Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Inge van Dijk en Van den Berg over het bericht 'Postchaos in ’s-Heer Arendskerke nog niet voorbij: 'Het is nu tijd om verdere stappen te nemen''
Vragen van de leden Inge van Dijk en Van den Berg (beiden CDA) aan de Minister van Economische Zaken en Klimaat over het bericht «Postchaos in ’s-Heer Arendskerke nog niet voorbij: «Het is nu tijd om verdere stappen te nemen»» (ingezonden 24 juni 2022).
Antwoord van Minister Adriaansens (Economische Zaken en Klimaat) (ontvangen 13 juli
2022).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Postchaos in ’s-Heer Arendskerke nog niet voorbij:
«Het is nu tijd om verdere stappen te nemen»»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Was u voor deze berichtgeving op de hoogte van problemen met de postbezorging in ’s-Heer
Arendskerke? Zo ja, hoe lang bent u al bekend met dit probleem?
Antwoord 2
Nee.
Vraag 3
Kunt u zich de schriftelijke Kamervragen over het bericht «Weer geen post in Kattendijke:
«We noemen het hier al postgate»» nog herinneren?2
Antwoord 3
Ja.
Vraag 4
Bent u bereid, aangezien u in de antwoorden op deze eerdere vragen aangaf de mening
te delen dat de postbezorging overal in Nederland op orde dient te zijn, conform de
eisen aan de Universele Postdienst (UPD), en dat inwoners er dus van verzekerd moeten
kunnen zijn dat hun post wordt bezorgd, het probleem met de postbezorging in ’s-Heer
Arendskerke te bespreken met PostNL (uitvoerder van de UPD) en te zorgen, zo nodig
in samenspraak met de gemeente en inwoners van ’s-Heer Arendskerke, voor een structurele
oplossing?
Antwoord 4
Inderdaad is het uitgangspunt dat de postbezorging overal in Nederland op orde moet
zijn, conform de eisen aan de UPD. Incidentele problemen met de postbezorging zijn
niet altijd te voorkomen. Alhoewel het kwaliteitsniveau van de postbezorging in Nederland
tot de hoogste ter wereld behoort, kan er sprake zijn van omstandigheden die ook PostNL
niet geheel in de hand heeft of kan voorzien. Krapte op de arbeidsmarkt, winterse
omstandigheden, disfunctioneren van individuele postbezorgers, COVID-19 zijn daar
voorbeelden van. Dergelijke omstandigheden kunnen leiden tot tijdelijke problemen
bij de bezorging van post. Het is aan PostNL om hier zo snel mogelijk actie op te
ondernemen, zodat weer wordt voldaan aan de eisen van de Postregelgeving. Het is aan
ACM om hier toezicht op te houden en om zo nodig handhavend op te treden.
Voor wat betreft de situatie in de regio Goes heb ik van PostNL begrepen dat zij in
direct, persoonlijk contact zijn met betrokkenen in ’s-Heer Arendskerke om bezorgfouten
te voorkomen. Verder is het bedrijf druk bezig om nieuwe postbezorgers te werven,
zodat de bezorging snel weer op het niveau is dat van PostNL verwacht mag worden.
Het is in deze regio echter erg lastig om personeel te krijgen.
Vraag 5
Bent u bereid verder te onderzoeken of er meer gemeenten zijn waar dit probleem zich
voordoet, dit eventueel in samenwerking met PostNL, gezien het feit dat dit in korte
tijd in twee Zeeuwse gemeenten aan de orde is, en de Kamer hierover te informeren?
Antwoord 5
PostNL dient jaarlijks aan ACM te rapporteren over de kwaliteit van de postbezorging.
ACM heeft een toezichthoudende rol op het terrein van de wettelijke kwaliteitsnormen
voor postbezorging. Zij kan handhavend optreden indien PostNL in gebreke blijft. Over
het jaar 2021 heeft ACM ook een boete opgelegd aan PostNL, die overigens door PostNL
wordt aangevochten. Verder heeft het kabinet op 24 juni maatregelen aangekondigd om
de problemen op de arbeidsmarkt aan te pakken.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.A.M. Adriaansens, minister van Economische Zaken en Klimaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.