Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Koerhuis over het bericht dat de aanbesteding van laadpalen in Oost-Nederland naar Vattenfall InCharge gaat
Vragen van het lid Koerhuis (VVD) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht dat de aanbesteding van laadpalen in Oost-Nederland naar Vattenfall InCharge gaat (ingezonden 22 april 2022).
Antwoord van Staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 25 mei
2022).
Vraag 1
Kent u het bericht «Aanbesteding laadpalen Oost-Nederland naar Vattenfall InCharge»?1
Antwoord 1
Ja, daar ben ik mee bekend.
Vraag 2
Wat is uw reactie op dit bericht?
Antwoord 2
Ik vind het belangrijk dat de laadinfrastructuur in Oost-Nederland verder wordt opgeschaald.
In de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) is afgesproken dat de uitrol van de
laadinfrastructuur op regionale schaal wordt aangepakt. De, in het kader van de NAL
ingerichte, zes regionale samenwerkingsorganisaties ontzorgen gemeenten door onder
andere regionale concessies uit te schrijven. De regio Oost-Nederland heeft hierbij
een concessie in de markt gezet met als principe «het pro actief plaatsen van laadpalen».
Hierdoor hoeft niet meer gewacht te worden op individuele aanvragen van burgers voor
het plaatsen van een laadpaal waardoor in de deelnemende gemeenten laadpalen sneller
kunnen worden geplaatst en knelpunten kunnen worden voorkomen.
Vraag 3
Bent u bekend met het feit dat Vattenfall de aanbesteding gegund heeft gekregen voor
het plaatsen van laadpalen in de openbare ruimten in Oost-Nederland?
Antwoord 3
Ja. De Provincie Overijssel heeft deze aanbesteding voor het installeren en exploiteren
van publieke laadinfrastructuur gepubliceerd en na het volgen van de procedure gegund
aan Vattenfall. Vattenfall zal de komende drie jaar minimaal 8.000 publieke laadpunten
in Oost-Nederland plaatsen.
Vraag 4
Bent u bekend met het feit dat we 1,7 miljoen laadpunten moeten plaatsen in Nederland
tot 2030 en dat we moeten versnellen van circa 40.000 laadpunten per jaar naar circa
200.000 laadpunten per jaar in Nederland?
Antwoord 4
In de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) is de prognose opgenomen dat er in
2030 mogelijk 1,7 miljoen laadpunten nodig zijn, waarvan circa 400.000 publieke laadpunten.
Eind 2021 stond de teller op een kleine 60.000 publieke laadpunten. Het publieke laadnetwerk
wordt iedere dag verder uitgebreid zodat de elektrische rijder voldoende laadzekerheid
heeft. Dat blijkt ook uit het feit dat het aantal auto’s per laadpunt al jaren stabiel
is ondanks de groei van het aantal elektrische auto’s. Om de laadzekerheid te borgen
heb ik samen met de NAL-regio’s het initiatief genomen voor het opstellen van een
definitie voor een landelijk dekkend laadnetwerk. Aan de hand van deze definitie bepalen
we de benodigde stappen om tot een landelijk dekkend netwerk te komen. Hierover informeer
ik u in de Kamerbrief die ik u voor de zomer zal toezenden.
Vraag 5
Hoeveel laadpalen per jaar moeten we hiervoor plaatsen in Oost-Nederland?
Antwoord 5
Het is aan de NAL-regio’s om te bepalen hoeveel laadpunten zij per jaar plaatsen om
te komen tot een netwerk dat voorziet in de laadbehoefte van de elektrische rijders.
De definitie van een landelijk dekkend laadnetwerk geeft de regio aanvullende handvatten
om ook te voorzien in toekomstige laadbehoefte in de regio. De NAL-regio Oost verwacht
de komende 3 jaar minimaal 8.000 laadpunten te plaatsen.
Vraag 6
Hoeveel laadpunten per jaar gaat Vattenfall plaatsen in Oost-Nederland?
Antwoord 6
Het aantal laadpunten dat Vattenfall realiseert, is afhankelijk van verschillende
factoren waaronder de vraag van e-rijders en het gebruik van het laadnetwerk, en de
afspraken die daarover zijn vastgelegd in de betreffende concessie. De komende drie
jaar worden door Vattenfall minimaal 8.000 publieke laadpunten in Oost-Nederland geplaatst.
