Schriftelijke vragen : Het bericht dat er 8 olietankers met Russische fossiele brandstof op weg zijn naar de havens van Rotterdam en Amsterdam
Vragen van de leden Kröger en Van der Lee (beiden GroenLinks) aan de Ministers van Buitenlandse Zaken, van Infrastructuur en Waterstaat en voor Klimaat en Energie over het bericht dat er 8 olietankers met Russische fossiele brandstof op weg zijn naar de havens van Rotterdam en Amsterdam (ingezonden 3 mei 2022).
Vraag 1
Is het u bekend dat volgens een persbericht van de Oekraïense ambassade in Nederlandse
er momenteel acht olietankers met Russische fossiele brandstof op weg zijn naar de
havens van Rotterdam en Amsterdam? En dat zij allemaal vertrokken zijn vanuit een
Russische haven, zoals Primorsk, Novorossiysk, Ust Luga en Moermansk en hun geschatte
aankomstdata variëren van 3 tot 11 mei?
Vraag 2
Klopt het dat het gaat om de volgende schepen: Nissos Paros (SVBP3) onder Griekse
vlag, die vanuit Novorossiysk op weg is naar Rotterdam en daar op 4 mei aankomt; Antarctic
(D5BM7) onder Liberiaanse vlag, die ook vanuit Novorossiysk onderweg is naar Rotterdam
en daar op 11 mei aankomt; Ryman (9HA4401) onder Maltese vlag, die vanuit Moermansk
onderweg is naar Rotterdam en daar op 3 mei aankomt; Eco Fleet (V7HX3) onder de vlag
van de Marshall eilanden, die vanuit Ust Luga onderweg is naar Rotterdam en daar op
4 mei aankomt; Clearocean Miracle (D5RX9) onder Liberiaanse vlag, die vanuit Ust Luga
onderweg is naar Rotterdam en daar op 5 mei aankomt; Sabetta (VRQZ6) onder Chinese
vlag, die vanuit Ust Luga onderweg is naar Rotterdam en daar op 4 mei aankomt; Seascout
(9HSM7) onder Maltese vlag, die vanuit Ust Luga onderweg is naar Rotterdam en daar
op 4 mei aankomt; en Clear Stars (V7A2627) onder de vlag van de Marshall eilanden,
die vanuit Primorsk onderweg is naar Amsterdam en daar op 4 mei 2022 aankomt?
Vraag 3
Is het zo, dat nu de Sunny Liger – die vaart onder de vlag van de Marshall eilanden
en beladen met gasoline vanuit Primorsk onderweg was naar Göteborg, maar nu voor anker
ligt bij IJmuiden – niet wordt gelost, er een precedent is geschapen, waardoor ook
andere, zoals de in vraag 2 benoemde schepen, niet kunnen of hoeven te worden gelost?
Vraag 4
In hoeverre wordt er nu in de Brusselse besprekingen over een zesde sanctiepakket
tegen Rusland, bekeken of ook schepen onder niet-Russische vlag, die beladen met Russische
fossiele brandstof Europese havens willen aandoen, geweigerd kunnen worden?
Vraag 5
Is het mogelijk om vooruitlopend op een binnen afzienbare tijd overeen te komen boycot
van Russische olie al schepen (ongeacht de vlag waaronder ze varen) proactief te weren?
Vraag 6
Indien de overheid deze mogelijkheden niet ziet of niet wil benutten, in hoeverre
is de overheid dan van plan om op te treden als Nederlandse bedrijven, werknemers
en/of maatschappelijke organisaties zoals vakbonden, weigeren dit type schepen met
Russische fossiele brandstoffen aan te laten meren of te lossen?
Vraag 7
In hoeverre kan de reder van dergelijke schepen via juridische weg proberen af te
dwingen dat haar schip mag aanmeren en gelost moet worden? En in welke mate speelt
de bestemming daarbij een rol; maakt het uit of een schip direct op weg was naar Nederland,
of zoals de Sunny Leger, eerst een andere bestemming had?
Vraag 8
Probeert de reder van de Sunny Leger al juridische stappen te ondernemen? Zo ja, welke
stappen zijn dat (of kunnen dat zijn) en hoe lang zal zo’n traject naar verwachting
duren?
Vraag 9
Bent u bereid alle mogelijke stappen te onderzoeken en te benutten om het lossen van
deze schepen in Nederland te verhinderen en/of te vertragen?
Vraag 10
Bent u bereid deze vragen zo snel als mogelijk te beantwoorden?
Indieners
-
Gericht aan
R.A.A. Jetten, minister voor Klimaat en Energie -
Gericht aan
W.B. Hoekstra, minister van Buitenlandse Zaken -
Gericht aan
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Indiener
Suzanne Kröger, Kamerlid -
Medeindiener
Tom van der Lee, Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.