Schriftelijke vragen : De dieselvoorraad in Nederland
Vragen van de leden Madlener en Kops (beiden PVV) aan de Ministers van Infrastructuur en Waterstaat en voor Klimaat en Energie over de dieselvoorraad in Nederland (ingezonden 8 april 2022).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het artikel «Dieseltekort dreigt bij eventuele Europese
boycot van Russische olie»?1
Vraag 2
Is er in Nederland nog voldoende brandstof (diesel, benzine, lpg en gtl) voorradig?
Worden deze voorraden voldoende aangevuld? Zo ja, hoe? Zo nee, waarom niet?
Vraag 3
Hoelang kan Nederland vooruit met de huidige (strategische) brandstofvoorraden (diesel,
benzine, lpg en gtl)? Kunt u garanderen dat de brandstofvoorraad in Nederland op peil
blijft?
Vraag 4
Loopt Nederland een risico op een tekort aan brandstoffen met de huidige strategische
brandstofvoorraden? Zo ja, wat zijn de risico’s? Kunt u in kaart brengen welke sectoren
hier direct of indirect door worden getroffen en met welke gevolgen?
Vraag 5
Wat gaat u doen in het geval van niet-toereikende brandstofvoorraden? Heeft u een
plan van aanpak voorhanden? En wat zijn de gevolgen hiervan voor de brandstofprijzen?
Vraag 6
Zijn bunkerstations voor de scheepvaart nog voldoende bevoorraad of dreigen er mogelijk
tekorten voor deze sector te ontstaan, bijvoorbeeld doordat zij geen gasolie meer
kunnen importeren uit Rusland? Zo ja, wat gaat u daaraan doen?
Vraag 7
Deelt u de mening dat tekorten aan brandstof zullen leiden tot catastrofale gevolgen
voor de economie en kunt u garanderen dat Nederland alles op alles gaat zetten om
brandstoftekorten te voorkomen?
Vraag 8
Kunt u een volledig overzicht verstrekken van alle brandstoffen die Nederland importeert
inclusief aantallen en herkomst?
Indieners
-
Gericht aan
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Gericht aan
R.A.A. Jetten, minister voor Klimaat en Energie -
Indiener
B. Madlener, Tweede Kamerlid -
Medeindiener
Alexander Kops, Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.