Schriftelijke vragen : De kamerbrief Afschalen dienstregeling vanwege personeelstekorten NS en NS’ers willen meer geld, ja. Maar ze willen vooral waardering
Vragen van het lid Minhas (VVD) aan de Minister van Financiën en de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over de kamerbrief Afschalen dienstregeling vanwege personeelstekorten NS en NS’ers willen meer geld, ja. Maar ze willen vooral waardering (ingezonden 24 augustus 2022).
Vraag 1
Bent u het ermee eens dat afschaling van de dienstregeling van de NS met 10 tot 15
procent onacceptabel is voor de bereikbaarheid van veel steden en dorpen?1
Vraag 2
Bent u het ermee eens dat het belang van de reiziger voorop dient te staan bij het
aanbieden van goed openbaar vervoer, maar dat niet het geval is bij een dergelijke
afschaling?
Vraag 3
Kunt u toelichten welke gesprekken u met de NS en andere vervoerders heeft gevoerd
om een dergelijk grote afschaling te voorkomen?
Vraag 4
Heeft u de regio’s geïnformeerd over de aankomende afschaling? Immers, afschaling
heeft vrijwel altijd gevolgen voor de bereikbaarheid van regio’s.
Vraag 5
Op welke wijze zijn reizigersorganisaties en het Landelijk Overleg Consumentenbelangen
Openbaar Vervoer (LOCOV) betrokken bij dit afschalingsbesluit?
Vraag 6
Kunt u vanuit uw stelselverantwoordelijkheid toelichten welke gaten de plannen van
NS veroorzaken in de verschillende regio’s en bent u van plan om regiovervoerders
te vragen om bij te springen om die gaten te dichten?
Vraag 7
Wat zijn volgens u de redenen dat de NS haar zaken niet op orde heeft, terwijl de
NS behoort tot een van de grootste werkgevers van Nederland. In hoeverre heeft dit
te maken met directiebesluiten waarover u als aandeelhouder heeft moeten besluiten?
Vraag 8
Wat is uw reactie op het VVMC-commentaar dat er treinen vertrekken zonder een conducteur
aan boord? Hoe staat dit in verhouding tot de afspraken vanuit de hoofdrailnet (HRN)-concessie
in relatie tot de veiligheid van reizigers?
Vraag 9
Wat kan een wijziging in het besturingsmodel, bijvoorbeeld het op een andere manier
inrichten van de dienstregeling en meer efficiëntie in de operatie, doen om het personeelsinzet
efficiënter en de dienstregeling robuuster te maken?
Vraag 10
Wat kan de NS leren van regionaal openbaar vervoer?
Vraag 11
Wat doet NS daarin concreet, welke stappen zet de NS of heeft de NS gezet om te leren
van elders?
Vraag 12
Welke rol ziet u voor uzelf om daarin te sturen als concessiehouder en als aandeelhouder?
Vraag 13
Welke prikkels heeft de NS om de problematiek goed op te lossen binnen de huidige
concessie en welke (veel) steviger prikkels komen er in de volgende concessie om dit
soort situaties in de toekomst te voorkomen?
Vraag 14
Klopt het dat regionale vervoerders worden gestraft als zij de dienstregeling niet
naar behoren rijden door verwijtbaar rituitval? Bent u van plan een dergelijke bepaling
op te nemen in de nieuwe HRN-concessie die voor de NS gaat gelden?
Vraag 15
Welke gevolgen heeft de afschaling voor de aard en omvang van de nieuwe HRN-concessie,
nu blijkt dat de NS de huidige dienstregeling niet eens kan rijden?
Vraag 16
Bent u bereid te overwegen of decentralisatie van bepaalde regionale lijnen kan bijdragen
aan het betrouwbaar en robuust houden van de treindienstregeling in Nederland?
Vraag 17
Wat betekent de aangepaste dienstregeling voor de garantie die u heeft afgegeven ter
verlenging van de Beschikbaarheidsvergoeding OV?
Indieners
-
Gericht aan
S.A.M. Kaag, minister van Financiën -
Gericht aan
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat -
Indiener
F.B. Minhas, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.