Brief Kamer : Brief van het Presidium over een adviesaanvraag aan de Onderwijsraad over voorzieningen voor het jonge kind
31 293 Primair Onderwijs
Nr. 623
BRIEF VAN HET PRESIDIUM
Aan de Leden
Den Haag, 9 juni 2022
Het Presidium legt hierbij, conform artikel 7.35 lid 2 van het Reglement van Orde,
aan u voor het verzoek van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
bij brief van 25 mei 2022 om advies te vragen aan de Onderwijsraad over het onderwerp
«Voorzieningen voor het jonge kind».
Het Presidium stelt u voor in te stemmen met het bijgevoegde verzoek en dit door te
geleiden aan de Onderwijsraad.
De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal, Vera Bergkamp
Bijlage Brief van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Den Haag, 25 mei 2022
Geachte leden van het Presidium,
Namens de leden van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap verzoek
ik u aan de Kamer voor te stellen1 om aan de Onderwijsraad advies te vragen over het onderwerp «Voorzieningen voor het
jonge kind». In de bijlage treft u een uitgewerkte vraagstelling aan.
Ik verzoek u te bevorderen dat de Kamer hierover zo spoedig mogelijk een beslissing
neemt.
De voorzitter van de commissie, Michon-Derkzen
De griffier van de commissie, De Kler
Uitwerking van de vraagstelling
De Onderwijsraad is bereid en heeft ruimte in haar werkprogramma om in te gaan op
het verzoek van de Kamer om een advies uit te brengen over voorzieningen voor het
jonge kind.
In overleg met de Onderwijsraad is de formulering van de adviesaanvrage als volgt
vormgegeven:
Het jonge kind staat op de kaart in het licht van kansengelijkheid. Hoe krijgen we
voorzieningen voor het jonge kind op orde? Moet dat een basisvoorziening zijn voor
alle kinderen? Vanaf welke leeftijd starten en met welk karakter van aanbod in termen
van spelen – leren – ontwikkelen? Is de huidige indeling van voor- en vroegschoolse
educatie (op basis van een indicatie), basis- en voortgezet onderwijs de meest gewenste
in het licht van kwalificatie, socialisatie, LLO, diversiteit, sociale segregatie
tegengaan?
Specifieke focus in het licht van gelijke kansen (insteek nieuwe coalitieakkoord (Bijlage
bij Kamerstuk 35 788, nr. 77)): Hoe zorgen we ervoor dat kinderen hun schoolloopbaan niet op achterstand beginnen.
Is het huidige aanbod en de organisatie ervan voldoende? Hoe verhouden kinderopvangstelsel
en onderwijsstelsel zich tot elkaar, ook in institutionele krachtenveld? Wat doet
het gegeven van verschillende ministeries en verantwoordelijk bewindspersonen, verschillende
arbeidsmarktregimes, initiële opleidingen, verschillende bestuurs- en inspectielagen
met mogelijkheden voor integratie kinderopvang – onderwijs ten behoeve van het jonge
kind? Veel gemeenten zijn actief in het bevorderen van de totstandkoming van integrale
kindcentra’s (IKC’s), waar onderwijs, opvang en welzijnsactiviteiten zijn samengevoegd.
Bij afwezigheid van wettelijke kaders of regels voor een IKC, verschilt het per IKC
welke voorzieningen zijn samengevoegd en op welke manier zij samenwerken. Hoe kunnen
IKC’s zo goed mogelijk bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen en wat is daarvoor
nodig? Hoe kan verbinding tussen opvang en onderwijs het beste vorm worden gegeven?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
V.A. Bergkamp, Voorzitter van de Tweede Kamer
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.