Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Alkaya over de kamerbrief Stand van Zaken Ring Utrecht
Vragen van het lid Alkaya (SP) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de kamerbrief Stand van Zaken Ring Utrecht (ingezonden 1 april 2022).
Antwoord van Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 11 april 2022).
Vraag 1
Wat is er gebeurd met het in het coalitieakkoord uitgesproken voornemen om ten aanzien
van de A27/Amelisweerd te kijken naar een alternatieve invulling vanuit de regio Utrecht?1
Antwoord 1
Zoals aangegeven ben ik met de provincie en gemeente Utrecht in gesprek over invulling
van het Coalitieakkoord. De regio heeft eerder aangegeven de problematiek en het belang
van de aanpak van de problematiek te onderschrijven en aangegeven te willen werken
aan een alternatief. De regio heeft thans geen kant en klaar uitgewerkt alternatief
maar geeft aan met enthousiasme en voortvarendheid te werken een gelijkwaardig alternatief
waarbij de ingrediënten noodzakelijk voor dit alternatief goed in beeld in zijn.
De aanpak van de Ring Utrecht is belangrijk voor de plannen voor woningbouw in en
om Utrecht en is van belang voor de verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid,
ook in de stad.
Het Tracébesluit voor de Ring Utrecht is in 2020 vastgesteld en daarvoor loopt op
dit moment een gerechtelijke procedure bij de Raad van State. Omdat er nu geen kant
en klaar uitgewerkt alternatief ligt voor uitvoering van het huidige Tracébesluit,
wordt de lopende procedure bij de Raad van State niet afgebroken. De situatie is daarom
op dit moment onveranderd in vergelijking met de maanden hiervoor. Het gaat om een
omvangrijke realisatie opgave en daarom zal de schop niet direct in de grond gaan,
want daarvoor is nog een uitgebreide aanbestedingsprocedure nodig. Parallel werkt
de regio met enthousiasme en voortvarendheid aan een alternatief waarbij de bak niet
zal worden verbreed. Als de regio dit gereed heeft, treden wij graag met hen in overleg.
Indien het alternatief gelijkwaardig is kan het Tracébesluit worden gewijzigd.
Vraag 2
Kunt u zich voorstellen dat de filedruk op het betreffende traject bestreden kan worden
met investeringen in fijnmazig openbaar vervoer, uitbreiding van fietsinfrastructuur
en de in coronatijd ingezette trend van meer thuiswerken, in plaats van het verdringen
van historische natuur voor meer asfalt?
Antwoord 2
Dit kunnen we ons zeker voorstellen, daarom zet het Ministerie van Infrastructuur
en Waterstaat zich ook in voor een beter OV, meer fietsgebruik, het voorbereiden van
Betalen naar gebruik en het bevorderen van thuiswerken. De bereikbaarheidsproblematiek
blijft echter groot, ook investeringen in het wegennet blijven daarom noodzakelijk.
Ook het gekozen Voorkeursalternatief bestaat uit een combinatie van investeringen
in weg en OV, naast een wegverbreding wordt ook de Uithoflijn gerealiseerd.
De ring Utrecht is een van de meest gebruikte snelwegen met een spilfunctie in het
nationale wegennet en in het regionale wegennet. De lange termijn effecten van Corona
op mobiliteit zijn nog onzeker. Het KIM meldt in het Mobiliteitsbeeld 2021 een verwacht
structureel dempend effect op de mobiliteitsontwikkeling van –2% op het autoverkeer.
In de autonome situatie verdubbelt tot verdrievoudigt echter de vertraging op het
projecttracé van de Ring (ontwikkeling referentie 2014–2040, oplegnotitie deelrapport
verkeer, november 2020). IenW zet in op een verdere werkgeversaanpak en thuiswerken
maar dit zal niet betekenen dat geen nieuwe investeringen in infrastructuur meer nodig
zijn.
Vraag 3
Kunt u zich voorstellen dat uw Kamerbrief van 30 maart j.l. door inwoners van de regio
wordt opgevat als een poging om een impopulaire ingreep met omvangrijke gevolgen voor
de natuur en de leefomgeving alsnog door te drukken?2, 3
Antwoord 3
Ik heb zeker niet die indruk willen wekken en geef zodoende conform het Coalitieakkoord
de ruimte aan de regio om een gelijkwaardig alternatief te ontwikkelen. Zie ook het
antwoord op vraag 1.
Vraag 4
Kunt u de Kamer informeren over de voortgang van de gesprekken die plaatsvinden met
de provincie Utrecht en de lokale overheden?
Antwoord 4
In de brief van 30 maart j.l. is de Kamer geïnformeerd over het contact met de regio
over de Ring Utrecht. Natuurlijk zal de Kamer ook over de verdere gesprekken en procedure
worden geïnformeerd.
Vraag 5
Hoeveel tijd hebben de regionale overheden wat u betreft om met een alternatief plan
te komen en is hierover een duidelijke termijn afgesproken met de gesprekspartners?
Antwoord 5
Eind 2020 is het Tracébesluit A27/A12 Ring Utrecht vastgesteld. Tegen dat besluit
zijn beroepen ingediend bij de Raad van State en de Raad van State bepaalt de planning
van de procedure. Vanzelfsprekend geldt in de eerste plaats, zoals aangegeven, dat
realisatie niet aan de orde is zolang deze procedure loopt. De regio werkt ondertussen
aan een alternatief, zoals aangegeven in antwoord 1 en heeft daarvoor de tijd en ruimte
gekregen. Er zijn daarbij geen afspraken gemaakt over een termijn, maar uiteraard
zie ik het gelet op problematiek van de bereikbaarheid graag snel tegemoet om het
te kunnen beoordelen. Indien het Tracébesluit op enig moment onherroepelijk is vastgesteld,
en de regio op dat moment (nog) geen alternatief zou hebben, dan overleg ik vanzelfsprekend
voorafgaand aan (het starten van) een aanbesteding eerst met de regio of en wanneer
een alternatief te verwachten is.
Vraag 6
Waarom zet u de procedure voor het Tracébesluit voort in plaats van op zijn minst
te wachten op het alternatieve plan van de regio? Bent u bereid om de voortzetting
van de procedures voorlopig te staken?
Antwoord 6
Conform het coalitieakkoord geef ik de regio de mogelijkheid om met een gelijkwaardig
alternatief te komen, maar ik kan dan pas beoordelen als het er ligt.
Met het oog op de bereikbaarheidsopgave voor de regio Utrecht en omdat er thans geen
concreet gelijkwaardig alternatief voorhanden is, wordt de lopende procedure bij de
Raad van State niet afgebroken. Omdat het Tracébesluit is vastgesteld en nu ter beoordeling
bij de Raad van State ligt is het voor het ministerie bijverdien niet mogelijk de
procedure «voorlopig» te staken. Daarbij is ook van belang, dat in het coalitieakkoord
ook is opgenomen dat de het lopende besluitvormingsproces wordt voortgezet voor het
geval er geen gelijkwaardig alternatief komt. Maar zoals eerder aangegeven dat bij
een onherroepelijk besluit niet direct de schop in de grond gaan.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.