Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Inge van Dijk en Van den Berg over de mobiele netwerkdekking in Kattendijke
Vragen van de leden Inge van Dijk en Van den Berg (beiden CDA) aan de Minister van Economische Zaken en Klimaat over het artikel «In Kattendijke heeft niemand goed telefoonbereik, dorp smeekt gemeente om hulp» (ingezonden 17 maart 2022).
Antwoord van Minister Adriaansens (Economische Zaken en Klimaat) (ontvangen 28 juni
            2022). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2021–2022, nr. 2416.
         
Vraag 1
            
Heeft u kennisgenomen van het artikel «In Kattendijke heeft niemand goed telefoonbereik,
               dorp smeekt gemeente om hulp»?1
            
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2
            
Kunt u zich de eerdere schriftelijke vragen over de telefonische bereikbaarheid in
               Overijssel herinneren?2
            
Antwoord 2
            
Ja.
Vraag 3
            
Bent u bekend met de problemen met het telefoonbereik in het dorp Kattendijke? Hebt
               u hierover eerder signalen ontvangen en, indien ja, welke?
            
Antwoord 3
            
Voor de berichtgeving van Omroep Zeeland had ik geen signalen ontvangen over problemen
               met het telefoonbereik in Kattendijke. Inmiddels heb ik gesproken met de Vereniging
               Dorpsbelangen Kattendijke, de gemeente Goes, en de drie mobiele netwerkaanbieders
               KPN, T-Mobile en VodafoneZiggo. Op grond daarvan constateer ik dat er inderdaad plekken
               zijn in Kattendijke waar de ervaren mobiele netwerkdekking matig tot slecht is. Dat
               speelt voornamelijk, maar niet alleen, bij mensen binnenshuis. Dit kan helaas lokaal
               voorkomen als gevolg van factoren zoals isolatie van woningen of het weer3.
            
Vraag 4
            
Klopt het dat een bewoner van Kattendijke vorig jaar is overleden aan een hartstilstand,
               nadat vanwege slecht telefoonbereik noodberichten niet werden verzonden en hulp te
               laat kwam? Indien ja, deelt u de mening dat dit zeer ernstig respectievelijk zorgwekkend
               is en dat onmiddellijke actie noodzakelijk is?
            
Antwoord 4
            
Ik heb van een vertegenwoordiger van de Vereniging Dorpsbelangen Kattendijke begrepen
               dat deze tragische gebeurtenis in 2016 heeft plaatsgevonden. Daarbij is er inderdaad
               iemand overleden aan een hartstilstand. De vrouw van de betreffende bewoner was wel
               in staat om 112 te bereiken en om hulp te vragen. Vrijwilligers uit het dorp kregen
               pas de ochtend na deze tragische gebeurtenis sms-berichten waarmee hun hulp werd ingeroepen.
               Het is onduidelijk of het verschil had gemaakt als de sms-berichten wel op tijd waren
               ontvangen.
            
Vraag 5
            
Deelt u de mening dat goed telefoonbereik en het te allen tijde overal in Nederland
               kunnen bereiken van hulpdiensten een basisvoorziening is, die in alle regio’s op orde
               moet zijn?
            
Antwoord 5
            
Ik hecht groot belang aan goede mobiele netwerkdekking in heel Nederland. Dat is ook
               beschreven in de Nota Mobiele Communicatie, en in antwoord op eerdere Kamervragen.4 Dit betekent in de praktijk dat de mobiele netwerken een zo groot mogelijke dekking
               moeten bieden. Mede daarom heb ik aan de in 2020 geveilde 700 MHz-vergunningen een
               dekkingseis gesteld die vanaf 28 juli dit jaar in werking treedt. Deze dekkingseis
               moet er onder meer voor zorgen dat de mobiele netwerkdekking naar een nog hoger niveau
               wordt getild, waar ook de bereikbaarheid van 112 van profiteert.
            
