Memorie van toelichting : Memorie van toelichting
36 175 Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2022 (Vierde incidentele suppletoire begroting inzake opvang ontheemden Oekraïne, coalitieakkoordmiddelen en veiligheidsgelden)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
A Artikelgewijze toelichting bij het wetsvoorstel
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van
artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel
strekt ertoe om voor het jaar 2022 wijzigingen aan te brengen in de departementale
begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie en Veiligheid.
De in de begrotingsstaat gewijzigde begrotingsartikelen worden in onderdeel B van
deze memorie van toelichting toegelicht.
Een groot deel van de intensiveringen op het terrein van JenV zoals genoemd in het
coalitieakkoord, zijn in de startnota opgenomen op de Aanvullende post totdat de concrete bestedingsvoorstellen zijn uitgewerkt.
De afgelopen tijd is gebruikt om deze extra gelden in hun onderlinge samenhang te
bezien en tot concrete bestemmingen te komen. Dat geldt tevens voor de middelen met
betrekking tot veiligheid en handhaving, welke bij Nota van Wijziging aan de begroting zijn toegevoegd én de structurele middelen voor de aanpak van ondermijning.
Tevens worden bij deze incidentele suppletoire begroting middelen toegevoegd voor
de opvang van ontheemden uit Oekraine. Over de beleidsmatige inhoud hiervan wordt
verwezen naar de Kamerbrief van 10 juni 2022. Normaliter wordt nieuw beleid pas in uitvoering genomen nadat de
Staten-Generaal de begrotingswet heeft geautoriseerd. Gezien de urgentie van de situatie
acht de regering het wenselijk om – vooruitlopend op formele autorisatie door beide
Kamers – voor het jaar 2022 de gelden beschikbaar te kunnen stellen. Met het voorgaande
wordt gehandeld conform artikel 2.27, tweede lid, van de Comptabiliteitswet 2016.
Mede namens de Minister voor Rechtsbescherming,
De Minister van Justitie en Veiligheid,
D. Yeşilgöz-Zegerius
B Artikelgewijze toelichting bij de begrotingsartikelen
Artikel 31 Politie
Artikel 31 Politie
Vastgestelde begroting 2022 incl ISB 1,2 en 3)
Mutaties 1e suppletoire begroting
Mutaties ISB 4
Stand incidentele suppletoire begroting
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Verplichtingen
6.676.221
244.687
250.321
7.171.229
321.781
362.265
400.920
397.790
Programma-uitgaven
6.697.317
244.687
250.321
7.192.325
321.781
362.265
400.920
397.790
Waarvan juridisch verplicht
97%
31.2 Bekostiging Politie
Bijdrage ZBO's/RWT's
Politie
6.419.565
240.787
250.321
6.910.673
321.781
362.265
400.920
397.790
Politieacademie
3.075
97
0
3.172
0
0
0
0
Bijdrage medeoverheden
Brandweer- en politiekorps (BES)
27.331
887
0
28.218
0
0
0
0
Opdrachten
Taptolken
11.369
– 8.143
0
3.226
0
0
0
0
31.3 Kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en beheer meldkamers
Bijdrage ZBO's/RWT's
Internationale Samenwerkingsoperaties
11.588
102
0
11.690
0
0
0
0
Beheer meldkamers
203.543
12.254
0
215.797
0
0
0
0
Overige Bijdrage ZBO's/RWT's
892
28
0
920
0
0
0
0
Bijdrage medeoverheden
Bijdrage ihkv de kwaliteit van de politiezorg
834
27
0
861
0
0
0
0
Subsidies
Opsporing
2.362
81
0
2.443
0
0
0
0
Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie
3.601
111
0
3.712
0
0
0
0
Overige Subsidies
550
18
0
568
0
0
0
0
Opdrachten
Providers
10.304
– 1.642
0
8.662
0
0
0
0
Overige Opdrachten
2.303
80
0
2.383
0
0
0
0
Ontvangsten
500
2.580
0
3.080
0
0
0
0
Toelichting
31.2 Bekostiging Politie
In onderstaande tabel zijn de mutaties op artikel 31 nader gespecificeerd en toegelicht.
Tabel 1 mutaties bijdrage Politie
omschrijving
2022
2023
2024
2025
2026
PTSS/Bijzondere zorg
23.800
23.800
23.800
24.000
27.000
Operationele centra meldkamers
3.100
9.500
15.000
15.000
15.000
Intercentiedesk
14.000
17.000
17.000
17.000
Intereceptie
10.700
16.000
16.000
16.000
16.000
Taakontwikkeling NOS
26.500
26.500
25.000
25.000
25.000
Agenten in de wijk
0
0
45.800
91.000
91.000
Versterking opsporing/landelijke eenheid
20.000
20.000
20.000
20.000
20.000
Politieonderwijs 2021
19.900
16.800
13.200
13.300
13.000
Kunstmatige intelligentie
26.700
40.000
40.000
40.000
40.000
Voortgaande vernieuwing basisvoorzieningen
76.900
92.000
41.200
3.400
0
Basisvoorzieningen IV
3.200
28.800
61.800
89.800
92.800
BUMA
10.000
5.000
0
0
0
Diversen
29.721
29.581
43.465
46.420
40.990
Totaal
250.521
321.981
362.265
400.920
397.790
PTSS/Bijzondere zorg
Politiemedewerkers met PTSS hebben recht op een smartengelduitkering. Hiervoor is
een voorziening gevormd op de balans van politie. Daarnaast wordt ingezet op het voorkomen
en behandelen van PTSS.
