Inbreng verslag schriftelijk overleg : Inbreng verslag schriftelijk overleg over de geannoteerde agenda voor de inzet van de Wereldbank voorjaarsvergadering 2022
2022D14604 INBRENG VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG
Binnen de vaste commissie voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking hebben
de onderstaande fracties de behoefte vragen en opmerkingen voor te leggen aan de Minister
voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking over onder meer de Geannoteerde
agenda voor de inzet van het Koninkrijk der Nederlanden voor de voorjaarsvergadering
van de Wereldbank van 22–24 april 2022.
De voorzitter van de commissie, Wuite
De adjunct-griffier van de commissie, Prenger
Inhoudsopgave
blz.
I
Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
2
Inbreng VVD-fractie
2
Inbreng D66-fractie
3
Inbreng CDA-fractie
4
Inbreng SP-fractie
6
II
Antwoord/Reactie van de Minister
6
III
Volledige agenda
6
I. Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
Inbreng VVD-fractie
De leden van de VVD-fractie danken de ministers voor de toegezonden geannoteerde agenda.
Zij hebben daarover enkele opmerkingen en vragen.
Nederland vertegenwoordigt Oekraïne bij zowel de Wereldbank als het IMF. Ook vertegenwoordigt
Nederland Moldavië. Kan de Minister aangeven wat het concreet voor Nederland betekent
dat Nederland de vertegenwoordiger is van een land in oorlog (Oekraïne) en een land
dat ineens zeer grote hoeveelheden vluchtelingen huisvest (Moldavië) bij de Wereldbank?
Opvallend is dat in de brief van de Minister van Financiën1 wordt gesproken over een bedrag van € 100 miljoen voor een garantie voor de cofinanciering
van de voorziene begrotingssteun door de Wereldbank aan Oekraïne, terwijl de Wereldbank
zelf een Nederlandse bijdrage van € 80 miljoen noemt.2 Kan de Minister aangeven waarom verschillende bedragen worden genoemd?
De Minister schrijft rond het onderwerp «Russische invasie van Oekraïne» dat de Wereldbank
nadenkt over passende beleidsreacties samen met internationale partners als gevolg
van stijgende energie- en voedselprijzen en het risico van verder aanwakkerende inflatie.
Kan de Minister aangeven welke beleidsreacties de Wereldbank tot dusver overweegt?
De Minister schrijft dat als gevolg van de Russische invasie in Oekraïne de Wereldbank
besloten heeft alle nog lopende programma’s in Rusland en Belarus met onmiddellijke
ingang te stoppen. Kan de Minister aangeven welke consequenties dit heeft voor Nederland?
De Minister schrijft rond het onderwerp «Fragiliteit» en de prioriteit «Stay and deliver» dat een toenemend aantal landen op de lijst van Fragile and conflict-affected situaties (FCS) niet langer een internationaal erkende regering heeft en daarom geen legitieme
overheidspartner voor de Wereldbank. Volgens de Minister dient de Wereldbank op zoek
te gaan naar oplossingen en maatwerk. Het is de leden van de VVD-fractie echter niet
duidelijk welke oplossingen de Wereldbank voor ogen heeft, en welk maatwerk per geval
vereist is. Kan de Minister dat toelichten? Kan zij ook toelichten hoe voorkomen wordt
dat oplossingen en maatwerk ertoe leiden dat de positie van de niet-erkende regering
(zoals de Taliban in Afghanistan of de militaire junta in Myanmar) onbedoeld versterkt
wordt, of dat deze regering de facto alsnog legitimiteit wordt verschaft?
De Minister schrijft rond het onderwerp «Fragiliteit» en de prioriteit «Verbeterde
coördinatie met (lokale) ontwikkelingssamenwerkingspartners» dat het Koninkrijk zich
inzet voor samenwerking van de Wereldbank met lokale ontwikkelingspartners. De leden
van de VVD-fractie zijn dit met de Minister eens. Het is de leden van de VVD-fractie
echter niet duidelijk hoe het Koninkrijk zich specifiek hiervoor gaat inzetten. Kan
de Minister dat toelichten?
De Minister schrijft rond het onderwerp «Fragiliteit» en de prioriteit «Mental health and psychosocial support» (MHPSS) dat het Koninkrijk wil dat de Wereldbank MHPSS een integraal onderdeel maakt
van haar respons in FCS-landen. Kan de Minister aangeven of de Wereldbank voornemens
is hier gehoor aan te geven?
De Minister schrijft rond het onderwerp «Schulden in relatie tot macro-economische
stabiliteit en ontwikkeling» dat gewerkt is aan duurzame oplossingen voor de schuldenproblematiek.
