Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van der Molen over het bericht dat de treinoverstap op het station van Zwolle vaker gaat mislukken
Vragen van het lid Van der Molen (CDA) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht dat de treinoverstap op het station van Zwolle vaker gaat mislukken (ingezonden 8 april 2022).
Antwoord van Staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 4 mei
2022).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Treinoverstap gaat vaker mislukken»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Wat vindt u ervan dat treinreizigers vanuit Leeuwarden naar Zwolle de komende twee
en een half jaar een grote kans lopen hun overstap in Zwolle te missen door werkzaamheden
van ProRail?
Antwoord 2
Het is natuurlijk vervelend voor de reizigers dat het niet mogelijk is gebleken om
de maatregelen tussen Wolvega en Akkrum op tijd uit te voeren en zo zowel de 7 minuten
openingstijd voor de scheepvaart te kunnen garanderen als een ruime overstap in Zwolle
te kunnen behouden. ProRail heeft inmiddels haar excuses aangeboden aan de provincie
voor de ontstane situatie. Door de latere oplevering van de maatregelen zal op de
momenten dat de spoorbrug de volle 7 minuten of langer open moet voor de scheepvaart,
de overstap tussen de sprinter uit Leeuwarden2 en de intercity’s naar het zuiden wat korter worden, maar nog steeds ruim genoeg.
NS en ProRail verwachten in een beperkt aantal gevallen vertraging voor treinreizigers,
maar geen grote gevolgen voor de aansluitingen in Zwolle. ProRail zal de hinder voor
reizigers monitoren en waar nodig in overleg treden met de provincie en NS.
Vraag 3
Deelt u de mening dat treinreizigers de dupe zijn van deze misrekening van ProRail
en dat de werkzaamheden niet nog twee en een half jaar mogen duren?
Antwoord 3
Zie mijn beantwoording van vragen 2 en 4.
Vraag 4
Bent u bereid met ProRail in gesprek te treden om te benadrukken dat een goede spoorverbinding
tussen Leeuwarden en Zwolle van groot belang is, verdere vertraging bij de werkzaamheden
aan de spoorverbinding bij Wolvega en Akkrum moet worden voorkomen en te verzoeken
een onderzoek te starten naar de mogelijkheid om een versnelling aan te brengen in
de werkzaamheden?
Antwoord 4
Naar ik heb begrepen heeft ProRail reeds aangegeven haar uiterste best te doen de
definitieve oplossing zo snel als mogelijk te realiseren en de mogelijkheden hiertoe
nog voor de zomer met de provincie te bespreken. Vanuit het Ministerie van Infrastructuur
en Waterstaat zal in dit kader in de contacten met provincie en ProRail de voortgang
worden besproken.
Vraag 5
Welke maatregelen worden genomen indien blijkt dat op grote schaal reizigers vanuit
Leeuwarden door de langere reistijd hun overstap op station Zwolle missen?
Antwoord 5
Zie mijn beantwoording van vraag 2.
Vraag 6
Wat vindt u van de staat van de Spoorbrug HMRK? Deelt u de opvatting dat deze spoorbrug
aan vervanging toe is? En wat vindt u van het voorstel om de spoorbrug op termijn
te vervangen door een spooraquaduct onder het Van Harinxmakanaal?
Antwoord 6
Zoals ook benoemd in de reactiebrief aan de provincie en gemeente Leeuwarden van eind
vorig jaar3 verkeert de spoorbrug over het Van Harinxmakanaal volgens ProRail, als spoorbeheerder
en kennisexpert op het gebied van (spoorse) kunstwerken, nog in goede conditie en
is er geen aanleiding om uit te gaan van een eerder einde van haar theoretische levensduur
van 2051, mits deze uiteraard zoals gebruikelijk onderhouden en waar nodig op onderdelen
vervangen wordt. Op welke wijze de spoorbrug na het einde van haar levensduur vervangen
wordt en of dat dan met een spooraquaduct zal zijn, is iets om te zijner tijd goed
naar te kijken met inachtneming van de dan geldende omstandigheden. Overigens is bij
de bouw van de brug afgesproken dat de provincie Friesland aan de lat staat voor die
vervangingskosten.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.