Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Alkaya over de bonus van 3,3 miljoen euro voor Air France-KLM topman Ben Smith
Vragen van het lid Alkaya (SP) aan de Ministers van Financiën en van Infrastructuur en Waterstaat over de bonus van 3,3 miljoen euro voor Air France-KLM topman Ben Smith (ingezonden 6 april 2022).
Antwoord van Minister Kaag (Financiën) en van Minister Harbers (Infrastructuur en
Waterstaat) (ontvangen 11 mei 2022).
Vraag 1
Bent u bekend met de bonus van 3,3 miljoen euro die Air France-KLM topman Ben Smith
vorig jaar ontving bovenop zijn reguliere salaris van 900.000 euro, ondanks een brede
wens van de Kamer om dit tegen te houden?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2, 3
Kunt u zich voorstellen dat er onvrede is in de samenleving over het uitkeren van
dergelijke bedragen aan bestuurders van bedrijven die met gemeenschapsgeld overeind
zijn gehouden gedurende de coronacrisis en nog steeds verlies draaien?
Wat vindt u ervan dat bestuurders van bedrijven waarvan de overheid aandeelhouder
is dergelijke bedragen verdienen, terwijl veel van hun medewerkers in coronatijd hun
baan verloren of inkomen moesten inleveren?
Antwoord 2, 3
De crisis en de effecten daarvan zijn nog steeds voelbaar en er is veel belastinggeld
nodig om bedrijven en werknemers hierdoorheen te loodsen. Wij kunnen ons goed voorstellen
dat er maatschappelijke ontevredenheid is over het uitkeren van bonussen van een dergelijke
omvang. Dit is niet de tijd om zulke bonussen aan bestuurders van bedrijven die staatssteun
ontvangen toe te kennen. De bonus voor de ceo van Air France-KLM is daarom onbegrijpelijk
en ongepast. Dit heb ik, de Minister van Financien, zelf ook kenbaar gemaakt aan de
voorzitter van de board Anne-Marie Couderc en ceo Ben Smith.
Vraag 4
Wat heeft u sinds uw Kamerbrief van 10 mei 2021 ondernomen om nader uitvoering te
geven aan de motie waarin de Kamer zich vorig jaar duidelijk heeft uitgesproken tegen
de miljoenenbonus aan de heer Smith over 2020?2 3
Antwoord 4
In het afgelopen jaar hebben de ambtenaren van het Ministerie van Financien meermaals
contact gehad met Air France-KLM om de bezwaren van de Nederlandse staat te delen.
Zelf heb ik, de Minister van Financien, gesproken met de voorzitter van de board van
Air France-KLM, Anne-Marie Couderc en Ben Smith zelf.
Tijdens deze contacten is de onderneming meerdere malen te kennen gegeven dat de Nederlandse
staat het onwenselijk en niet verdedigbaar vindt dat er een bonus, in welke vorm dan
ook, wordt toegekend in een periode waarin de onderneming miljarden euro’s staatssteun
nodig heeft om te kunnen overleven.
Vraag 5, 6, 7
Kunt u aangeven wat de inspanningen van het vorige kabinet ter voorkoming van de toenmalige
bonus van twee miljoen euro -bovenop het reguliere salaris van 900.000 euro- aan de
heer Smith hebben opgeleverd?4
In hoeverre beoordeelt u deze inspanningen, met in achtneming van de nieuwe bonusuitkering
aan de heer Smith, als effectief?
Welke strategie gaat het kabinet nu volgen om een einde te maken aan de buitensporige
bonuscultuur bij Air France-KLM en wat gaat u hierbij anders doen dan uw voorganger?
Antwoord 5, 6, 7
Er is door het vorige kabinet bij de Europese Commissie gepleit voor verdere aanscherping
van het Tijdelijk Steunkader voor wat betreft het toekennen van bonussen of andere
variabele beloningen bij staatssteun voor herkapitalisatie. Zo is er bij DG Competition
aangedrongen op aanpassing van de betreffende passage in paragraaf 3.11 van het Tijdelijk
Steunkader Covid-19 (punt 78). De Europese Commissie heeft de passage over de bonussen
niet aangepast. Het is een beleidskader van de Europese Commissie dat zij zelf autonoom
kan vaststellen. De lidstaten hebben op die vaststelling maar een beperkte invloed.
De Nederlandse staat blijft zich net als voorgaande jaren in gesprekken met de onderneming
kritisch uitspreken over beloningen. Uiteindelijk ligt het definitieve besluit over
het toekennen van de bonus bij de algemene vergadering van aandeelhouders. Daarin
zal Nederland tegen deze bonus stemmen, maar we moeten realistisch zijn: Nederland
heeft 9,3% van de aandelen in Air France-KLM en het is de verwachting dat een meerderheid
van de aandeelhouders voor zal stemmen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S.A.M. Kaag, minister van Financiën -
Mede ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.