Schriftelijke vragen : Het voornemen van de NS om de boa-bevoegdheid weg te halen bij hoofdconducteurs
Vragen van de leden Alkaya en Van Nispen (beiden SP) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat en de Ministers van Justitie en Veiligheid en van Financiën over het voornemen van de NS om de boa-bevoegdheid weg te halen bij hoofdconducteurs (ingezonden 30 maart 2022).
Vraag 1
Wat vindt u als aandeelhouder van NS van het voornemen om de bevoegdheid van buitengewoon
opsporingsambtenaar (boa) weg te halen bij de 2.800 NS-hoofdconducteurs?1
Vraag 2
Is u bekend in hoeverre de aangekondigde bezuinigingsopgaven van NS hebben meegespeeld
bij het besluit om de boa-status bij hoofdconducteurs af te schaffen?2
Vraag 3
Is u bekend in hoeverre krapte in het personeelsbestand van de NS hierbij heeft meegewogen?
Vraag 4
Bent u in gesprek met NS over het voortzetten van steunmaatregelen om de in coronatijd
opgelopen financiële tekorten bij NS te compenseren? Zo ja, zou u de Kamer kunnen
informeren over de voortgang van deze gesprekken?
Vraag 5
Deelt u de mening dat de sociale veiligheid in treinen voor zowel medewerkers als
reizigers altijd op de eerste plaats dient te staan?
Vraag 6
Hoe wordt de veiligheid aan boord van treinen voortaan bewaakt als hoofdconducteurs
geen gebruik meer kunnen maken van hun boa-bevoegdheid?
Vraag 7
Op welke wijze hebben de medewerkers van NS inspraak gehad in de discussie omtrent
het afschaffen van de boa-status van hoofdconducteurs?
Vraag 8
Kunt u een overzicht verschaffen van het aantal keren dat NS-medewerkers in de afgelopen
vijf jaar gebruik hebben gemaakt van hun boa-bevoegdheid? Kunt u daarbij tevens aangeven
hoe vaak dit gold voor specifiek hoofdconducteurs?
Vraag 9
Hoe denkt u over de suggestie van vakbond FNV, die stelt dat het verdwijnen van de
boa-status bij hoofdconducteurs ondervangen dient te worden door een uitbereiding
van het aantal veiligheidsmedewerkers bij de dienst Veiligheid & Service?3
Vraag 10
In hoeverre is dit een optie die u in overweging neemt?
Vraag 11
Bent u bereid om met de directie van de NS in gesprek te gaan over de nadere invulling
van de boa-status van NS-medewerkers? Bent u bereid daarbij tevens de conducteurs
en veiligheidsmedewerkers nadrukkelijk te betrekken?
Vraag 12
Hoe kijkt u aan tegen de optie om de boa-bevoegdheid mogelijk te blijven maken voor
de hoofdconducteurs die dit wensen, met als doel dat op iedere trein minimaal één
persoon met boa-bevoegdheid aanwezig is?
Vraag 13
Welke juridische en praktische bezwaren kleven volgens u aan het geven van meer bevoegdheden
aan de boa’s van de afdeling Veiligheid & Service, waar NS toe oproept, zoals het
kunnen verifiëren van de identiteit van reizigers en het toevoegen van grensoverschrijdende
bevoegdheden voor internationale treinreizen?
Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van de leden Madlener
en Helder (beiden PVV), ingezonden 23 maart 2022 (vraagnummer 2022Z05642).
Indieners
-
Gericht aan
S.A.M. Kaag, minister van Financiën -
Gericht aan
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat -
Gericht aan
D. Yesilgöz-Zegerius, minister van Justitie en Veiligheid -
Indiener
M.Ö. Alkaya, Tweede Kamerlid -
Medeindiener
Michiel van Nispen, Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.