Schriftelijke vragen : De gigantische klimaateffecten van privéjachten en privévliegtuigen
Vragen van het lid Van Raan (PvdD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de gigantische klimaateffecten van privéjachten en privévliegtuigen (ingezonden 22 augustus 2022).
Vraag 1
Bent u bekend met de artikelen «The huge impact of private jets»1 en het artikel «Superyachts symbolize climate breakdown»?2
Vraag 2
Wat vindt u ervan dat de weinige gebruikers van privévliegtuigen en privéjachten zo’n
gigantische klimaatvoetafdruk hebben?
Vraag 3
Wat denkt u dat het met het draagvlak voor rechtvaardig klimaatbeleid doet wanneer
iedereen gevraagd wordt iets te doen, terwijl gelijktijdig een paar rijken ongestoord
en onnodig een disproportionele uitstoot veroorzaken?
Vraag 4
Is u bekend dat slechts 1% van de mensen 50% van de vliegemissies veroorzaakt?3 Wat doet dit met het draagvlak voor rechtvaardig klimaatbeleid?
Vraag 5
Wat denkt u dat het doet met het draagvlak voor rechtvaardig klimaatbeleid dat vier
uur vliegen met een privévliegtuig ongeveer evenveel CO2-uitstoot veroorzaakt als een gemiddelde Europeaan in een heel jaar?
Vraag 6
Wat doet het met het draagvlak voor rechtvaardig klimaatbeleid wanneer mensen zien
dat de gebruikers van privéjachten en privévliegtuigen niet of nauwelijks betalen
voor de gigantische (klimaat)schade die zij veroorzaken?
Vraag 7
Wat betekent het voor de geleverde inspanningen om de mobiliteitssector te verduurzamen
dat de privévliegtuigsector tussen 2005 en 2019 de uitstoot met 31% zag groeien? Wat
doet dit met het draagvlak?
Vraag 8
Klopt het dat privévliegtuigen (met een vertrekgewicht onder 8.616 kilogram) niet
onder de vliegbelasting vallen? Hoe (en waarom) is die gewichtsgrens tot stand gekomen?
Vraag 9
Klopt het dat een reiziger (straks) wel € 24 vliegbelasting moet betalen voor een
economyticket in een passagiersvliegtuig, maar niet voor het reizen in een privévliegtuig?4 Waarom vindt u dat rechtvaardig?
Vraag 10
Deelt u de mening dat de vliegbelasting nu in geen verhouding staat tot de veroorzaakte
vervuiling, aangezien uit het in het artikel genoemde voorbeeld blijkt dat een reiziger
die vliegt van London naar New York met een economyclassticket gemiddeld genomen 313
kg CO2 uitstoot en voor diezelfde vlucht met een privévliegtuig 25.056 kg CO2?5
Vraag 11
Wat doet het met het draagvlak voor rechtvaardig klimaatbeleid wanneer de Nederlandse
overheid mensen oproept om hun bandenspanning te checken en zo brandstofefficiëntie
na te streven, terwijl een privéjacht als de M/Y Azzam 1 miljoen liter brandstof tankt
(grofweg vijf keer de hoeveelheid brandstof die een Boeing 747 kan houden) en vele
honderden liters brandstof per uur verbruikt?6
Vraag 12
Klopt het dat, om belasting te ontwijken, veel privéjachten op papier in charter zijn,
terwijl ze alleen of vooral privé gebruikt worden? Hoe staat het met de inspanningen
van de Europese Commissie om belastingontwijking door eigenaren van privé of superjachten
in Griekenland, Italië, Cyprus en Malta aan te pakken?
Vraag 13
Hoe zit het met de privévliegtuigen en zulke belastingconstructies? Welke signalen
zijn er dat er constructies gebruikt worden om belasting te ontwijken?
Vraag 14
Wat doet Nederland om belastingontwijking met privévliegtuigen of privéjachten aan
te pakken?
Vraag 15
Welke mogelijkheden ziet u om het zwaar vervuilende gebruik van privévliegtuigen en
privéjachten te ontmoedigen? Welke van die mogelijkheden bent u bereid op te pakken?
Vraag 16
Welke mogelijkheden ziet u om de zware vervuiling bij het gebruik van privévliegtuigen
en privéjachten rechtvaardiger te belasten? Welke van die mogelijkheden bent u bereid
op te pakken?
Vraag 17
Bent u bereid zich in te spannen om nationaal en/of binnen de Europese Unie te komen
tot een drastische inperking van de CO2-impact van privévliegtuigen en privéjachten? Zo nee, hoe legt u dat uit aan de mensen
van wie u inzet vraagt om het klimaatbeleid ten uitvoer te brengen?
Vraag 18
Bent u bereid om bilateraal met Malta in overleg te gaan, aangezien er meer dan 1.000
superjachten (privéjachten) in Malta geregistreerd staan, om te bezien hoe belastingontwijking
met superjachten tegengegaan kan worden?
Vraag 19
Bent u bereid om bilateraal met Malta in overleg te gaan, aangezien er meer dan 1.000
superjachten (privéjachten) in Malta geregistreerd staan, om te bezien hoe de klimaatimpact
van deze superjachten aangepakt kan worden?
Indieners
-
Gericht aan
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Indiener
L. van Raan, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.