Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Wassenberg en Vestering over het nieuws dat kalverhouders in de afgelopen maanden veel meer kalfjes hebben geïmporteerd uit Ierland
Vragen van de leden Wassenberg en Vestering (beiden PvdD) aan de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit over het nieuws dat kalverhouders in de afgelopen maanden veel meer kalfjes hebben geïmporteerd uit Ierland (ingezonden 18 maart 2022).
Antwoord van Minister Staghouwer (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) (ontvangen
16 mei 2022). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2021–2022, nr. 2299.
Vraag 1
Wat was uw reactie toen u zag dat de import van kalfjes uit Ierland in de afgelopen
maanden weer sterk is toegenomen?1
Antwoord 1
Ik was hier onaangenaam door verrast. Ik zet mij in voor een Europees verbod op lange
transporten van jonge kalveren en de transporten uit Ierland baren mij extra zorgen
vanwege de overtocht met de veerboot. Uit een recent rapport van Eyes on Animals,
Ethical Farming Ireland en Europarlementariër Anja Hazekamp bleek dat Ierse kalveren
tijdens de 50 uur durende reis vanaf het melkveebedrijf in Ierland naar een controlepost
in Frankrijk slechts één keer werden gevoerd2. Ik heb dit ook aangekaart in mijn kennismakingsgesprek met de kalversector op mijn
departement op 23 maart jongstleden.
Vraag 2
Kunt u bevestigen dat het transport van kalfjes uit Ierland via boot en vrachtwagen
wel veertig uur kan duren, waarbij de piepjonge dieren, die nog afhankelijk zijn van
melk, alleen toegang hebben tot water via drinknippels die ze vaak niet kennen?
Antwoord 2
In het bovengenoemde gesprek met de kalversector is mij verteld dat de Ierse kalveren
gemiddeld drie dagen onderweg zijn. Dit betreft de gehele reis: vanaf de Ierse melkveehouder,
waar ze zijn geboren, naar de Nederlandse kalverhouder. De dieren zijn niet de gehele
tijd onderweg. Zij worden in Ierland en in Frankrijk voor bepaalde periodes uitgeladen.
In Frankrijk verblijven ze tenminste 12 uur in een controlepost. Daar worden de kalveren
gevoerd met melk.
De kalveren krijgen tijdens het vervoer in de veewagen geen voeding. Dat geldt ook
voor de overtocht met de veerboot van Ierland naar Frankrijk, waarbij de dieren in
de veewagen blijven. Deze overtocht duurt 18 uur (van Rosslare naar Cherboug). De
drenksystemen in veewagens, die de kalveren volgens de Europese voorschriften na een
transporttijd van 9 uur van water moeten voorzien, zullen voor een groot deel van
de kalveren onbekend zijn. Dit is zeker het geval als het metalen bijtnippels betreft.
Deze worden nog veel gebruikt in de EU en zijn ongeschikt voor deze jonge kalveren
omdat ze hier niet goed uit kunnen drinken. Mede vanwege deze beperkingen ten aanzien
van het voeren en drenken van kalveren tijdens transport, pleit ik voor het beperken
van de transportduur van jonge kalveren.
Vraag 3
Wat vindt u ervan dat Nederlandse kalverhouders uit kostenoverwegingen liever kalfjes
uit Ierland halen dan uit de Nederlandse melkveehouderij?
Antwoord 3
Dit zou een ongewenste situatie zijn. Kalveren worden volgens de kalversector graag
vanuit Ierland gehaald omdat deze sterker en gezonder zouden zijn ten opzichte van
andere kalveren. Vanuit het oogpunt van dierenwelzijn en het streven naar kringlooplandbouw
en korte ketens zouden de kalverhouders voorrang moeten geven aan kalveren uit de
Nederlandse melkveehouderij. Langeafstandtransporten van deze jonge dieren moeten
zoveel mogelijk worden vermeden, zeker als er kalveren uit de Nederlandse melkveehouderij
beschikbaar zijn.
Vraag 4
Deelt u de mening dat dit laat zien dat de sector geen enkele stap zet als het gaat
om het terugdringen van dit soort transporten met piepjonge dieren die per definitie
gepaard gaan met enorm dierenleed?
Antwoord 4
De kalversector heeft zichzelf ten doel gesteld om lange transporten van kalveren
af te bouwen. In het Sectorplan Versnelling Verduurzaming Kalverhouderij uit 20193 gaf de sector aan de import van kalveren te willen reduceren met 8% in 2024; 16%
in 2028; tot 20% in 2030 ten opzichte van 2019. Deze reductie zou primair gerealiseerd
worden op transporten van lange duur (>19 uur). Integratie VanDrie geeft in zijn MVO-jaarverslag
20204 aan voor 2026 te stoppen met de import van kalveren uit Oost-Europa en Ierland naar
Nederland. Het is nog niet duidelijk hoe het staat met de realisatie van de genoemde
doelen. De cijfers van de afgelopen jaren zijn lastig te interpreteren door de impact
van de coronacrisis op de kalversector.
Vraag 5
Is uw inzet nog steeds om vervoer van jonge kalfjes en andere jonge dieren die nog
afhankelijk zijn van melk alleen nog toe te staan over korte afstanden?5
Antwoord 5
Ja. Mijn inzet voor de aanstaande herziening van de Europese transportverordening
is een verbod op langeafstandtransporten van ongespeende dieren, zoals jonge kalveren
maar ook geiten- en schapenlammeren.
Vraag 6
Welke concrete stappen zijn er al gezet om dit waar te maken?
Antwoord 6
Ik heb uw Kamer op 14 april per brief geïnformeerd over mijn inzet op EU niveau en
de acties die ik onderneem (zie de verzamelbrief Dierenwelzijn). Mijn inzet ten aanzien
van het vervoer van jonge kalveren is schriftelijk ingebracht in een publieke consultatie
van de Europese Commissie. Daarnaast is Nederland vertegenwoordigd in een expert subgroep
van het Animal Welfare platform over diertransporten. Deze subgroep is door de Europese Commissie ingesteld in het
kader van de herziening van de Europese transportverordening.
Ik zoek in dit Europese traject zoveel mogelijk de samenwerking op met gelijkgestemde
lidstaten, zoals de Vughtgroep.
Vraag 7
Heeft u zich al verdiept in het beleidsvoornemen van Duitsland om de minimumleeftijd
voor het transport van kalfjes te verhogen naar 28 dagen, zoals u heeft toegezegd
naar aanleiding van de motie Vestering?6
Antwoord 7
Ik heb dit uitgezocht en ben uitgebreid op deze toezegging ingegaan in de eerdergenoemde
brief van 14 april. Vanuit het oogpunt van dierenwelzijn en diergezondheid ben ik
net als de Duitse Federale overheid voorstander van een hogere minimumleeftijd van
het vervoer van kalveren. Aangezien de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid
(EFSA) momenteel in opdracht van de Europese Commissie aan een advies werkt over dierenwelzijn
en transport, waarin ook expliciet wordt ingegaan op het vervoer van jonge kalveren,
zal ik mijn vervolgacties op basis van dit advies bepalen. Dit EFSA advies wordt komende
zomer verwacht.
Vraag 8
Kunt u deze vragen één voor één en binnen de daarvoor gestelde termijn beantwoorden?
Antwoord 8
Ik heb de vragen één voor één beantwoord maar helaas niet binnen de daarvoor gestelde
termijn.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H. Staghouwer, minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.