Operationele centra meldkamers
Een ophoging van de (operationele) formatie bij de Operationele Centra is noodzakelijk
om te komen tot een landelijk netwerk van 10 technisch en operationeel verbonden Operationele
Centra waar te allen tijde (24 uur/dag en 365 dagen/jaar) de vitale meldkamerfuncties
kunnen worden uitgevoerd, in het bijzonder de life-line functie.
Interceptiedesk
De politie investeert in mensen en middelen ter versterking van de interceptiedesk.
De ID is onderdeel van de specialistische opsporing die alle rechercheafdelingen en
basisteams ondersteunt bij de inzet van middelen inzake bijzondere opsporingsbevoegdheden
en is een belangrijk onderdeel van de digitale ontwikkeling en datagedreven opsporing.
Interceptie
De middelen voor interceptie worden ingezet voor het tegengaan van ondermijning (CA-middelen)
en zijn gericht op opsporing en vervolging.
Taakontwikkeling Niet Operationele Sterkte
Als gevolg van ontwikkelingen in de maatschappij en regelgeving waar werkgevers aan
moeten voldoen, zijn de kosten bij politie gestegen. Hierbij valt onder ander te denken
aan: de onderdelen Instroom-doorstroom en uitstroom (IDU), operationele begeleiding
en training (OBT), bedrijfshulpverlening en coördinatie banenafspraak en screening
en informatiebeveiliging. Daarnaast is er capaciteit nodig voor de werving van nieuwe
medewerkers.
Agenten in de wijk
De middelen voor Agenten in de Wijk zijn bestemd voor een capaciteitsuitbreiding voor
de politie met 700 fte. Het gaat in dit verband om een combinatie van wijkagenten,
«digitale wijkagenten» en/of andere agenten die in en voor de wijk werken (indicatief
60% van het totaal), als ook om agenten die in de basisteams gaan werken aan de opsporing
van veel voorkomende criminaliteit (indicatief 40% van het totaal).
Versterking opsporing/Landelijke eenheid
De toegenomen professionaliteit van criminele organisaties vergt investeringen. Op
landelijk niveau wordt primair in de Landelijke Eenheid (LE) geïnvesteerd, waarbij
ook de uitkomsten van de (de komende maanden te verwachten) rapporten van de Inspectie
JenV, commissie-(Oebele) Brouwer en commissie-Schneiders worden betrokken over de
taakuitvoering, cultuur, inrichting en sturing van de LE. Daarmee worden de aanpak
van criminogene fenomenen en de complexe operaties die daarmee gepaard gaan geborgd.
Ook de (digitale) opsporing krijgt een impuls.
Politieonderwijs
De middelen worden ingezet in de noodzakelijke versterking van het politieonderwijs.
Naast de modernisering van het politieonderwijs wordt ook een deel van deze extra
gelden besteed aan het aannemen van extra docenten. In de begin jaren is er sprake
van incidentele kosten voor het vernieuwde Politieonderwijs (PO 21).
Kunstmatige intelligentie
De middelen voor kunstmatige intelligentie worden ingezet voor het tegengaan van ondermijning
(CA-middelen) en zijn gericht op opsporing en vervolging.
Voortgaande vernieuwing basisvoorzieningen
Met de inzet van deze incidentele middelen kan een deel van het fundament van de politieorganisatie
de komende jaren versterkt worden. Deze worden ingezet voor vernieuwing van basis-ICT-voorzieningen
om de druk op de Gebiedsgebonden Politie (GGP) te ontzien. Het administratieve werk
wordt hierdoor vereenvoudigd.
Basisvoorzieningen IV
De politie gebruikt in de uitvoering van haar wettelijke taken diverse IV systemen.
Niet alle systemen voldoen aan de huidige standaarden voor gebruik, beveiliging en
het uitwisselen van gegevens met de keten en wet- en regelgeving. De uitvoering heeft
behoefte aan nieuwe ondersteunende bedrijfsvoeringssystemen en betere mogelijkheden
om tijd en plaats onafhankelijk te werken. Met deze middelen kan politie de benodigde
vernieuwing uitvoeren.