Volgens de Minister verloopt de implementatie van het Common Framework (CF) echter trager dan voorzien. Kan de Minister de vertraging toelichten? Waarom
hebben maar drie landen met een kwetsbare schuldenpositie aanvragen voor behandeling
ingediend onder het CF? Kan de Minister ook aangeven hoe de discussie verloopt ten
aanzien van schulden bij Chinese private partijen die de facto schulden bij de Chinese
overheid zijn omdat het gaat om entiteiten die overheidsbeleid uitvoeren?
Inbreng D66-fractie
Russische invasie van Oekraïne
De leden van de D66-fractie maken zich, net als de Bank en het IMF, grote zorgen over
de negatieve effecten van de oorlog, ook buiten Oekraïne. De armste landen zullen
het hardst worden geraakt door de toenemende wereldwijde voedselonzekerheid. De leden
vrezen niet alleen voor een dreigende voedselcrisis, maar ook voor de gevolgen van
een dergelijke crisis op de stabiliteit en de vrede en veiligheid in de allerarmste
landen. Daarnaast hebben zij zorgen over de invloed die Rusland kan winnen in de allerarmste
landen als andere hulp uitblijft. Kan de Minister toelichten in hoeverre met voornoemde
factoren rekening zal worden gehouden in de beleidsreacties van de Bank? Kan de Minister
toezeggen hier aandacht voor te vragen?
Fragiliteit
De leden van de D66-fractie onderschrijven de prioriteiten van de Minister op het
gebied van de financiering voor operaties in fragiele landen. Zij ondersteunen in
het bijzonder de prioriteiten van het Koninkrijk op het gebied van het verbeteren
van samenwerking met lokale ontwikkelingssamenwerkingspartners en de bevordering van
een inclusieve benadering van programma’s in fragiele landen met bijzondere aandacht
voor vrouwen, meisjes en kwetsbare groepen zoals LHBTI+ en andere gemarginaliseerde
groepen. De voornoemde groepen verdienen bijzondere aandacht omdat zij in conflictsituaties
het hardst worden geraakt en het moeilijkst te bereiken zijn met hulp. Daarnaast vragen
de leden aandacht voor de positie van vrouwen, meisjes en kwetsbare groepen met het
oog op het voorkomen van conflict, exclusie, ongelijkheid en de perceptie van onrechtvaardigheid kunnen bijdragen de fragiliteit van een
land. Lokale ontwikkelingspartners, en dan voornamelijk organisaties behorende tot
het maatschappelijke middenveld, kunnen een enorme bijdrage leveren aan het bereiken
van vrouwen, meisjes en kwetsbare groepen. Kan de Minister toelichten hoe de bijzondere
positie van kwetsbare groepen wordt bediend in het beleid? Kan de Minister het bredere
krachtenveld binnen de Wereldbank-partnerlanden ten aanzien van deze prioriteiten
schetsen? Hoe gaat de Minister verder uitvoering geven aan deze prioriteiten en welke
koers heeft de Minister voor ogen voor de Nederlandse inzet?
Schulden in relatie tot macro-economische stabiliteit en ontwikkeling
De leden van de D66-fractie maken zich zorgen over het gebrek aan transparantie over
de schuldenposities van lage- en middeninkomenslanden en crediteuren. Zij onderstrepen
dan ook dat het Koninkrijk wil inzetten op meer transparantie, maar zij vragen zich
wel af hoe dit er concreet uit moet komen te zien. Welke concrete voorstellen gaat
de Minister doen om daadwerkelijk meer transparantie te bereiken? Kan de Minister
het krachtenveld ten aanzien transparantie over schuldenposities binnen Wereldbankverband
schetsen? Welke rol ziet de Minister voor zichzelf om tot een oplossing van het voornoemde
probleem te komen?
Digitalisering en ontwikkeling
De leden van de D66-fractie onderschrijven het belang van digitalisering in de context
van ontwikkeling. Zij moedigen in het bijzonder de inzet van het Koninkrijk op het
verkleinen van bestaande ongelijkheden voor jongeren, vrouwen en gemarginaliseerde
groepen door toegang tot digitalisering ten zeerste aan. Wel willen de voornoemde
leden aandacht vragen voor de bescherming van de rechten van mensen in het digitale
domein. Bij de inzet van digitalisering in de context van ontwikkeling moet voldoende
rekening worden gehouden met de bescherming van de data en privacy van mensen. Digitalisering
moet gepaard gaan met controle op dataverzameling door bedrijven en overheden, ook
in de publieke ruimte. Kan de Minister toelichten in hoeverre privacy en databescherming
onderdeel uitmaakt van de strategie van de Wereldbank op digitalisering in ontwikkelingslanden?
Kan de Minister toezeggen hier aandacht voor te vragen?