Tegelijkertijd is het noodzakelijk om te erkennen dat het onmogelijk is om 100% mobiele
               netwerkdekking te garanderen. De natuurkundige aard van radiogolven alleen al maken
               dit onmogelijk. Voor zover dit betekent dat mensen thuis onvoldoende goede mobiele
               netwerkdekking ervaren is het belangrijk om ervoor te zorgen dat zij thuis de beschikking
               hebben over de toegang tot vaste telecomnetwerken waarmee gebeld kan worden. In de
               brief waarmee ik uitvoering geef aan de moties Inge van Dijk c.s. en Inge van Dijk-Rajkowski
               wordt beschreven welke acties ik verder nog neem.
            
In sommige gevallen is het vooralsnog helaas noodzakelijk voor mensen om thuis een
               vaste telefoonlijn aan te houden. Dat advies staat ook op de website van de rijksoverheid
               over problemen met het bereiken van 112.5
Vraag 6
            
Bent u bereid om met de gemeente Goes en/of telecomaanbieder KPN in contact te treden
               om te informeren wat u, als voor telecom verantwoordelijk bewindspersoon, kunt bijdragen
               om het telefoonbereik in Kattendijke zo snel mogelijk te verbeteren?
            
Antwoord 6
            
Ik heb contact gehad met zowel de gemeente Goes als met de drie mobiele netwerkaanbieders.
               Ik heb begrepen dat er goed en constructief overleg plaatsvindt tussen een van de
               mobiele netwerkaanbieders en de gemeente Goes over het verbeteren van de mobiele netwerkdekking.
               Ik ben niet gevraagd om hier een verdere rol in te spelen. Wel heb ik de gemeente
               gemeld dat mijn medewerkers om informatie en advies kan worden gevraagd als daar behoefte
               aan is.
            
Vraag 7
            
Zijn u nog andere plaatsen in Nederland bekend waar het telefoonbereik op dit moment
               dusdanig slecht is dat levensbedreigende situaties ontstaan? Indien ja, welke plaatsen
               zijn dat en welke acties onderneemt u om deze bereikbaarheidsproblemen op te lossen?
            
Antwoord 7
            
Er zijn mij op dit moment geen plekken bekend waar de mobiele netwerkdekking dusdanig
               slecht is dat er als gevolg daarvan levensbedreigende situaties ontstaan.
            
Tegelijkertijd zijn er wel plekken in Nederland zijn waar de mobiele netwerkdekking
               matig of afwezig is. Het is mogelijk dat er daar in de toekomst incidenten zijn waarbij
               112 mobiel niet bereikbaar blijkt. Dit kan bijvoorbeeld bij mensen binnenshuis het
               geval zijn.
            
De dekkingseis die ik heb gesteld, en de acties die zijn beschreven in de brief ter
               uitvoering van de moties Inge van Dijk c.s. en Inge van Dijk-Rajkowski, zullen de
               bereikbaarheid van 112 verder verbeteren. Maar dit zal niet in alle gevallen een volledig
               sluitende oplossing bieden. Soms zal het noodzakelijk zijn voor mensen om een vaste
               lijn aan te houden. Ook moeten mensen er bewust van zijn dat er plekken in Nederland
               kunnen zijn waar geen van de drie mobiele netwerkaanbieders (continu) dekking biedt,
               en waar er dus geen absolute zekerheid is dat 112 met een mobiele telefoon kan worden
               bereikt.
            
Vraag 8
            
Wanneer komt de uitvoering van de motie-Inge van Dijk/Rajkowski over het ontsluiten
               van de «witte gebieden» naar de Kamer?6  Deelt u onze mening dat dit geen langer uitstel meer kan dulden?
            
Antwoord 8
            
Ik heb de Tweede Kamer recent geïnformeerd over de uitvoering van deze motie.
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
M.A.M. Adriaansens, minister van Economische Zaken en Klimaat 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.