Buma
Met deze incidentele middelen worden de maatregelen die in 2021 afliepen gecontinueerd
en zijn specifiek gericht op tijdelijk extra capaciteit in de eenheden gezien de onderbezetting
in de Operationele Sterkte. Deze Buma-gelden waren voor het vergroten van de inzetbaarheid
en werden ingezet om de uitstroom en geleidelijke instroom te overbruggen en om de
inzetbaarheid op niveau te houden en flexibel in te kunnen zetten. Zie ook de Kamerbrief
van 14-11-2018 (Kamerstukken II 2018–2019, 29 628, nr. 820).
Diversen
De reeks diversen bestaat uit een aanpak posten van minder dan € 10 mln, op onder
andere het gebied van aanpak discriminatie, zedenwetgeving, forensisch medisch onderzoek,
bloedafname, technische beveiliging locaties en zedenteams.
Artikel 32 Rechtspleging en rechtsbijstand
Artikel 32 Rechtspleging en rechtsbijstand
Vastgestelde begroting 2022 incl ISB 1,2 en 3)
Mutaties 1e suppletoire begroting
Mutaties ISB 4
Stand incidentele suppletoire begroting
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Verplichtingen
1.871.734
167.105
27.727
2.066.566
70.406
89.163
129.410
129.408
Apparaatsuitgaven
32.175
1.478
2.294
35.947
873
849
625
625
32.1 Apparaatsuitgaven Hoge Raad
Personele uitgaven
28.948
1.341
400
30.689
625
625
625
625
waarvan eigen personeel
27.992
1.315
400
29.707
625
625
625
625
waarvan externe inhuur
956
26
0
982
0
0
0
0
Materiele uitgaven
3.227
137
1.894
5.258
248
224
0
0
waarvan ict
1.422
66
1.550
3.038
0
0
0
0
waarvan sso's
261
8
0
269
0
0
0
0
waarvan overig materieel
1.544
63
344
1.951
248
224
0
0
Programma-uitgaven
1.839.559
11.627
25.433
1.876.619
69.533
88.314
128.785
128.783
Waarvan juridisch verplicht
99%
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel
Bijdrage ZBO's/RWT's
Raad voor Rechtsbijstand
28.098
925
0
29.023
0
63
98
96
Bureau Financieel Toezicht
8.175
261
0
8.436
0
0
0
0
Subsidies
Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken
562
19
0
581
0
0
0
0
Juridisch Loket
27.366
899
0
28.265
0
0
0
0
Overige Subsidies
139
5
1.200
1.344
1.200
1.200
1.200
1.200
Opdrachten
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen
8.696
310
0
9.006
0
0
0
0
Toevoegingen rechtsbijstand
569.627
– 25.914
0
543.713
0
0
0
0
Mediation in Strafrecht
1.082
34
0
1.116
0
0
0
0
Overige Opdrachten
3.324
15
0
3.339
0
0
0
0
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel
Bijdrage ZBO's/RWT's
Autoriteit Persoonsgegevens
25.075
3.970
0
29.045
0
0
0
0
College voor de Rechten van de Mens
8.858
1.042
0
9.900
0
0
0
0
College Gerechtelijk Deskundigen
1.968
67
0
2.035
0
0
0
0
Stichting Advisering Bestuursrechtspraak
5.127
158
0
5.285
0
0
0
0
Overige Bijdrage ZBO's/RWT's
808
575
0
1.383
0
0
0
0
Bijdrage medeoverheden
Bijdragen Rechtspleging
756
– 732
70
94
70
142
300
300
Raad voor de rechtspraak
1.145.702
31.006
0
1.176.708
0
0
0
0
Overige Bijdrage medeoverheden
2.123
– 1.382
0
741
0
0
0
0
Subsidies
Rechtspleging
482
16
0
498
0
0
0
0
Wetgeving
1.278
42
0
1.320
0
0
0
0
Overige subsidies
0
0
5.500
5.500
5.500
5.500
5.500
5.500
Opdrachten
Opdrachten en onderzoeken rechtspleging
202
307
125
634
0
0
0
0
Overige Opdrachten
111
4
18.538
18.653
62.763
81.409
121.687
121.687
Ontvangsten
198.130
– 18.758
0
179.372
0
0
0
0
waarvan Griffierechten
180.544
– 19.308
0
161.236
0
0
0
0
waarvan Overig
17.586
550
0
18.136
0
0
0
0
Toelichting
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel
Overige subsidies
Vanuit de middelen met betrekking tot veiligheid en handhaving, is € 5,5 mln. vrijgemaakt
voor toezicht en handhaving in het buitengebied door inzet van meer «groene» boa’s.
Overige opdrachten
Vanuit de Coalitieakkoordmiddelen worden middelen beschikbaar gesteld voor de versterking
van de justitiële keten (ongeveer € 17 mln. oplopend naar ongeveer € 120 mln. structureel).
Doel hiervan is de organisaties toekomstbestendig te maken, onder meer in termen van
capaciteit, wendbaarheid (ook gelet op nieuwe ontwikkelingen in criminaliteit), kwaliteit
van de informatievoorziening, digitalisering en innovatie en verbetering van de ketensamenwerking.
Artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
Artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
Vastgestelde begroting 2022 incl ISB 1,2 en 3)
Mutaties 1e suppletoire begroting
Mutaties ISB 4
Stand incidentele suppletoire begroting
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Verplichtingen
1.466.556
– 96.819
– 89.810
1.279.927
– 79.782
– 46.342
– 14.585
– 13.687
Apparaatsuitgaven
582.473
24.823
74.534
681.830
38.795
43.895
45.075
43.235
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie
Personele uitgaven
481.246
19.546
44.534
545.326
30.795
35.895
36.075
34.235
waarvan eigen personeel
439.199
18.002
31.534
488.735
30.795
35.895
36.075
34.235
waarvan externe inhuur
40.557
1.507
13.000
55.064
0
0
0
0
waarvan overig personeel
1.490
37
0
1.527
0
0
0
0
Materiele uitgaven
101.227
5.277
30.000
136.504
8.000
8.000
9.000
9.000
waarvan ict
11.133
1.672
12.000
24.805
0
0
0
0
waarvan sso's
38.109
1.480
6.000
45.589
8.000
8.000
9.000
9.000
waarvan overig materieel
51.985
2.125
12.000
66.110
0
0
0
0
Programma-uitgaven
888.083
– 121.642
– 164.344
602.097
– 118.577
– 90.237
– 59.660
– 56.922
Waarvan juridisch verplicht
96%
33.2 Bestuur, informatie en technologie
Bijdrage medeoverheden
Regionale Informatie en Expertise Centra
7.916
253
7.800
15.969
7.720
7.520
7.000
7.000
Regeling Uitstapprogramma's prostituees
1.000
– 967
0
33
0
0
0
0
Overige Bijdrage medeoverheden
1.164
118
800
2.082
800
0
0
0
Subsidies
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid
3.391
116
0
3.507
0
0
0
0
Keurmerk Veilig Ondernemen
0
0
1.200
1.200
1.200
1.200
1.200
0
Overige Subsidies
1.247
42
8.100
9.389
13.100
10.000
10.000
10.000
Opdrachten
Overige Opdrachten
107
4
3.500
3.611
7.000
3.000
3.000
3.000
33.3 Opsporing en vervolging
Bijdrage Agentschappen
NFI
75.353
2.777
4.931
83.061
3.251
4.137
1.670
1.788
Justid
17.415
6.731
0
24.146
0
0
0
0
Bijdrage medeoverheden
Caribisch Nederland (BES)
5.112
3.243
0
8.355
0
0
0
0
FIU.Nederland
220
7
0
227
0
0
0
0
Aanpak ondermijning
592.198
– 139.003
– 197.025
256.170
– 162.048
– 133.294
– 127.130
– 123.990
Overige Bijdrage medeoverheden
12.676
8.622
50
21.348
0
0
0
780
Subsidies
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV)
609
19
0
628
0
0
0
0
Overige Subsidies
2.299
81
3.500
5.880
3.500
3.500
3.500
3.500
Opdrachten
Schadeloosstellingen
20.332
831
0
21.163
0
0
0
0
Keten Informatie Management
34
1
0
35
0
0
0
0
Onrechtmatige Detentie
6.277
257
0
6.534
0
0
0
0
Caribisch Nederland (BES)
350
11
0
361
0
0
0
0
Gerechtskosten
30.434
1.016
2.500
33.950
6.000
6.000
6.000
6.000
Verkeershandhaving OM
30.196
1.418
0
31.614
0
0
0
0
Afpakken
600
18
0
618
0
0
0
0
Bewaring, verkoop en vernietiging ibg voorwerpen
13.312
544
0
13.856
0
0
0
0
Overige Opdrachten
52.054
– 9.271
300
43.083
900
7.700
35.100
35.000
Garanties
Faillissementscuratoren
794
1.227
0
2.021
0
0
0
0
33.4 Vervolging en berechting MH17-verdachten
Opdrachten
Vervolging en berechting MH17-verdachten
12.993
263
0
13.256
0
0
0
0
Ontvangsten
1.280.049
– 29.200
0
1.250.849
0
0
0
0
waarvan Afpakken
384.360
0
0
384.360
0
0
0
0
waarvan Boeten en Transacties
882.689
– 33.200
0
849.489
0
0
0
0
waarvan Overig
13.000
4.000
0
17.000
0
0
0
0
Toelichting
33.1 Apparaatsuitgaven
De apparaatskosten van het Openbaar Ministerie worden verhoogd met de volgende bedragen:
Vanuit de Coalitieakkoordmiddelen wordt € 10 mln. toegevoegd voor de versterking van
de reguliere taakuitvoering, € 6 mln. voor het niet kunnen realiseren van een eerder
ingeboekte taakstelling die samenhangt met digitaal betekenen van gerechtelijke brieven,
€ 3,4 mln. om de gevolgen van het Prokuratuurarrest te kunnen opvangen en € 2,6 mln.
voor de werkzaamheden die samenhangen met het Europees OM.
