Motie : Motie van het lid Peters over het transparant en inzichtelijk maken voor leraren van de wetenschappelijke onderbouwing en de gebruikerservaringen met leermiddelen
31 293 Primair Onderwijs
Nr. 630
MOTIE VAN HET LID PETERS
Voorgesteld 29 juni 2022
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegend dat lesmethodes veelal onlosmakelijk verbonden lijken te zijn met het onderwijs;
overwegende dat steeds meer duidelijk wordt dat sommige methodes betere resultaten
opleveren dan andere methodes als het gaat om basisvaardigheden van leerlingen zoals
taal en rekenen;
constaterende dat het maken en ontwikkelen van lesmethodes nu veelal in handen ligt
van commerciële organisaties;
overwegende dat het voor individuele docenten vaak te veel werk is om bij de aanschaf
van nieuwe lesmethodes van alle methodes uit te zoeken wat de wetenschappelijke onderbouwing
hiervan is en dat tot op heden voor hen geen mogelijkheden bestaan om bijvoorbeeld
bij een onafhankelijke instantie advies hierover in te winnen;
verzoekt de regering te onderzoeken op welke wijze wetenschappelijke onderbouwing
en gebruikerservaringen van leermiddelen transparant en inzichtelijk gemaakt kunnen
worden voor leraren, en de Kamer hierover te informeren vóór de begrotingsbehandeling
van OCW,
en gaat over tot de orde van de dag.
Peters
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W.P.H.J. Peters, Tweede Kamerlid