Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het Ceder en Bikker over het bericht ‘Curaçaos roulette’
Vragen van de leden Ceder en Bikker (beiden ChristenUnie) aan de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Ministers voor Rechtsbescherming en van Justitie en Veiligheid over het bericht «Curaçaos roulette» (ingezonden 1 juni 2022).
Antwoord van Minister Weerwind (Rechtsbescherming), mede namens de Minister van Justitie
en Veiligheid en de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
(ontvangen 7 juli 2022). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2021–2022, nr.
3256.
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Curaçaos roulette»?1
Antwoord 1
Ja
Vraag 2
Wat vindt het kabinet van de uitzending? Onderschrijft het kabinet de constatering
dat er op Curaçao vrijwel geen sprake is van effectieve controle en toezicht op de
online goksector? In hoeverre zijn Nederlandse bedrijven dan wel belangen van Nederlanders
hierbij betrokken?
Antwoord 2
Curaçao heeft eigen kansspelwet- en regelgeving. De vergunningverlening, het toezicht
en de handhaving van het aanbod van zowel landgebonden als online kansspelen vallen
binnen de autonomie van het land Curaçao.
Het kabinet herkent evenwel de uitlatingen die in de uitzending zijn gedaan en onderschrijft
de constatering dat er onvoldoende effectieve controle en toezicht is op de online
kansspelsector in Curaçao. Dit is een zorg voor Nederland en onder meer de reden geweest
dat in het Landspakket Curaçao twee maatregelen zijn opgenomen die betrekking hebben
op de hervorming en modernisering van de gehele kansspelsector, en in het bijzonder
de online offshore kansspelsector2.
Ieder kwartaal wordt in de uitvoeringsrapportage de voortgang van de uitwerking van
de twee maatregelen gemonitord en worden in de uitvoeringsagenda nieuwe actiepunten
vastgesteld.
In maatregel H.2 is opgenomen dat op basis van bestaand en/of aanvullend onderzoek
wordt bepaald of en hoe de (fysieke en online) kansspelsector hervormd moet worden.
In maatregel H.19 is opgenomen dat Curaçao voorziet in een getrapt plan van aanpak
voor de modernisering en hervorming van het aanbod van online-kansspelen. De modernisering
en hervorming omvat tenminste:
Wet- en regelgeving die voorziet in een onafhankelijke toezichthouder op online kansspelen.
Zij verstrekt ook licenties en handhaaft indien nodig, waarbij als uiterste interventie
de licentie kan worden ingetrokken.
Waarborgen dat aanbieders van online kansspelen vanuit Curaçao handelen conform wet-
en regelgeving van de landen waarop zij zich richten.
Maatregelen om (via de Curaçao Gaming Control Board en de Belastingdienst) de door
licentiehouders verschuldigde belastingen en licentievergoedingen te innen.
Er zijn onvoldoende gegevens beschikbaar over in hoeverre Nederlandse bedrijven of
belangen van Nederlanders betrokken zijn bij de online kansspelsector in Curaçao.
Er worden verder vanzelfsprekend geen uitlatingen gedaan over mogelijke strafrechtelijke
onderzoeken van het OM Curaçao dan wel OM Nederland.
Vraag 3
Welke risico’s kleven volgens het kabinet aan de huidige werkwijze en het (gebrek
aan effectief) toezicht en wat kunnen volgens het kabinet hiervan de gevolgen zijn?
Heeft het kabinet indicaties dat crimineel geld uit Nederland vermengt is met (delen
van) de online goksector? Zo ja, op welke wijze?
Antwoord 3
De huidige werkwijze die de online offshore kansspelsector aanbiedt vanuit Curaçao
wordt gekenmerkt door een niet transparant systeem van master- en sublicentiehouders.
De masterlicenties zijn door de overheid verstrekt, maar de sublicenties niet. Hierdoor
is onduidelijk hoeveel vergunningen er precies verleend zijn, wie de vergunninghouders
zijn en in welke markten deze aanbieders actief zijn. Een gebrek aan toezicht houdt
een dergelijke werkwijze mede in stand.
Hieruit volgt dat Curaçaose vergunninghouders nationale wet- en regelgeving kunnen
overtreden in de landen waar zij zich op richten; zeker wanneer dit jurisdicties zijn
waar het (online) kansspelaanbod is gereguleerd, zoals in Nederland. De gevolgen kunnen
onder andere het onvoldoende waarborgen van consumentenbescherming en een toegenomen
risico op witwassen via online kansspelen zijn.
Wanneer het OM Curaçao dan wel het OM Nederland aanleiding ziet om strafrechtelijk
op te treden, bijvoorbeeld bij het vermoeden van de vermenging van crimineel geld
met (delen van) de online kansspelsector, kan het OM een opsporingsonderzoek instellen.
Zoals aangegeven in de beantwoording van vraag 2 wordt niet ingegaan op eventueel
lopende strafrechtelijke onderzoeken.
Vraag 4
Was het kabinet op de hoogte van de huidige situatie? Zo ja, welke standpunt heeft
het kabinet tot op heden ingenomen?