Daarnaast zijn er vanuit de Ondermijningsmiddelen die vorig jaar aan de begroting
van JenV zijn toegevoegd middelen naar het OM overgeheveld. Het gaat hierbij om een
bedrag van € 37 mln. ten behoeve van de continuïteit van de ICT-systemen, € 5 mln.
voor bescherming en veiligheid, € 3,5 mln. voor preventie met gezag, ruim € 4,8 mln.
voor versterking van het OM als gevolg van versterking van de keten als geheel en
€ 1,5 mln. voor de aanpak van criminele geldstromen.
33.3 Opsporing en vervolging
Aanpak ondermijning
De middelen uit het Coalitieakkoord die bestemd zijn voor het tegengaan van ondermijning
worden aan vier sporen besteed: opsporing en vervolging, versterking internationale
aanpak, versterking aanpak van criminele geldstromen en berechting en detentie. De
middelen worden thans overgeboekt van het instrument aanpak ondermijning naar de instrumenten
op de specifieke bgrotingsartikelen. De grootste posten zijn in onderstaande tabel
opgenomen.
Verdeling ondermijningsmiddelen (bedragen * € 1 mln.)
2022
structureel
Politie
48,7
61,6
Openbaar ministerie
52,4
7,7
DJI
57,5
24,3
overige instrumenten
38,5
30,2
andere departementen
11,6
11,6
Totaal overgeboekt
208,7
135,4
Artikel 34 Straffen en Beschermen
Artikel 34 Straffen en Beschermen
Vastgestelde begroting 2022 incl ISB 1,2 en 3)
Mutaties 1e suppletoire begroting
Mutaties ISB 4
Stand incidentele suppletoire begroting
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Verplichtingen
3.251.466
193.744
136.230
3.581.440
165.460
218.795
223.921
226.444
Apparaatsuitgaven
201.555
9.016
0
210.571
0
8
19
24
34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming
Personele uitgaven
153.847
7.839
0
161.686
0
8
19
24
waarvan eigen personeel
148.134
7.687
0
155.821
0
8
19
24
waarvan externe inhuur
4.368
118
0
4.486
0
0
0
0
waarvan overig personeel
1.345
34
0
1.379
0
0
0
0
Materiele uitgaven
47.708
1.177
0
48.885
0
0
0
0
waarvan ict
20.556
220
0
20.776
0
0
0
0
waarvan sso's
15.652
499
0
16.151
0
0
0
0
waarvan overig materieel
11.500
458
0
11.958
0
0
0
0
Programma-uitgaven
3.049.911
184.728
136.230
3.370.869
165.460
218.787
223.902
226.420
Waarvan juridisch verplicht
98%
34.2 Preventieve maatregelen
Bijdrage Agentschappen
Dienst Justis
3.369
1.202
0
4.571
0
0
0
0
Bijdrage medeoverheden
Aanpak criminaliteitsfenomenen
3.010
– 397
0
2.613
0
0
0
0
Overige Bijdrage medeoverheden
102
4
0
106
0
0
0
0
Subsidies
Integriteit en Kansspelen
0
1
0
1
0
0
0
0
Aanpak criminaliteitsfenomenen
4.447
– 348
0
4.099
0
0
0
0
Overige Subsidies
1.069
22
0
1.091
0
0
0
0
Opdrachten
Aanpak criminaliteitsfenomenen
2.545
87
15.000
17.632
22.000
37.000
39.700
50.000
Overige Opdrachten
2.212
– 219
0
1.993
0
0
0
0
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties
Bijdrage Agentschappen
DJI-gevangeniswezen
1.196.617
70.971
57.530
1.325.118
39.130
25.139
29.159
31.130
DJI-Forensische zorg
1.114.130
62.829
0
1.176.959
0
728
1.620
1.678
CJIB
132.669
13.844
2.600
149.113
6.230
4.578
4.571
4.573
Bijdrage ZBO's/RWT's
Reclassering Nederland
156.782
7.761
4.000
168.543
4.000
4
3
– 3
Leger des Heils
23.615
2.073
0
25.688
0
0
0
0
Stichting Verslavingsreclassering GGZ
78.607
5.297
0
83.904
0
0
0
0
Overige Bijdrage ZBO's/RWT's
571
18
0
589
0
0
0
0
Bijdrage medeoverheden
Intra- en extramurale sanctie uitvoering
2.537
87
0
2.624
0
0
0
0
Subsidies
Intra- en extramurale sanctie uitvoering
7.225
258
0
7.483
0
0
0
0
Stichting Reclassering Caribisch Nederland (BES)
1.715
61
0
1.776
0
0
0
0
Opdrachten
Intra- en extramurale sanctie uitvoering
20.190
– 10.803
44.800
54.187
68.400
96.800
95.100
95.000
34.4 Slachtofferzorg
Bijdrage ZBO's/RWT's
Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven
8.208
1.196
0
9.404
0
0
0
0
Slachtofferhulp Nederland
36.833
2.035
3.100
41.968
3.100
3.300
