Schriftelijke vragen : Het gebrek aan aandacht voor de gesubsidieerde rechtsbijstand op rechtenopleidingen
Vragen van het lid Van Nispen (SP) aan de Ministers voor Rechtsbescherming en van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over het gebrek aan aandacht voor de gesubsidieerde rechtsbijstand op rechtenopleidingen (ingezonden 9 juni 2022).
Vraag 1
Kent u het opinieartikel «Rechtenstudenten zijn meer bezig met hun carrière dan met
rechtvaardigheid»?1 Kunt u op de inhoud reageren?
Vraag 2
Heeft u ook signalen dat er steeds minder interesse is in de sociaal advocatuur en
dat dit te verklaren is door de manier waarop de opleiding is vormgegeven?
Vraag 3
Maakt u zich ook zorgen over het feit dat studenten aangeven slechts economische redenen
als motivatie noemen voor hun rechtenstudie, het individualisme en rendementsdenken
in opleidingen, dat «mensen helpen geen «economische meerwaarde» heeft» en dat het
helpen bij een rechtswinkel alleen belangrijk is voor een goed CV? Kunt u uw antwoord
toelichten?
Vraag 4
Meent u ook dat rechtenstudenten niet louter zo snel mogelijk moeten afstuderen om
aan de slag te kunnen op de Zuidas, maar ook juist leren over het belang van sociaal
advocatuur en hoe zorgt u hiervoor?
Vraag 5
Wat zou volgens u moeten veranderen aan de opleidingen om aandacht voor de gesubsidieerde
rechtsbijstand te bereiken? Welke bijdrage kunt u eraan leveren om hier verandering
in te brengen?
Vraag 6
Kunt u een beeld schetsen van de omvang van de financiële bemoeienis van grote advocatenkantoren
met de rechtenstudies, die onafhankelijk zouden moeten zijn, en tevens aangeven hoe
u dit de kop in probeert te drukken?
Vraag 7
Hoe zorgt u ervoor, naast het openstellen van de aanwasregeling, dat er in de toekomst
voldoende sociaal advocaten beschikbaar zijn?
Indieners
-
Gericht aan
R.H. Dijkgraaf, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Gericht aan
F.M. Weerwind, minister voor Rechtsbescherming -
Indiener
Michiel van Nispen, Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.