Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Van Nispen en Bikker over de vergunningsprocedure voor nieuwe toetreders tot de online kansspelmarkt
Vragen van de leden Van Nispen (SP) en Bikker (ChristenUnie) aan de Minister voor Rechtsbescherming over de vergunningsprocedure voor nieuwe toetreders tot de online kansspelmarkt (ingezonden 19 april 2022).
Antwoord van Minister Weerwind (Rechtsbescherming) (ontvangen 9 mei 2022).
Vraag 1
Kunt u een overzicht geven van de online kansspelaanbieders die sinds 1 april 2022
zijn toegetreden tot de markt?
Antwoord 1
In de periode na 1 april 2022 is geen vergunning afgegeven aan een aanbieder van online
kansspelen en is dus geen online kansspelaanbieder tot de markt toegetreden.
Vraag 2
Kunt u tevens een overzicht geven van de online kansspelaanbieders die op dit moment
een aanvraag voor een vergunning hebben lopen bij de Kansspelautoriteit (Ksa) om toe
te mogen treden tot de Nederlandse online kansspelmarkt? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 2
De Ksa kan het gevraagde overzicht van namen niet geven. De reden daarvoor is dat
een kansspelaanbieder aan wie een vergunning is geweigerd, onevenredig nadeel kan
ondervinden als de afwijzing daarvan bekend wordt, bijvoorbeeld door reputatieschade.
Voor consumenten en andere betrokkenen – zoals betaaldienstverleners – zijn slechts
verleende vergunningen van belang, omdat zij dan weten dat zij bij deze aanbieders van kansspelen
mogen spelen of diensten aan hen mogen verlenen. De vergunninghouders staan vermeld
op de website van de Ksa.1
Wel kan ik u melden dat de Ksa momenteel 30 aanvragen voor een vergunning voor het
aanbieden van online kansspelen in behandeling heeft, waarvan 14 zijn ingediend in
de laatste week van maart 2022.
Vraag 3
Kunt u inzicht geven in hoe de vergunningsprocedure bij de Ksa verloopt? Kunt u daarbij
ook aangeven welke beoordelingscriteria de Ksa gebruikt om tot een oordeel te komen
over het al dan niet verstrekken van een vergunning? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 3
Een onderneming kan een vergunningaanvraag online kansspelen indienen in het digitale
portaal van de Ksa. Conform hoofdstuk 3 van het Besluit Koa en de Beleidsregels vergunningverlening
kansspelen op afstand, dient de aanvraag vergezeld te gaan van een aantal documenten
over onder meer de betrouwbaarheid van de aanvrager, zijn onderneming/concern en zijn
personeel, de deskundigheid van de aanvrager en zijn werknemers, de continuïteit van
de onderneming, verslavingspreventiebeleid, reclame- en marketingbeleid, consumentenbescherming,
beleid inzake de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme, beleid
om matchfixingsrisico’s tegen te gaan, het tegengaan van integriteitsrisico’s, betaaltransacties,
identiteit en verificatie, Centraal register uitsluiting kansspelen (Cruks) en de
Controledatabank (CDB). Op de website van de Ksa en in het digitale portaal wordt
uitvoerig behandeld wat nodig is voor een succesvolle aanvraag. De aanvraag wordt
afgewezen als onvoldoende is gewaarborgd dat de aanvrager en diens onderneming voldoen
aan alle vereisten in wet- en regelgeving (art. 31c Wok). De beschikking op de vergunningaanvraag
wordt in beginsel gegeven binnen zes maanden nadat deze is ontvangen (art. 2.4 Bkoa).
Vraag 4
Bent u het eens dat het goed zou zijn voor de samenleving als al in een vroeg stadium
bekend gemaakt zou worden welke aanbieders een aanvraag voor een vergunning hebben
lopen om online kansspelen aan te bieden, zodat burgers en instanties, die mogelijk
ervaring hebben met de bewuste aanbieder uit de tijd dat die nog illegaal zijn diensten
aanbood, hun zienswijze kunnen geven aan de Ksa? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 4
Het onderzoek van de Ksa naar aanleiding van een vergunningaanvraag is omvangrijk
en geschiedt zorgvuldig. Voor vergunningverlening moet de Ksa, al dan niet na een
bibob-toets2, ervan overtuigd zijn dat de toekomstige vergunninghouder bereid en in staat is om
zich te houden aan de Nederlandse wet- en regelgeving en de doelstellingen van het
Nederlandse kansspelbeleid adequaat en overeenkomstig het uitvoeringsbeleid en de
aanwijzingen van de Ksa in de praktijk uit te voeren.
Een openbare consultatie, waarbij burgers en instanties hun zienswijze op de aanvraag
kunnen geven, acht ik niet opportuun. Zoals in antwoord 2 is aangegeven zijn er goede
redenen voor de Ksa om de namen van bedrijven die een vergunningaanvraag hebben lopen,
niet bekend te maken.
Vraag 5
Bent u het eens dat de Ksa zoveel mogelijk openheid van zaken moet verschaffen als
het aankomt op mogelijke nieuwe toetreders tot de online kansspelmarkt en zij deze
openheid van zaken op zijn minst moet verschaffen bij WOB-verzoeken? Zo nee, waarom
niet?
Antwoord 5
Wanneer de Ksa een WOB-verzoek ontvangt, verschaft zij de openheid van zaken binnen
de kaders van de wet. Het openbaar maken van de namen van bedrijven die in een vergunningverleningstraject
zitten, brengt onevenredige benadeling toe aan het belang van de aanvrager van een
vergunning (artikel 10, tweede lid, onder g Wob resp. het na 1 mei 2022 geldende artikel
5.1, vijfde lid, Woo). Zie antwoord 2.
Vraag 6
Bent u op de hoogte dat sommige casino’s op dit moment (forse) welkomstbonussen uitdelen
aan nieuwe spelers?3 Zo ja, wat vindt u hiervan? Is dit in lijn met de regelgeving die bijvoorbeeld voorschrijft
dat spelers tot 24 jaar überhaupt geen bonussen mogen ontvangen? Hoe wordt dit gecontroleerd?4
Antwoord 6
Ik ben ervan op de hoogte dat er online kansspelaanbieders zijn die welkomstbonussen
uitdelen aan nieuwe spelers. In de wet- en regelgeving is bewust ruimte gelaten om
bonussen te kunnen aanbieden, omdat dit ook juist door illegale aanbieders wordt gebruikt
om spelers te lokken. Het toestaan van bonussen binnen de gereguleerde markt is nodig
om daar enig tegengewicht en attractief aanbod tegenover te stellen. In de wet- en
regelgeving zijn wel aanvullende eisen gesteld voor bonussen en spaarprogramma’s.
Zo mogen vergunninghouders geen bonussen aanbieden aan een speler tijdens diens deelname
aan een kansspel. De bonus mag ook geen onmatig speelgedrag uitlokken. Uit artikel
2, vierde lid, van het Besluit werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen vloeit verder voort dat bonussen onder meer niet gericht mogen zijn personen in de
leeftijdscategorie tussen 18 en 24 jaar. De Ksa houdt hier toezicht op, op basis van
eigen onderzoek en naar aanleiding van meldingen die zij hierover ontvangt. Overigens
is de Ksa recentelijk een onderzoek gestart naar reclame (waaronder bonusaanbiedingen)
die vergunninghouders mogelijk sturen aan personen tussen 18 en 24 jaar. Daarin roept
de Ksa expliciet op meldingen te doen over reclame die zich richt op jongeren tot
24 jaar via haar meldingenformulier.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.M. Weerwind, minister voor Rechtsbescherming
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.