3.200
3.200
Subsidies
Perspectief Herstelbemiddeling
1.472
79
0
1.551
0
0
0
0
Opdrachten
Slachtofferzorg
5.719
– 1.065
7.400
12.054
7.900
29.409
29.423
29.550
Schadefonds Geweldsmisdrijven
23.282
16.787
0
40.069
0
274
276
300
Voorschotregelingen schadevergoedingsregelingen
3.958
– 1.865
0
2.093
0
0
0
0
34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties
Bijdrage Agentschappen
DJI – jeugd
174.546
5.461
0
180.007
0
205
500
642
Bijdrage ZBO's/RWT's
LBIO
2.402
485
0
2.887
0
0
0
0
Halt
13.273
35
0
13.308
0
50
50
50
Bijdrage medeoverheden
Jeugdbescherming en jeugdsancties
1.279
83
0
1.362
0
0
0
0
Voogdijraad Caribisch Nederland (BES)
1.146
39
0
1.185
0
0
0
0
Overige Bijdrage medeoverheden
0
15.937
0
15.937
0
0
0
0
Subsidies
Subsidies jeugdbescherming
16.117
– 7.387
0
8.730
0
0
0
0
Opdrachten
Taakstraffen/erkende gedragsinterventies
3.985
137
0
4.122
0
0
0
0
Jeugdbescherming en jeugdsancties
6.279
23
1.800
8.102
14.700
21.300
20.300
10.300
Ontvangsten
82.382
18.010
0
100.392
0
0
0
0
Toelichting
34.2 Preventieve maatregelen
Aanpak criminaliteitsfenomenen
Het hoofddoel is om gezamenlijk met gemeenten, private en publieke (keten)partners
en Rijk in te zetten op het voorkomen dat kwetsbare kinderen en risicojongeren – van
+/- 8 tot 27 jaar – de (georganiseerde en ondermijnende) criminaliteit in gaan, daar
steeds verder in verstrikt raken en zich doorontwikkelen tot geharde criminelen en
het voorkomen van (herhaald) slachtofferschap van burgers en bedrijven. De aanpak
is domeinoverstijgend en gebiedsgericht in een aantal (conglomeraties van) gemeenten
en bestaat uit situationele, slachtoffer- en dadergerichte maatregelen en versterking
van de justitiële functies in de wijk. Het verbeteren van de sociale cohesie in wijken
en betrokkenheid van jongeren en hun sociale omgeving speelt hierbij een belangrijke
rol. Dit wordt gecombineerd met de landelijk flexibele inzet van effectieve interventies
(ook) in wijken waar de jeugdproblematiek groot is of waar preventief ingrijpen toename
van de problematiek kan voorkomen. Het voorkomen van herhaald daderschap vergt in
aanvulling hierop extra inzet tijdens en na detentie. Op artikelonderdeel 34.2 zijn
de middelen voor de wijkaanpak verantwoord (structureel € 50 mln. en op art 34.5 zijn
de middelen voor de landelijke aanpak verantwoord (structureel € 10,3 mln.), zie ook
artikel 91.
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties
Bijdrage agentschap DJI-gevangeniswezen
In het kader van ondermijning zijn structureel middelen aan DJI toegekend voor:
– de versterking van de keten (o.a. afdeling intensief toezicht, bureaus inlichtingen
en veiligheid),
– de bescherming en veiligheid van kroongetuigen (investering en exploitatie),
– het vervoer voor gedetineerden door het Bijzonder Ondersteuningsteam (BOT),
– de bewaking van gebouwen door de Landelijke Bijzondere Bijstandseenheid (LBB),
– de beveiliging van medewerkers van DJI door de LBB
Opdrachten intra- extramurale santie uitvoering
Aanpak verwarde personen (structureel € 39 mln.)
Het doel is om ervoor te zorgen dat personen met verward of onbegrepen gedrag op tijd
de juiste zorg en/of brede ondersteuning wordt geboden. Hiermee kan worden voorkomen
dat zij onnodig in aanraking komen met politie en justitie. Passende actie in acute
situatie (melding incident): het doel is ook te zorgen dat, indien personen met verward
gedrag (toch) opnieuw in aanraking komen met politie en justitie, de toeleiding naar
passende zorg en ondersteuning goed georganiseerd is. En dat betrokken organisaties
in situaties waar ter plekke (bij incident of acute situatie) zorg en ondersteuning
nodig is, beter samenwerken zodat er snelle, passende hulp georganiseerd wordt.
Voorkomen van recidive (structureel € 50 mln.)
