Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van der Graaf over het bericht van Leeuwarder Courant van begin april getiteld 'Friese treinreiziger moet na misser ProRail de komende 2,5 jaar maar hopen dat hij overstap in Zwolle haalt'
Vragen van het lid Van der Graaf (ChristenUnie) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over Friese treinreizigers (ingezonden 30 mei 2022).
Antwoord van Staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 20 juni
2022).
Vraag 1
Kent u het bericht: «Fries treinreiziger moet na misser ProRail de komende 2,5 jaar
maar hopen dat hij overstap in Zwolle haalt»1?
Antwoord 1
Ja, dit bericht is mij bekend.
Vraag 2
Klopt het dat ProRail de deadline voor aanpassingen aan het spoor bij Wolvega en Akkrum
verzet heeft van 1 april 2022 naar het vierde kwartaal van 2024, maar liefst 2,5 jaar
later?
Antwoord 2
Ja, volgens ProRail is dat inderdaad de planning voor de werkzaamheden.
Vraag 3
Kunt u een inschatting geven hoeveel reizigers per week de overstap in Zwolle zullen
missen tot de werkzaamheden zijn afgerond?
Antwoord 3
NS en ProRail hebben vorig jaar ingeschat dat gemiddeld 4x per dag de volledige openingsduur
van de HRMK-spoorbrug nodig zal zijn voor het doorlaten van (hogere) schepen, als
gevolg waarvan enkele treinen direct of indirect (doordat zij vertraging oplopen door
de vertraagde trein voor hen) zouden worden geraakt.
De inschatting was dat in 50% van de gevallen de overstap ondanks de vertraging kan
worden gehaald. Afhankelijk van welke treinen worden geraakt, was de inschatting dat
dit circa 30 (meest rustige treinen) tot 400 reizigers (drukste treinen) per gemiddelde
werkweek betreft (situatie voor corona) die de overstap missen.
Tot nu toe zijn er nog geen aansluitingen gemist als gevolg van brugopeningen, doordat
de brugopeningen in de periode april-mei 2022 korter waren dan de openingstijden zoals
opgenomen in de dienstregeling en de punctualiteit van de sprinter erg hoog is. Zoals
ook opgenomen in de eerdere beantwoording van vragen over dit onderwerp2, zal ProRail de hinder voor reizigers blijven monitoren en waar nodig in overleg
treden met de provincie en NS.
Vraag 4
Bent u ermee bekend dat ProRail aangeeft dat er onverwacht veel rekenwerk, tekeningen
en certificeringen nodig zijn, waardoor er sprake is van een gigantische vertraging?
Bent u van mening dat de voorbereidingen voor de spooraanpassingen bij Wolvega en
Akkrum met extra inspanningen te versnellen zijn?
Antwoord 4
Zoals aangegeven in mijn eerdere beantwoording van vragen over dit onderwerp, doet
ProRail haar uiterste best om de definitieve oplossing zo snel als mogelijk te realiseren
en zal zij de mogelijkheden hiertoe nog voor de zomer met de provincie bespreken.
Vanuit het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wordt in de contacten met provincie
en ProRail de voortgang besproken.
Vraag 5
Wat heeft u gedaan om tot een snelle oplossing te komen nadat ProRail heeft medegedeeld
dat zij zich heeft misrekend bij de toezegging om het spoor te verbeteren?
Antwoord 5
Het is aan de expertise van ProRail om met een snelle oplossing te komen. ProRail
heeft mij verzekerd dat zij haar uiterste best doet om de definitieve oplossing zo
snel als mogelijk te realiseren. Vanuit het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
wordt in de contacten met provincie en ProRail de voortgang besproken.
Vraag 6
Welke maatregelen bent u van plan te nemen om de werkzaamheden te versnellen?
Antwoord 6
Het is aan de expertise van ProRail om de snelle oplossing te komen. ProRail heeft
mij verzekerd dat zij haar uiterste best om de definitieve oplossing zo snel als mogelijk
te realiseren.
Vraag 7
Deelt u de analyse van de provincie Fryslân dat de enige duurzame, robuuste en toekomstvaste
oplossing voor deze problemen de aanleg van een spooraquaduct is ter vervanging van
de HRMK-spoorbrug?
Antwoord 7
Zoals ook benoemd in de reactiebrief aan de provincie en gemeente Leeuwarden van eind
vorig jaar3 en mijn eerder beantwoording van vragen over dit onderwerp, verkeert de spoorbrug
over het Van Harinxmakanaal volgens ProRail, als spoorbeheerder en kennisexpert op
het gebied van (spoorse) kunstwerken, nog in goede conditie en is er geen aanleiding
om uit te gaan van een eerder einde van haar theoretische levensduur van 2051, mits
deze uiteraard zoals gebruikelijk onderhouden en waar nodig op onderdelen vervangen
wordt. Op welke wijze de spoorbrug na het einde van haar levensduur vervangen wordt
en of dat dan met een spooraquaduct zal zijn, is iets om te zijner tijd goed naar
te kijken met inachtneming van de dan geldende omstandigheden. Overigens is bij de
bouw van de brug afgesproken dat de provincie Friesland aan de lat staat voor die
vervangingskosten.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.