Amendement : Amendement van het lid Alkaya c.s. over het tolvrij maken van de Westerscheldetunnel per 2025
36 120 A Wijziging van de begrotingsstaat van het Mobiliteitsfonds voor het jaar 2022 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
Nr. 4 AMENDEMENT VAN HET LID ALKAYA C.S.
Ontvangen 13 juni 2022
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
De begrotingsstaat wordt als volgt gewijzigd:
In artikel 12 Hoofdwegennet wordt het verplichtingenbedrag verhoogd met € 261.000 (x € 1.000).
Toelichting
De indieners van dit amendement willen dat de Westerscheldetunnel per 2025 tolvrij
wordt. Het financieel effect van vervroegd tolvrij maken vanaf 2025 is een tekort
van 261 miljoen euro. Dit effect vertaalt zich in een financieel tekort voor de instandhouding
van de tunnel van 131 miljoen euro en een begrotingstekort voor de Provincie Zeeland
van 130 miljoen euro. Dat willen wij compenseren. De dekking willen wij halen uit
de voor nieuwe Regio Deals (BZK/coalitieakkoord) gereserveerde middelen op de Aanvullende
Post van de Rijksbegroting, waarvoor in de periode 2023–2025 886 miljoen euro beschikbaar
is gesteld.
Indieners zijn van mening dat het onrechtvaardig is dat automobilisten – en dan met
name inwoners van de regio – worden belast voor het gebruik van de Westerscheldetunnel.
Een redelijk alternatief voor het gebruik van de tunnel is niet aanwezig. Een Kamermeerderheid
steunde eerder de motie Alkaya/Van der Plas (Kamerstuk 35 570 A, nr. 67) die oproept om de tolheffing zo spoedig mogelijk te beëindigen. Uit onderzoek van
Ecorys is gebleken dat de maatschappelijke baten anderhalf keer zo hoog zijn als de
maatschappelijke kosten, met een welvaartswinst van 27 tot 39 miljoen euro tot gevolg.
Onderzoeksbureau Rebel becijferde in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur
& Waterstaat dat het vervroegd tolvrij maken van de tunnel per 2025 een kostenpost
van 261 miljoen euro vergt. Rebel heeft tevens aangegeven dat het tolvrij maken per
2025 haalbaar is. Inmiddels is hiervoor ook een draaiboek opgesteld. Indieners menen
dat het tolvrij maken van de tunnel een belangrijke bijdrage levert aan de sociaaleconomische
ontwikkeling van de regio Zeeuws-Vlaanderen/Zeeland. Hiertoe doen zij een beroep op
de middelen voor de Regio Deals, fondsen die bedoeld zijn voor het versterken van
de kracht van de regio.
Dit amendement trekt voor de jaren 2025 tot 2034 30 miljoen euro per jaar uit voor
het tolvrij maken van de Westerscheldetunnel. Er wordt een schaduwtol ingesteld, te
betalen door het Rijk aan N.V. Westerscheldetunnel, om de kosten te compenseren.
Alkaya
Stoffer
Van der Plas
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.Ö. Alkaya, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Caroline van der Plas, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Chris Stoffer, Tweede Kamerlid