Doel is om recidive te voorkomen en re-integratie te versterken door middel van een
persoonsgebonden aanpak tijdens de tenuitvoerlegging van straffen waarbij rekening
wordt gehouden met risico- en beschermende factoren zodat de kans op het terugvallen
in de criminaliteit zoveel mogelijk wordt gereduceerd. Ingezet wordt op het scheppen
van goede randvoorwaarden op relevante leefgebieden na detentie (wonen, werk/inkomen,
schuldaanpak, zorg en identiteitsbewijs, sociaal netwerk). Tevens wordt het kwaliteitskader
forensische zorg ingevoerd en wordt voorzien in mogelijkheden om slachtoffers vaker
te informeren en te raadplegen bij verlof en in vrijheidstelling. Meer inzet op re-integratie
moet de recidive verder terugdringen.
34.4 Slachtofferzorg
Opdrachten slachtofferzorg
De uitvoering van het amendement van Wijngaarden1 heeft vooral gevolgen voor de structurele werklast van de politie en het OM. Deze
organisaties zijn verantwoordelijk voor het samenstellen van het procesdossier en
zullen een aanvullend werkproces in moeten richten. De eerste inschatting van de structurele
kosten van privacybescherming voor slachtoffers komt neer op € 21 miljoen per jaar.
34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties
Opdrachten Jeugdbescherming en jeugdsancties
Zie voor de toelichting artikelonderdeel 34.2.
Artikel 36 Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid
Artikel 36 Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid
Vastgestelde begroting 2022 incl ISB 1,2 en 3)
Mutaties 1e suppletoire begroting
Mutaties ISB 4
Stand incidentele suppletoire begroting
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Verplichtingen
560.752
104.029
0
664.781
1.500
1.500
1.500
1.500
Programma-uitgaven
560.752
104.029
0
664.781
1.500
1.500
1.500
1.500
Waarvan juridisch verplicht
99%
36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding
Bijdrage Agentschappen
Overige bijdragen agentschappen
338
4.610
0
4.948
0
0
0
0
Bijdrage ZBO's/RWT's
Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV)
32.266
1.138
0
33.404
0
0
0
0
Bijdrage medeoverheden
Brede Doeluitkering Rampenbestrijding
176.453
6.220
0
182.673
0
0
0
0
COVID-19
69.000
– 150
0
68.850
0
0
0
0
Overige Bijdrage medeoverheden
40.865
5.267
0
46.132
0
0
0
0
Subsidies
Nederlands Rode Kruis
1.361
50
0
1.411
0
0
0
0
Nationaal Veiligheids Instituut
1.307
49
0
1.356
0
0
0
0
Overige Subsidies
2.610
95
0
2.705
0
0
0
0
Opdrachten
Project NL-Alert
5.017
1.455
0
6.472
0
0
0
0
NCSC
8.922
4.120
0
13.042
0
0
0
0
COVID-19
1.000
20.670
0
21.670
0
0
0
0
Regeling tegemoetkoming schade 2021
200.000
56.400
0
256.400
0
0
0
0
Overige Opdrachten
8.131
158
0
8.289
0
0
0
0
36.3 Onderzoeksraad voor Veiligheid
Bijdrage ZBO's/RWT's
Onderzoeksraad voor Veiligheid
13.482
3.947
0
17.429
1.500
1.500
1.500
1.500
Ontvangsten
2.000
4.800
0
6.800
0
0
0
0
Artikel 37 Migratie
Artikel 37 Migratie
Vastgestelde begroting 2022 incl ISB 1,2 en 3)
Mutaties 1e suppletoire begroting
Mutaties ISB 4
Stand incidentele suppletoire begroting
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Verplichtingen
2.594.264
718.211
30.512
3.342.987
10.600
15.000
15.000
15.000
Programma-uitgaven
1.437.364
718.211
30.512
2.186.087
10.600
15.000
15.000
15.000
Waarvan juridisch verplicht
98%
37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
Bijdrage Agentschappen
Immigratie- en Naturalisatiedienst
470.769
41.223
0
511.992
0
0
0
0
DJI – Vreemdelingenbewaring
72.395
161
0
72.556
0
0
0
0
Bijdrage ZBO's/RWT's
COA
538.486
661.618
0
1.200.104
0
0
0
0
NIDOS – opvang
65.463
16.292
0
81.755
0
0
0
0
Bijdrage medeoverheden
Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen
221.100
0
0
221.100
0
0
0
0
Subsidies
Vluchtelingenwerk Nederland
10.371
1.301
0
11.672
0
0
0
0
Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen
8.100
0
25.912
34.012
0
0
0
0
Overige Subsidies
1.726
68
0
1.794
0
0
0
0
Opdrachten
Programma Keteninformatisering
8.834
305
0
9.139
0
0
0
0
Versterking vreemdelingenketen
8.379
– 3.723
4.600
9.256
10.600
15.000
15.000
15.000
Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen
4.800
0
0
4.800
0
0
0
0
37.3 Terugkeer
Bijdrage Agentschappen
DJI – Dienst Vervoer en Ondersteuning
9.896
316
0
10.212
0
0
0
0
Subsidies
REAN-regeling
5.657
– 794
0
4.863
0
0
0
0
Overige Subsidies
3.059
112
0
3.171
0
0
0
0
Opdrachten
Vreemdelingen vertrek
8.329
1.332
0
9.661
0
0
0
0
Ontvangsten
3.000
116.808
0
119.808
0
0
0
0
Toelichting
37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
Subsidies Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen
In aanvulling op de middelen voor subsidies, € 8,1 mln, uit de ISB3, zijn er aanvullende middelen beschikbaar gesteld voor ondersteuning gedurende 2022.
