Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Omtzigt en Van der Plas over een klokkenluidersmelding bij de publieke omroep
Vragen van de leden Omtzigt (Omtzigt) en Van der Plas (BBB) aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over een klokkenluidersmelding bij de publieke omroep (ingezonden 7 juni 2022).
Antwoord van Staatssecretaris Uslu (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap), mede namens
de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (ontvangen 4 juli 2022).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van de gang van zaken rond een klokkenluider bij de publieke
omroep?1
Antwoord 1
Ja, ik ben bekend met de genoemde berichtgeving.
Vraag 2
Bent u bekend met de Wet Huis voor klokkenluiders?2
Antwoord 2
Ja.
Vraag 3
Was hier sprake van een klokkenluidersmelding en heeft de Minister de verwachting
gewekt dat het als een klokkenluidersmelding behandeld zou worden?
Antwoord 3
Elke melding van een vermoeden van een misstand moet serieus en vertrouwelijk worden
behandeld, ongeacht of de melding al dan niet op voorgeschreven wijze is gedaan. Naar
de feitelijke gang van zaken rond deze melding wordt door de Auditdienst Rijk (hierna:
ADR) onderzoek gedaan, zoals aangekondigd in de brief van de Minister van OCW van
16 juni 2022.3 Op de uitkomsten van dit onderzoek wens ik derhalve nog niet vooruit te lopen. Zodra
het onderzoek is afgerond, informeert de Minister van OCW uw Kamer hier verder over.
Vraag 4
Kunt u de procedure, die van toepassing was op deze melding (van het ministerie of
van de publieke omroep) aan de Kamer doen toekomen?
Antwoord 4
Naar de feitelijke gang van zaken rond deze melding wordt, zoals door de Minister
van OCW in zijn brief van 16 juni 2022 gemeld, onderzoek gedaan door de ADR. De Wet
Huis voor klokkenluiders regelt, kortgezegd, dat een (voormalig) werknemer bij zijn
of haar (voormalig) werkgever of het Huis voor klokkenluiders melding kan doen van
een vermoeden van een misstand waarbij het maatschappelijk belang in het geding is.
Als het gaat om een melding bij de publieke omroep, geldt Regeling A Melden vermoedens
van misstanden van de Gedragscode Integriteit Publieke Omroep 2021.4 Als het gaat om het melden van vermoedens van misstanden binnen het Rijk, waaronder
het Ministerie van OCW, is de procedure vastgelegd in hoofdstuk 13 en bijlage 12 van
de CAO Rijk.5
Ook hier geldt dat los van of een wettelijk voorgeschreven procedure gevolgd had dienen
te worden, het gesprek met de betrokkene zorgvuldig en vertrouwelijk behandeld moet
worden.
Vraag 5
Kunt u met een tijdlijn aangeven hoe deze klokkenluidersmelding is behandeld en daarin
in elke stap aangeven of de procedure gevolgd is?
Antwoord 5
Naar de feitelijke gang van zaken rond deze melding wordt door de ADR onderzoek gedaan,
zoals gemeld in mijn antwoord op vraag 3. Los van het wel of niet volgen van een meldprocedure
dient de betrokkene er altijd van uit te kunnen gaan dat diens melding zorgvuldig
en vertrouwelijk behandeld wordt.
Vraag 6
Is de persoon bij wie de klokkenluider gevraagd werd het verhaal te vertellen een
functionaris als bedoeld in artikel 2. Lid 2c van de Wet Huis voor klokkenluiders?
Antwoord 6
Naar de feitelijke gang van zaken rond deze melding wordt door de ADR onderzoek gedaan,
zoals gemeld in mijn antwoord op vraag 3.
Vraag 7
Had de functionaris, die het verhaal aanhoorde, zich niet beter ofwel van te voren
ofwel tijdens het gesprek moeten verschonen en naar een andere persoon moeten verwijzen?
Antwoord 7
Naar de feitelijke gang van zaken rond deze melding wordt onderzoek door de ADR gedaan,
zoals gemeld in mijn antwoord op vraag 3.
Vraag 8
Is het mogelijk om de inhoud van de melding alsnog op te pakken?
Antwoord 8
De betrokkene kan altijd conform de interne meldregeling van de NPO6 naar het Huis voor klokkenluiders als externe meldinstantie in gevallen waarin in
redelijkheid niet van de melder kan worden gevraagd om dit intern te melden. Naar
de feitelijke gang van zaken rond deze melding wordt door de ADR onderzoek gedaan,
zoals gemeld in mijn antwoord op vraag 3.
Vraag 9
Welke rechten heeft de klokkenluider, indien zijn melding niet volgens de procedure
behandeld is en zijn klacht niet vertrouwelijk behandeld is?
Antwoord 9
Zoals gezegd kan betrokkene terecht bij het Huis voor klokkenluiders voor informatie
en advies omtrent zijn rechten. Voor zover betrokkene onvrede heeft over de wijze
waarop het ministerie zich heeft gedragen, heeft die het recht om een klacht bij het
ministerie in te dienen. Die klacht dient afgehandeld te worden langs de lijnen van
hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht. Indien na afhandeling van de klacht
de onvrede blijft bestaan, bestaat de mogelijkheid om de Nationale ombudsman te verzoeken
een onderzoek in te stellen naar de wijze waarop het ministerie zich jegens die persoon
heeft gedragen.
Ik wens ook hier nogmaals te benadrukken, net als in de hiervoor genoemde brief van
de Minister van OCW van 16 juni 2022, dat de deur altijd open staat voor een vervolggesprek
mocht daar behoefte aan zijn.
Vraag 10
Kunt u aangeven hoeveel klokkenluidersmeldingen bij het Ministerie van Onderwijs,
Cultuur en Wetenschap en bij de publieke omroep zijn gedaan in de afgelopen twee jaar
en hoe de meldingen zijn opgepakt?
Vraag 10
Kunt u aangeven hoeveel klokkenluidersmeldingen bij het Ministerie van Onderwijs,
Cultuur en Wetenschap en bij de publieke omroep zijn gedaan in de afgelopen twee jaar
en hoe de meldingen zijn opgepakt?
Antwoord 11.
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
G. Uslu, staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Mede namens
H.G.J. Bruins Slot, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.