Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van der Plas over het bericht 'Opkopen boeren voor A15 ging tegen wens van provincie in: 'Ik heb ze overvallen''
Vragen van het lid Van der Plas (BBB) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Opkopen boeren voor A15 ging tegen wens van provincie in: «Ik heb ze overvallen»» (ingezonden 21 april 2022).
Antwoord van Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat), mede namens de Minister
voor Natuur en Stikstof (ontvangen 31 mei 2022).
Vraag 1
Wat is de rol van de toenmalige Minister van Infrastructuur en Waterstaat geweest
bij het besluit om boeren verplicht uit te kopen en stallen te slopen ten behoeve
van snelwegaanleg, aangezien zij schijnbaar ook zelfstandig rechtstreekse contacten
onderhield met de gedeputeerde Van der Wal, zoals uit appverkeer naar voren lijkt
te komen?1
Antwoord 1
Voor het project ViA15 is met zes agrarische bedrijven op vrijwillige basis een overeenkomst
gesloten. Het contact tussen Minister en gedeputeerde betrof de gemaakte bestuurlijke
afspraken en niet de overeenkomsten met de agrarische bedrijven.
Vraag 2
Kunt u aangeven of de toenmalig Minister voorafgaande aan het genoemde overleg van
8 juli 2021 ook telefonisch contact gehad heeft met toenmalig gedeputeerde Van der
Wal over de strategie rond het oplossen van het probleem rond de A15 en wat zij daar
heeft besproken?
Antwoord 2
Voor zover bekend heeft voorafgaand aan het overleg van 8 juli geen telefonisch contact
plaatsgevonden tussen de toenmalige Minister en de toenmalige gedeputeerde over de
projectspecifieke mitigatie van mogelijke effecten op Natura 2000-gebieden door de
stikstofdepositie als gevolg van het project.
Vraag 3
Heeft de toenmalige Minister gedeputeerde Drenth vooraf op de hoogte gesteld van haar
contact met de toenmalig gedeputeerde Van der Wal en, zo nee, waarom niet?
Antwoord 3
Nee. Er heeft geen contact over de projectspecifieke mitigatie van mogelijke effecten
op Natura 2000-gebieden door de stikstofdepositie als gevolg van het project plaatsgevonden,
waarover gedeputeerde Drenth kon worden ingelicht.
Vraag 4
Hoe kon de toenmalige Minister blij zijn met een oplossing die recht tegenover het
plan van het provinciebestuur stond? Moeten wij hieruit concluderen dat voor de toenmalige
Minister «het doel de middelen heiligt» en dus prevaleert boven een goede relatie
met de provincie, die verantwoordelijk is voor draagvlak richting haar inwoners?
Antwoord 4
Het gaat hier niet om een oplossing die «recht tegenover het plan van het provinciebestuur
stond». In het overleg zijn verschillende mogelijkheden onderzocht en gewogen. Dit
heeft geleid tot het in goed overleg maken van afspraken met de provincie, die tevens
partner is bij het project.
Het contact tussen Minister en gedeputeerde betrof de gemaakte bestuurlijke afspraken
en niet de overeenkomsten met de agrarische bedrijven.
Vraag 5
Hoe kijkt u aan tegen de frivole appjes over het opkopen van boerderijen en het signaal
dat de toenmalige Minister en toenmalig gedeputeerde Van der Wal hiermee aan families
geven welke het betreft?
Antwoord 5
Voor het project ViA15 is met zes agrarische bedrijven op vrijwillige basis een overeenkomst
gesloten. Het contact tussen Minister en gedeputeerde betrof de gemaakte bestuurlijke
afspraken en niet de overeenkomsten met de agrarische bedrijven.
Aan het wijzigings-Tracébesluit voor de ViA15 ligt een zorgvuldige onderbouwing ten
grondslag. Tijdens het gesprek met de gedeputeerden heeft de toenmalig Minister van
Infrastructuur en Waterstaat toegezegd dat zij zich zou inspannen om ongewenste leegstand
van de agrarische opstallen te voorkomen. De Minister had van tevoren niet gemeld
aan haar ambtenaren dat ze deze toezegging wilde doen en de ambtenaren hoorden dit
nadat deze bestuurlijke afspraak was gemaakt. In het app-contact is dat met de term
«overvallen» wat scherp verwoord.
Vraag 6
Kunt u aangeven of u en het kabinet inmiddels ook andere mogelijkheden zien om stikstofruimte
te creëren voor infrastructurele en andere projecten, naast het opkopen van boerenbedrijven?
Zo ja welke?
Antwoord 6
Wanneer blijkt dat significante gevolgen op stikstofgevoelige natuur in Natura 2000-gebieden
niet kunnen worden uitgesloten, moet een passende beoordeling gemaakt worden van de
gevolgen van het project voor het Natura 2000-gebied. Daarin mogen mitigerende maatregelen
worden betrokken.
Voor projectspecifieke mitigatie wordt op vrijwillige basis een overeenkomst gesloten,
veelal met bedrijven, waarin wordt overeengekomen dat activiteiten geheel of gedeeltelijk
worden beëindigd, de vergunning geheel of gedeeltelijk wordt ingetrokken en de depositiereductie
die dat oplevert, ingezet mag worden ter mitigatie van mogelijke effecten als gevolg
van het project. Een dergelijke overeenkomst kan ook met andere partijen dan agrarische
ondernemers worden gesloten.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Mede namens
Ch. van der Wal-Zeggelink, minister voor Natuur en Stikstof
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.