Schriftelijke vragen : De opkoop van stikstofruimte uit boerderijen ten behoeve van het verbreden van de A27 bij Amelisweerd
Vragen van de leden Grinwis en Van der Graaf (beiden ChristenUnie) aan de Ministers van Infrastructuur en Waterstaat en voor Natuur en Stikstof over de opkoop van stikstofruimte uit boerderijen ten behoeve van het verbreden van de A27 bij Amelisweerd (ingezonden 31 augustus 2022).
Vraag 1
Heeft u bij het in gang zetten van het Tracébesluit A27 gewogen wat het inzetten van
ammoniakruimte uit boerenbedrijven ten behoeve van het verbreden van een snelweg (waarvoor
ook nog bomen moeten worden gekapt) doet met het vertrouwen in de overheid tijdens
een stikstofcrisis, zeker gezien de marktmacht van een grote partij als Rijkswaterstaat?
Wat zijn uw overwegingen geweest hierbij?
Vraag 2
Hoeveel boerenbedrijven zijn c.q. vergunningruimte is precies wanneer en waar tegen
welke prijs opgekocht? Hoe verhield de betaalde prijs zich tot de destijds actuele
marktwaarde van agrarische grond in de omgeving?1
Vraag 3
Waarom is er alleen gekozen voor de opkoop van boerenbedrijven en niet voor andere
bedrijvigheid, zoals een papierfabriek?
Vraag 4
Hoe komt het dat voor het aanleggen van wegen binnen zeer afzienbare tijd stikstofruimte
gecreëerd kan worden, terwijl dat voor PAS-melders of natuurherstel maar niet lukt?
Vindt u dat niet buitengewoon wrang? Zo ja, wat doet u eraan? Zo nee, waarom niet?
Vraag 5
Waarom heeft Rijkswaterstaat gekozen voor een route van extern salderen en niet voor
een route die de agrarische belangen beter borgt, zoals via de nationale stikstofbank
die in ontwikkeling is?
Vraag 6
Waarom heeft Rijkswaterstaat de stikstofvraag die logischerwijs aan de orde komt bij
de voorgenomen verbreding van de A27 geen onderdeel gemaakt van het gebiedsproces
van de provincie(s)?
Vraag 7
Waarom is er bij de vergunningaanvraag en het extern salderen voor de verbreding van
de A27 niet gewacht tot de plannen voor de mobiliteitssector om stikstof te reduceren
zijn gepresenteerd, zodat er een integrale afweging gemaakt kan worden voor grote
mobiliteitsprojecten als deze?
Vraag 8
Hoeveel is de stikstofreductieopgave voor mobiliteit door tracébesluiten sinds 2018
toegenomen? Hoeveel ruimte is opgehaald c.q. hoeveel kleiner is hierdoor de opgave
voor de landbouw geworden sinds die tijd? Wordt dit verwerkt in de nationale verdeling
van de stikstofreductieopgave en de bijdrage van elke sector daarin en zo ja, hoe?
Hoe wordt daarbij rekening gehouden met het feit dat tot voor kort beschikbare ammoniakemissieruimte
is en wordt ingezet voor extra uitstoot van stikstofoxiden?
Vraag 9
Vindt u het wenselijk dat op deze wijze ammoniakemissieruimte verdwijnt uit de landbouw
zonder dat dit bijdraagt aan natuurherstel en aan perspectief voor de landbouw? Waarom
wel/niet? Hoe gaat u voorkomen dat de opgaven voor de andere sectoren extern gesaldeerd
mogen blijven worden met stikstofemissieruimte uit de landbouw? Hoe gaat u daarbij
uw eigen uitvoeringsdiensten, zoals Rijkswaterstaat, en staatsdeelnemingen, zoals
Schiphol, zodanig bij de les houden dat in de toekomst de landbouw niet meer wordt
gezien en behandeld als een bron van stikstofemissieruimte voor infrastructurele wensen?
Vraag 10
Hoe verhoudt dit tracébesluit zich met het regeerakkoord, waar ruimte is gegeven aan
de Utrechtse regio om met een alternatieve beleidsoplossing te komen waardoor de verbreding
van de A27 niet meer nodig zal zijn? Welk proces doorloopt u met de regio? Kan worden
toegezegd dat er geen onomkeerbare besluiten worden genomen totdat beide partijen
het erover eens zijn dat dit proces afgerond is?
Vraag 11
Zijn medeoverheden, waaronder de provincies Gelderland en Utrecht, door u op de hoogte
gesteld van dit provinciegrens-overschrijdende extern salderen, aangezien dit de afspraak
is, zoals blijkt uit het antwoord op Kamervragen van het lid Bisschop van 13 oktober
2020?2 Zo ja, kunt u een afschrift van de correspondentie en/of een verslag van dat overleg
bij de beantwoording van deze vraag voegen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 12
Is er, zoals voorgeschreven in de Gelderse beleidsregels, in het koopcontract tussen
Rijkswaterstaat en de agrariër/verkoper in kwestie opgenomen hoe de stallen worden
gesloopt? Zo nee, waarom niet?
Vraag 13
Klopt het dat er voor de verbreding van de A27 «restmitigatie» uit eerdere externe
saldering voor de A15 opnieuw wordt aangevoerd door Rijkswaterstaat? Hoe verhoudt
«restmitigatie» zich juridisch tot de regels over extern salderen, aangezien een vergunning
niet twee keer ingetrokken mag worden én in het desbetreffende contract staat dat
de vergunning ingetrokken moest worden voor 31 december 2021?
Vraag 14
Klopt het dat de beleidsregels zijn aangepast, waardoor het mogelijk gemaakt is om
alvast contracten af te sluiten, vóór de daadwerkelijke aanvraag voor saldering wordt
ingediend? Zo nee, hoe zit het dan wel in elkaar?
Vraag 15
Wat is destijds de onderliggende regel voor deze beleidswijziging geweest, aangezien
er per saldo méér stikstof wordt uitgestoten wanneer er gesaldeerd mag worden met
stikstofruimte die al lange tijd niet meer in gebruik is? Hoe oud mogen deze contracten
zijn als ze gebruikt worden voor externe saldering en hoeveel tijd mag er dus tussen
originele stikstofuitstoot van de saldogever en nieuwe stikstofuitstoot van de saldonemer
zitten? Bent u bereid deze beleidswijziging terug te draaien? Zo nee, waarom niet?
Vraag 16
Hoeveel stikstofruimte heeft het Rijk in vervolg op deze beleidswijziging al opgekocht
voor toekomstige projecten? Om hoeveel boerderijen c.q. vergunningruimte gaat het
en waar zijn deze boerderijen gelegen?
Vraag 17
Acht u, reflecterend op deze casus, de hele gang van stikstofzaken in het kader van
het Tracébesluit A27/A12 Ring Utrecht 2020 een ordentelijke wijze van (samen)werken
of vindt u het via deze wijze eenzijdig ophalen van stikstofruimte bij de boer een
staaltje koehandel dat niet voor herhaling vatbaar is? Wat kan en moet er volgens
u beter en hoe gaat u dat borgen?
Indieners
-
Gericht aan
Ch. van der Wal-Zeggelink, minister voor Natuur en Stikstof -
Gericht aan
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Indiener
Pieter Grinwis, Kamerlid -
Medeindiener
S.J.F. van der Graaf, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.