Schriftelijke vragen : De beperkte beschikbaarheid van het openbaar vervoer tussen Meppel en Groningen en de beperkingen door een personeelstekort bij NS
Vragen van het lid Bouchallikh (GroenLinks) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over de beperkte beschikbaarheid van het openbaar vervoer tussen Meppel en Groningen en de beperkingen door een personeelstekort bij NS (ingezonden 20 mei 2022).
Vraag 1
Bent u bekend met het berichten «Openbaar vervoer tussen Meppel en Groningen ligt
de hele avond plat: «Misschien dat er toevallig een bus langsrijdt»»1 en «NS schrapt enkele treinen door tekort aan conducteurs»?2
Vraag 2
Wat is de oorzaak van het gebrekkige vervangend busvervoer? Klopt het dat de NS vooraf
te weinig vervangend busvervoer heeft geregeld en er hierdoor te weinig bussen meer
beschikbaar waren?3
Vraag 3
Wanneer was het voor NS duidelijk dat er een tekort aan vervangende bussen zou optreden?
Wat is er toen gedaan om de overlast voor reizigers tot het minimum te beperken?
Vraag 4
Deelt u de mening dat het feit dat NS – bij geplande werkzaamheden – aangaf dat er
een tekort aan vervangende bussen was en dat reizigers hun reis beter konden uitstellen
onacceptabel is? Zo nee, waarom niet?
Vraag 5
Welke stappen gaat NS in de toekomst zetten om ervoor te zorgen dat er voldoende vervangende
bussen rijden om reizigers op een betrouwbare manier naar hun bestemming te brengen?
Hoe gaat u hier als concessieverlener op toezien?
Vraag 6
Worden de reizigers die een ticket voor een treinreis op dit traject hebben gekocht
gecompenseerd? Zo nee, waarom niet?
Vraag 7
Klopt het dat NS in eerste instantie adviseerde om niet om te reizen via het traject
Zwolle-Leeuwarden en Leeuwarden-Groningen, dat onder de verantwoordelijkheid van Arriva
valt? Zo ja, waarom werd deze omreisroute niet geadviseerd? Klopt het dat deze omreisroute
later wel geadviseerd werd? Krijgen reizigers de extra kosten voor dit (Arriva)traject
vergoed?
Vraag 8
Deelt u de mening dat het voor reizigers niet relevant zou moeten zijn wie de vervoerder
is en dat het daarom bij storingen en werkzaamheden altijd zo zou moeten zijn dat
reizigers, zonder dat zij daar extra kosten voor hoeven te maken, de snelste omreisroute
wordt geadviseerd? Zo nee, waarom niet?
Vraag 9
Wat zijn precies de afwegingen bij het bepalen van de geadviseerde omreisroute?
Vraag 10
Stemmen NS en regionale vervoerders met elkaar af wanneer door geplande werkzaamheden
of door een verstoring reizigers via een andere route moeten reizen, zodat ook op
de omreisroutes op korte termijn voldoende materieel wordt ingezet? Zo ja, op welke
wijze gebeurt dit?
Vraag 11
Klopt het dat er de komende tijd vanwege personeelstekort bij NS minder en kortere
treinen rijden? Wat is hier de precieze oorzaak van? Sinds wanneer weet NS dat er
de komende periode te weinig personeel beschikbaar is en hoe heeft NS hierop geanticipeerd?
Vraag 12
Op welke trajecten zal NS minder treinen inzetten?
Vraag 13
Op welke trajecten zal NS kortere treinen inzetten?
Vraag 14
Kunt u schetsen wat precies de normen zijn voor de inzet van conducteurs met betrekking
tot de lengte van treinen?
Vraag 15
Op welke wijze kan NS binnen de normen die er zijn ervoor zorgen dat er zo maximaal
mogelijk materieel ingezet kan worden?
Vraag 16
Klopt het dat NS de laatste tijd op veel trajecten met kortere treinen rijdt dan voor
corona? Zo ja, wat is hiervan de reden? Zo nee, kan aangegeven worden op basis van
welke criteria bepaald wordt hoe lang een trein is die op een bepaald traject wordt
ingezet?
Vraag 17
Wat gebeurt er concreet met meldingen van te korte treinen die reizigers maken via
de NS-app en via de website volletreinen.nl? Voor welke trajecten komen de meeste
meldingen binnen? Kunnen er concrete voorbeelden gegeven worden van trajecten waar
meer materieel is ingezet naar aanleiding van meldingen van reizigers?
Vraag 18
Kan NS flexibel anticiperen op piekmomenten door op korte termijn op bepaalde drukkere
trajecten (bijvoorbeeld rondom evenementen, dagdelen waarop veel studenten reizen,
zomers weer richting de kust) met langere treinen te gaan rijden?
Vraag 19
Hoe vindt u de communicatie van NS naar de reizigers over het schrappen van treinritten
en het laten rijden van kortere treinen? Deelt u de mening dat passages als «minder treinen door logistieke beperkingen» voor reizigers onvoldoende helder kunnen zijn en dat NS er verstandiger aan zou
doen om de precieze reden van de uitval van treinen of inzet van kortere treinen in
zijn communicatie nader toe te lichten?
Vraag 20
Wat wordt er gedaan voor groepen waarvoor dergelijke situaties extra zwaar zijn, bijvoorbeeld
mensen met een handicap, ouderen of zwangere personen, wanneer er geplande werkzaamheden,
geen vervangende bussen of kortere treinen zijn? Hoe wordt gegarandeerd dat zij voldoende
ondersteuning of vervangend vervoer krijgen, zodat zij niet uren stranden en/of moeten
omreizen? Hoe wordt ervoor gezorgd dat specifiek voor mensen met een handicap voldoende
reisassistentie is?
Vraag 21
Kunt u deze vragen één voor één beantwoorden?
Indieners
-
Gericht aan
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat -
Indiener
K. Bouchallikh, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.