Voor de ondersteuning van de opvang van Oekraïense ontheemden is de samenwerking aangegaan
met verschillende NGO’s, ook verenigd in een samenwerking.
Om particuliere opvang zo veilig mogelijk te laten verlopen heeft het Ministerie van
Justitie en Veiligheid met het Rode Kruis, Vluchtelingenwerk, TakeCareBNB en het Leger
des Heils afgesproken dat deze organisaties de particuliere opvang coördineren en
faciliteren. Deze organisaties opereren onder de naam RefugeeHomeNL. De geraamde kosten
voor deze ondersteuning bedragen in 2022 € 13,1 mln.
Daarnaast ondersteunt het Rode Kruis de gemeentelijke opvanglocaties met uiteenlopende
dienstverlening zoals Humanitaire Servicepunten, ondersteuning bij de organisatie
en inrichting van (crisisnood)opvanglocaties, gespecialiseerd vervoer, hygiëne kits.
De geraamde kosten voor laatstgenoemde dienstverlening bedragen € 12,8 mln.
Opdrachten versterking vreemdelingenketen
Met de middelen worden twee maatregelen genomen op het gebied van mensensmokkel:
• Uitbreiding territoriale rechtsmacht en verhogen strafmaat voor mensensmokkel. Extra
inzet van de rechtshandhavingsketen (KMar, politie, IND en OM), onder andere de Brigade
Recherche en het Sluisteam van de Brigade Vreemdelingenzaken voor onderzoeken naar
mensensmokkel.
• Inzet van KMar capaciteit op zes kleine luchthavens voor het uitvoeren van systematische
grenscontroles en inrichten van handhavingsinstrumenten bij het niet naleven van de
Gendecverplichting en het onttrekken aan systematische grenscontroles.
Artikel 91 Apparaat Kerndepartement
Artikel 91 Apparaat Kerndepartement
Vastgestelde begroting 2022 incl ISB 1,2 en 3)
Mutaties 1e suppletoire begroting
Mutaties ISB 4
Stand incidentele suppletoire begroting
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Verplichtingen
468.096
40.350
7.278
515.724
6.331
5.460
5.475
5.186
Apparaatsuitgaven
469.427
40.350
7.278
517.055
6.331
5.460
5.475
5.186
91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement
Personele uitgaven
331.284
14.539
7.278
353.101
6.331
5.460
5.475
5.186
waarvan eigen personeel
293.938
9.339
5.778
309.055
5.331
4.460
4.475
4.486
waarvan externe inhuur
36.099
5.182
1.500
42.781
1.000
1.000
1.000
700
waarvan overig personeel
1.247
18
0
1.265
0
0
0
0
Materiele uitgaven
138.143
25.811
0
163.954
0
0
0
0
waarvan ict
15.764
2.641
0
18.405
0
0
0
0
waarvan sso's
84.357
7.448
0
91.805
0
0
0
0
waarvan overig materieel
38.022
15.722
0
53.744
0
0
0
0
Ontvangsten
4.406
2.000
6.406
0
0
0
0
Toelichting
91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement: eigen personeel
Naast een aantal kleinere posten hebben de mutaties op het apparaatsartikelonderdeel
eigen personeel voor € 3,1 mln betrekking op het apparaat van het het Directoraat
Generaal ondermijning en voor € 0,7 mln. betrekking op de apparaatskosten die gerelateerd
zijn aan de versterking van de preventieaanpak (zie ook artikelonderdeel 34.2)
Artikel 92 Nog onverdeeld
Artikel 92 onverdeeld
Vastgestelde begroting 2022 incl ISB 1,2 en 3)
Mutaties 1e suppletoire begroting
Mutaties ISB 4
Stand incidentele suppletoire begroting
Mutatie 2023
Mutatie 2024
Mutatie 2025
Mutatie 2026
Verplichtingen
237.817
103.134
– 176.346
164.605
– 176.296
– 170.841
– 166.641
– 166.641
Uitgaven
237.817
103.134
– 176.346
164.605
– 176.296
– 170.841
– 166.641
– 166.641
92.1 Overig
Overig
Nog onverdeeld
237.817
103.134
– 176.346
164.605
– 176.296
– 170.841
– 166.641
– 166.641
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
Toelichting
Een gedeelte van de middelen op het artikel nog onverdeeld zijn overgeboekt naar de
(beleids)artikelen op de begroting. Het betreft specifiek middelen aangaande beschermen
en beveiligen, welke bij nota van wijziging aan de ontwerpbegroting 2022 zijn toegevoegd.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
D. Yesilgöz-Zegerius, minister van Justitie en Veiligheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.