Klimaat
De leden van de D66-fractie benadrukken dat klimaatverandering een mondiaal probleem
is dat de internationale gemeenschap alleen in gezamenlijkheid kan aanpakken. Zij
onderschrijven dan ook de inzet van het Koninkrijk om aan te dringen op committeren
door de Bank aan een belangrijke uitkomst van COP26: het beperken van de maximale
opwarming van de aarde tot 1,5 graden Celsius. Nederland zal zich met gelijkgestemde
landen die de slotverklaring van de klimaattop in Glasgow eveneens hebben ondertekend
inzetten om ervoor te zorgen dat de Bank zich ook verbindt aan deze verklaring. Kan
de Minister toelichten of Nederland hier, vergeleken met gelijkgestemde landen, een
voortrekkersrol in zal nemen? Hoe beziet de Minister het speelveld binnen de Wereldbank
op het thema klimaat? Op welke termijn voorziet de Minister dat concrete vervolgstappen
zullen worden genomen, zoals het vertalen van ambities van de Bank naar concrete resultaatindicatoren
en een transparant uitfaseringspad met een tijdlijn voor de financiering van fossiele
brandstoffen?
Inbreng CDA-fractie
De leden van de CDA-fractie hebben kennisgenomen van de stukken die verzonden zijn
voor de jaarvergadering van de Wereldbank en hebben hier nog enkele vragen en opmerkingen
over.
De leden van de CDA-fractie hebben kennisgenomen van de verschillende steunpakketten
welke door o.a. de Wereldbank, EBRD, EID, CEB en IMF zijn samengesteld ten behoeve
van Oekraïne. De leden verwelkomen dan ook het initiatief voor de garantstelling vanuit
Nederland voor 100 miljoen euro ten behoeve van het steunpakket van de Wereldbank.
In de komende periode zullen er meer steunpakketten moeten komen ten behoeve van Oekraïne,
ook in het kader van een wederopbouw wanneer het conflict ten einde komt. Internationale
financiële instellingen zullen hiervoor wederom steun van lidstaten nodig hebben om
dit te bewerkstelligen. De leden van de CDA-fractie vragen daarom aan de Minister
om nader toe te lichten wat de mogelijkheden zouden zijn voor verdere garantstellingen
aan internationale financiële instellingen om financiële steun aan Oekraïne te leveren,
ook voor de wederopbouw. Daarnaast vragen de leden hoe Nederland een voortrekkersrol
kan spelen in het bewerkstelligen van een wederopbouw steunpakket voor Oekraïne.
Rusland is nog altijd lid van de Wereldbankgroep en de op acht na grootste aandeelhouder
in IBRD met 2,73 procent van de stemmen. Op 7 april is Rusland uit de VN-Mensenrechtenraad
geschorst vanwege de inval in Oekraïne. Daarnaast heeft Ursula von der Leyen op 7 maart
reeds aangekondigd om te werken aan de opschorting van de lidmaatschapsrechten van
Rusland in multilaterale financiële instellingen zoals de Wereldbank. De leden van
de CDA-fractie vragen wat de lijn van Nederland gaat zijn wanneer een eventuele schorsing bespreekbaar wordt binnen de Wereldbank.
De Minister geeft aan dat in een aantal landen operaties gestopt of gepauzeerd zijn,
waardoor de International Development Association (IDA) de financiering niet (volledig) uit kan geven. De leden van de CDA-fractie
vragen zich af wat de mogelijkheden zijn om deze financiering toch in te blijven zetten
in de FCS-landen die dit het hardste nodig te hebben. Daarnaast vragen de leden van
de CDA-fractie af in hoeverre de samenwerking met de VN en de International Committee of the Red Cross (ICRC) in Jemen en Zuid-Soedan heeft geleid tot actieve betrokkenheid en inzet binnen
de FCS-landen van de Bank. Bereikt deze samenwerking de gewenste effecten en kan een
vergelijkbare constructie geïmplementeerd worden in de landen waar nu de operaties
stilliggen?
De Minister geeft aan dat vrouwen en meisjes kwetsbaar zijn in conflict situaties.
De leden van de CDA-fractie vragen zich af wat de mogelijkheden zijn om vrouwen verder
te ondersteunen in FCS-landen, ook waar de operaties tijdelijk gepauzeerd of gestopt
zijn omdat er geen legitieme overheidspartner voor de bank is.
Op dit moment worden de allerarmsten het hardste geraakt door de effecten van COVID-19,
de stijgende inflatie, en de stijging van energie- en voedselprijzen. De leden van
de CDA-fractie hebben kennis genomen van de intentie om een Integrated National Financing Frameworks (INFF) op te zetten en hopen dat dit bij kan dragen aan effectievere financiering
voor het realiseren van de ontwikkelingsambitie van een land. De leden van de CDA-fractie
vragen de Minister of bekend is op welke termijn de INFF operationeel is en ingezet
kan gaan worden.
