Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van der Graaf over de RegioExpres en de verbinding Arnhem-Doetinchem-Winterswijk
Vragen van het lid Van der Graaf (ChristenUnie) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over de RegioExpres en de verbinding Arnhem-Doetinchem-Winterswijk (ingezonden 30 mei 2022).
Antwoord van Staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 20 juni
2022).
Vraag 1
Kent u het bericht: «Overwegen op de schop om komst Achterhoekse sneltrein mogelijk
te maken; wachten is op Rijk»1?
Antwoord 1
Ja, ik ben bekend met dat bericht.
Vraag 2
Deelt u de mening dat bereikbaarheid van en goede verbindingen onderling van groot
belang zijn voor leefbaarheid, vestigingsklimaat en gemeenschappen in de regio?
Antwoord 2
Ja, ik deel deze mening. Reizigers in het hele land staan voor mij centraal. Zoals
ook al in de ontwikkelagenda van toekomstbeeld OV 2040 benoemd, is het OV in en tussen
regio's onmisbaar voor leefbaarheid, economie en recreatie. Het vergoot ontplooiingskansen
en toegang tot de arbeidsmarkt en het OV kan er voor
zorgen dat voorzieningen voor iedereen bereikbaar zijn.
Vraag 3
Hoe beoordeelt u de door Goudappel opgestelde maatschappelijke kosten-batenanalyse
naar de invoering van de RegioExpres?
Antwoord 3
De MKBA analyse – die in opdracht van de regio is uitgevoerd – geeft inzicht in de
totale kosten en opbrengsten en laat een score zien van 0,73: tegen elke euro maatschappelijke
kosten staat 0,73 euro aan maatschappelijk baten. In algemene zin geldt voor OV projecten
dat vaker sprake is van een MKBA score <1. Dat betekent niet dat het daarmee geen
goed project is. Ik zie dat RegioExpres voor reizigers in de regio een waardevolle
bijdrage kan leveren aan het verkorten van reistijden, het vergroten van capaciteit
en het verbeteren van het reiscomfort. Daarnaast biedt de RegioExpres een duurzame
ontsluiting voor ca. 3000 nieuw te bouwen woningen in het gebied. De komende periode
– in aanloop naar het BO MIRT van het najaar 2022 – zal ik gebruiken om deze score
goed te begrijpen en te beoordelen.
Vraag 4
Is het nog steeds de verwachting dat de trajecten Arnhem-Winterswijk en Arnhem-Doetinchem
in 2040 in de absolute top staan als het gaat om verwachte hinder voor reizigers als
gevolg van drukte in treinen?
Antwoord 4
De Integrale Mobiliteitsanalyse (IMA, 2021) is het is uitgangspunt voor capaciteitsknelpunten
op het Nederlandse spoornetwerk. Hierin wordt geconstateerd dat in zowel het WLO-hoog-scenario
als het WLO-laag-scenario mensen moeten staan tussen Arnhem en Duiven door gebrek
aan capaciteit2. In de IMA wordt aan dit capaciteitsknelpunt geen nadere prioritering of rangschikking
gegeven. Wat dat betreft herken ik niet dat dit traject in «de absolute top» staat.
Vraag 5
In hoeverre neemt deze hinder voor reizigers af wanneer het spoor tussen Didam en
Doetinchem De Huet wordt verdubbeld?
Antwoord 5
Een spoorverdubbeling tussen Didam en Doetinchem De Huet maakt het mogelijk om de
RegioExpres te gaan rijden: 1 x p/u een extra trein naast het bestaande aanbod. Deze
trein fungeert tussen Arnhem en Doetinchem als sneltrein en gaat vanaf Doetinchem
verder als stoptrein naar Winterswijk. Door deze capaciteitsuitbreiding zullen reizigers
meer comfort ervaren door een hogere kans op een zitplaats: vanwege de kortere reistijd
zullen veel reizigers overstappen van de huidige sprinter naar de RegioExpres. Overigens
is het wel de verwachting dat de verbeterde verbinding zorgt voor extra (nieuwe) reizigers
en worden daarnaast extra reizigers verwacht door nieuwe woningbouwlocaties ten oosten
van Arnhem en in de Achterhoek.
Vraag 6
Wat is de status van de beloofde gesprekken3 met de regio over de RegioExpres, in aanloop naar het Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma
Infrastructuur, Ruimte en Transport (BO MIRT)?
Antwoord 6
Rijk en regio zijn met elkaar in gesprek over de RegioExpres. Daarnaast heb ik zelf
een bezoek gebracht aan de RegioExpres in februari van dit jaar. Ook in het BO MIRT
van het najaar 2022 zal de RegioExpres besproken worden.
Vraag 7
Welke mogelijkheden ziet u voor een vervolgstap binnen de spelregels van het MIRT?
Antwoord 7
Door de beperkte financiële mogelijkheden binnen het Mobiliteitsfonds zijn scherpe
keuzes noodzakelijk. Er zijn in Nederland veel ambities die helaas niet allemaal (in
deze kabinetsperiode) waargemaakt kunnen worden. De mogelijkheden voor een vervolgstap
van de RegioExpres wil ik dan ook integraal af kunnen wegen. Het BO MIRT van dit najaar
biedt daar een eerste moment voor. Daar kan en wil ik nu niet op vooruitlopen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.