Antwoord 4
Het kabinet herkent de uitlatingen die in het programma Argos worden gedaan en was
hiervan op de hoogte. In december 2021 beantwoordde de toenmalige Minister voor Rechtsbescherming
reeds de Kamervragen van de leden Van Nispen en Leijten over illegale casino’s op
Curaçao.3
Het kabinet neemt de zorgen omtrent het online kansspelaanbod vanuit Curaçao serieus.
Curaçao en Nederland maakten daarom afspraken in het landspakket Curaçao over onder
andere de modernisering en hervorming van het aanbod van online-kansspelen (zie ook
vraag 2). Daarbij is ook aandacht voor de (sub)licenties en het toezicht daarop.
Vraag 5 en 6
In hoeverre ziet het kabinet hier aanleiding om te spreken over een aangelegenheid
van het Koninkrijk op basis van bijvoorbeeld artikel 43 van het Statuut van het Koninkrijk?
Welke rol ziet Nederland voor zichzelf op grond van dit artikel en welke rol ziet
de regering voor het Curaçaose parlement?
Is het kabinet bereid om, indien gewenst, ondersteuning te bieden op het gebied van
regulering (denk bijv. aan het opzetten van een effectief functionerende Kansspelautoriteit)?
Antwoord 5 en 6
De vergunningverlening, het toezicht en de handhaving van het aanbod van zowel landgebonden
als online kansspelen vallen binnen de autonomie van het land Curaçao en daarmee buiten
de jurisdictie van de Nederlandse Kansspelautoriteit (Ksa). Zoals aangegeven in de
beantwoording van vraag 2 hebben Curaçao en Nederland afspraken gemaakt in het landspakket
Curaçao over onder andere de modernisering en hervorming van het aanbod van online
kansspelen. Bij de uitvoering van deze afspraken verleent Nederland indien wenselijk,
en waar mogelijk, technische assistentie. Het Curaçaose parlement heeft een rol bij
de invoering van de wet- en regelgeving voor de modernisering en hervorming van het
aanbod van online-kansspelen (maatregel H.19).
Het Nederlandse Kabinet ondersteunt Curaçao daarnaast op basis van artikel 43 van
het statuut via begrotingshoofdstuk IV (Koninkrijksrelaties) en daarbinnen artikel
1 (versterken rechtstaat). Via dit begrotingshoofdstuk zijn middelen beschikbaar gesteld
aan het recherchesamenwerkingsteam, het Parket Procureur-Generaal van Curaçao, van
Sint Maarten en van Bonaire, Sint Eustatius en Saba en het Gemeenschappelijk Hof van
Justitie om financieel-economische criminaliteit aan te pakken. Hier vallen criminele
activiteiten binnen de kansspelsector ook onder.
Vraag 7
Hoe groot is de invloed van personen uit Rusland en Belarus op de online goksector?
Ziet het kabinet, gezien de internationale inzet voor sancties tegen Rusland en Belarus,
mogelijkheden en argumenten om vanwege het gegeven dat buitenlands beleid een koninkrijksaangelegenheid
is, ook naar deze sector te kijken?
Antwoord 7
Hoe groot de invloed van personen uit Rusland en Belarus is op de online kansspelsector
in het algemeen, en in Curaçao in het bijzonder, is niet bekend. EU-sancties, inclusief
maatregelen tegen personen die op de sanctielijst zijn geplaatst naar aanleiding van
de Russische inval van Oekraïne, worden ook geïmplementeerd door de Caribische landen
binnen het Koninkrijk.
Vraag 8
Kan het kabinet kenschetsen hoe het met het toezicht in de andere (ei)landen in het
Koninkrijk staat, of er zorgen zijn en zo ja, welk handelingsperspectief het Nederlandse
kabinet voor zichzelf ziet?
Antwoord 8
In het landspakket Curaçao zijn, zoals eerder vermeld, twee maatregelen opgenomen
met betrekking tot hervorming van de kansspelsector. Deze maatregelen houden in dat
er op basis van bestaand en/of aanvullend onderzoek wordt bepaald of en hoe de (fysieke
en online) kansspelsector hervormd moet worden (H.2) en dat Curaçao komt met een getrapt
plan voor de modernisering en hervorming van het aanbod van de online-kansspelen (H.19)
In de landspakketten voor Aruba en Sint Maarten is alleen maatregel H.2 opgenomen.
In Aruba bestaat een dienst Casinowezen die toezicht houdt op de casinosector. In
Sint Maarten is geen toezichthouder op de kansspelsector. Beide landen zetten zich
in om op basis van maatregel H.2 een toezichthouder op te richten die toeziet op de
gehele kansspelsector. Momenteel zijn er geen zorgen bij het kabinet dat de landen
niet kunnen voldoen aan deze maatregel uit het landspakket. De voortgang wordt gemonitord
en opgenomen in de periodieke uitvoeringsrapportages op de landspakketten.
Voor Aruba en Sint Maarten geldt eveneens dat het autonome landen binnen het Koninkrijk
zijn en dat zij verantwoordelijk zijn voor hun eigen wet- en regelgeving, ook met
betrekking tot de kansspelsector.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.M. Weerwind, minister voor Rechtsbescherming -
Mede namens
D. Yesilgöz-Zegerius, minister van Justitie en Veiligheid -
Mede namens
A.C. van Huffelen, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.