Vraag 7
In hoeverre verwacht u dat Vattenfall voldoende laadpalen per jaar gaat plaatsen in
Oost-Nederland?
Antwoord 7
Of sprake is van voldoende laadpunten is sterk afhankelijk van de ingroei van het
aantal elektrische voertuigen en de publieke laadbehoefte die daaruit volgt. Ik vertrouw
er op dat de regio Oost-Nederland hier als opdrachtgever op toeziet, zodat er jaarlijkse
voldoende laadpunten worden geplaatst. Het principe van pro actief plaatsen in combinatie
met vraaggestuurd, datagestuurd en strategisch plaatsen van laadinfrastructuur zal
ervoor moeten zorgen dat er de komende jaren geen knelpunten in de betreffende gemeenten
ontstaan. Jaarlijks wordt in het kader van de NAL een plan en een voortgangsrapportage
voor de uitrol van laadinfrastructuur per regio besproken. Zo houden we samen vinger
aan de pols.
Vraag 8
Wat gebeurt er indien Vattenfall onvoldoende laadpalen per jaar plaatst in Oost-Nederland?
Antwoord 8
De regio Oost-Nederland heeft een inschatting gemaakt van het aantal benodigde laadpunten
in de komende drie jaar. Deze inschatting is door de regio opgesteld en in het kader
van de NAL met mij gedeeld. Die inschatting is de basis voor de aanbesteding en de
realisatie van nieuwe laadinfrastructuur. Samen met de regio Oost-Nederland ga ik
ervan uit dat Vattenfall invulling geeft aan de concessie en daarmee geen sprake zal
zijn van onvoldoende laadinfrastructuur.
Vraag 9
Bent u bereid om dan Oost-Nederland te ondersteunen en andere bedrijven ook laadpalen
te laten plaatsen?
Antwoord 9
Voor de ondersteuning van de Nederlandse gemeenten heb ik samen met de regionale overheden
en de netbeheerders zes regionale samenwerkingsorganisaties ingericht, welke mede
door het Rijk worden gefinancierd. Deze samenwerkingsorganisaties organiseren de aanbesteding
van concessies voor de plaatsing van laadpalen waarmee wordt voorzien in de laadbehoefte
van EV rijders. Daarnaast is het nu ook niet aan de orde dat de huidige concessie
zou leiden tot onvoldoende plaatsing van laadpalen. Een ondersteuning vanuit de rijksoverheid
acht ik daarom niet noodzakelijk. Ik wil erop wijzen dat ik voornemens ben om deze
samenwerking met de regio’s te verlengen, hiervoor wil ik in 2023 bestuursovereenkomsten
sluiten.
Vraag 10
Wat voor effect verwacht u dat er gaat zijn op de prijs voor de laadpaalgebruikers
indien er maar één partij is die de laadpalen plaatst in Oost-Nederland?
Antwoord 10
Bij de inschrijving op de aanbesteding heeft competitie tussen meerdere aanbieders
plaatsgevonden op de laadprijs. Hieruit is vervolgens de laadprijs vastgelegd. Ik
verwacht dat hiermee de e-rijder een eerlijke prijs betaalt.
Vraag 11
Bent u bereid om Oost-Nederland te ondersteunen en andere bedrijven ook laadpalen
te laten plaatsen indien de prijs voor de laadpaalgebruikers te hoog wordt?
Antwoord 11
Het is aan de regio om beleid te voeren op de laadprijs. Een ondersteuning vanuit
de rijksoverheid past daar niet in en acht ik tevens niet noodzakelijk, omdat competitie
op prijs al heeft plaatsgevonden in de aanbesteding en verdere prijswijzigingen binnen
de concessie zijn vastgelegd middels indexaties. Daarmee zal de prijs, omwille van
de continuïteit voor de uitrol van laadinfrastructuur, slechts gecontroleerd wijzigen
op basis van de concessieovereenkomst. Eerdere concessies laten zien dat de vastgestelde
laadprijs voor e-rijders vaak zeer gunstig.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.