Schriftelijke vragen : Reclame-uitingen voor ggz-zorg
Vragen van het lid Van den Berg (CDA) aan de Minister voor Langdurige Zorg en Sport over reclame-uitingen voor ggz-zorg (ingezonden 6 april 2022).
Vraag 1
Bent u bekend met reclame-uitingen van verschillende ggz-aanbieders, zoals de reclame
van Mindler?1
Vraag 2
Hoe verhoudt de ggz-zorg die via deze reclameborden aangeboden wordt zich tot ggz-zorg
die via de huisarts geboden worden?
Vraag 3
Vindt u dat dit soort advertenties leiden tot medicalisering van bepaalde klachten?
Waarom wel of waarom niet?
Vraag 4
Helpt dit om de wachtlijsten in de ggz-zorg te doen afnemen? Waarom wel of waarom
niet? Kan dit worden onderzocht als dit niet bekend is?
Vraag 5
Is de zorg die aangeboden wordt op de reclameborden winstgevend voor deze zorgaanbieders?
Vraag 6
Wat vindt u ervan dat Mindler zich ook rechtstreeks tot de Nederlandse zorgconsument
wendt, zoals advertentiecampagnes met Nederlandse influencers, die worden betaald
om over hun ervaringen met Mindler te delen op Instagram?
Vraag 7
Klopt het dat deze digitale ggz-aanbieders aan «cherry picking» doen en vooral de
overwegend jonge, gezonde patiënten aannemen?
Vraag 8
Kunt u aangeven of er wettelijke mogelijkheden zij dit soort reclame-uitingen te verbieden?
Zo niet, kunt u verder onderzoeken wat er wel mogelijk is?
Vraag 9
Is er onderzoek gedaan naar de kwaliteit die dit soort aanbieders bieden? Zo nee,
kan er onderzoek worden gedaan bij deze aanbieder naar de kwaliteit van deze online
ggz-zorg?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
J.A.M.J. van den Berg, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.