Motie : Motie van de leden De Hoop en Paul over het periodiek in beeld brengen van democratische attituden om de effecten van burgerschapsonderwijs te kunnen monitoren
36 100 VIII Jaarverslag en slotwet Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap 2021
Nr. 14
MOTIE VAN DE LEDEN DE HOOP EN PAUL
Voorgesteld tijdens het Wetgevingsoverleg van 27 juni 2022
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat burgerschapscompetenties essentieel zijn voor het voorbereiden van
jongeren op deelname aan de samenleving;
constaterende dat burgerschapsonderwijs jongeren niet alleen beschouwende kennis dient
bij te brengen over onze democratische rechtsstaat maar ook de waarden van onze samenleving
dient te verinnerlijken;
overwegende dat de inspectie concludeert dat het burgerschapsonderwijs nog niet op
peil is en ook uit het Adolescentenpanel Democratische Kernwaarden en Schoolloopbanen
van de UvA blijkt dat jongeren weinig belang hechten aan de democratische rechtsstaat,
ook in vergelijking met Europese leeftijdsgenoten;
verzoekt de regering deze democratische attituden periodiek in beeld te brengen om
de effecten van burgerschapsonderwijs te kunnen monitoren,
en gaat over tot de orde van de dag.
De Hoop
Paul
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Habtamu de Hoop, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
M.L.J. Paul, Tweede Kamerlid