Door de stijgende prijzen en een verwacht graantekort door minder inzaaien ten gevolge
van de oorlog in Oekraïne zijn er stijgende graanprijzen en minder voedselzekerheid.
De leden van de CDA-fractie vragen de Minister wat de Wereldbank kan doen ten aanzien
van de hoge graanprijzen specifiek in Noord en Midden Afrikaanse landen. Wat doen
deze stijgende prijzen voor deze landen en hun beroep op de Wereldbank?
Door middel van het Debt Service Suspension Initiative (DSSI) hebben lage-inkomenslanden uitstel van terugbetalingen gekregen. Nu deze afbetalingen
hervat dienen te worden hebben veel landen met een schuldenproblematiek beperkte ruimte
om te investeren in de SDG’s. De leden van de CDA-fractie vragen daarom de Minister
of duidelijk is welke schade de SDG’s hebben opgelopen. Hoe ver zijn we per SDG teruggevallen
en zijn de SDG’s nog haalbaar desondanks de huidige onzekerheden? Welke positieve
stappen zijn ondanks de huidige crises toch gezet? Deze leden vragen de Minister indien
beschikbaar een dergelijk overzicht met de Kamer te delen.
Inbreng SP-fractie
De leden van de SP-fractie hebben de stukken betreffende de voorjaarsvergadering van
de Wereldbank met interesse gelezen. De leden hebben hier nog een aantal vragen over.
De leden constateren dat de oorlog in Oekraïne een belangrijke rol zal spelen bij
de vergadering van de Wereldbank. Met vele doden, gewonden en ontheemden is er uiteraard
veel humanitaire steun nodig voor Oekraïne. Het is wat deze leden betreft logisch
dat de Wereldbank hier een rol in speelt. De leden willen er echter voor waken dat
deze steun niet ten koste zal gaan van andere broodnodige steun in de rest van de
wereld die nog steeds hard getroffen is door de COVID-19 crisis. Kan de Minister bevestigen
dat deze extra financiële steun bovenop de al gereserveerde middelen komt?
De coronapandemie heeft de verschillen tussen arm en rijk vergroot en heeft in de
ontwikkelingslanden de vooruitgang die is geboekt de afgelopen 10 jaar praktisch tenietgedaan.
De Kamer is over de bijdrage aan IDA20 geïnformeerd, op welke wijze wordt de Kamer
over de andere bijdragen aan de Wereldbank geïnformeerd en op welke begroting is deze
bijdrage terug te vinden?
De leden van de SP-fractie zijn vaak kritisch geweest op de Wereldbank. De Wereldbank
kent een verleden, in de jaren «80 en «90, waarin het onder strenge en vooral sterk
neoliberale voorwaarden leningen verstrekte aan arme landen. Sommige landen waren
uiteindelijk slechter af omdat zij in het neoliberale stramien moesten passen waarin
de private sector winsten boven mensen stelde. Sinds een aantal jaar werkt de Wereldbank
met Development Policy Financing onder minder strikte voorwaarden. Maar ook deze DFP’s kunnen schadelijk zijn. Deze
onderhandelingen lopen echter achter gesloten deuren. De leden vinden het opvallend
dat de Minister wel aangeeft dat de transparantie over de schuldenpositie van sommige
landen beter kan, maar niet deze onderhandelingen die essentieel zijn voor diezelfde
schuldenpositie. Wat vindt de Minister van het gebrek aan transparantie in de onderhandelingen?
Is de Minister bereid bij de voorjaarsvergadering te pleiten voor meer transparantie?
Is de Minister het met de leden eens dat DFP’s onder te strikte voorwaarden ook schadelijk
kunnen zijn voor een land?
II. Antwoord/Reactie van de Minister
III. Volledige agenda
Geannoteerde agenda voor de inzet van het Koninkrijk der Nederlanden voor de voorjaarsvergadering
van de Wereldbank van 22 tot en met 24 april 2022. 2022Z07042 – Brief regering d.d. 08-04-2022, Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking,
E.N.A.J. Schreinemacher
Verslag jaarvergadering Wereldbank 2021.
26 234, nr. 261 – Brief regering d.d. 22-11-2021, Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking,
Th.J.A.M. de Bruijn
Uitkomsten van de onderhandelingen over de vervroegde 20e middelenaanvulling van de
International Development Association (IDA20) voor de periode 2022–2025. 26 234, nr. 262 – Brief regering d.d. 01-03-2022, Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking,
E.N.A.J. Schreinemacher
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
J. Wuite, voorzitter van de vaste commissie voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking -
Mede ondertekenaar
M. Prenger, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.