Verslag houdende een lijst van vragen en antwoorden : Verslag houdende een lijst van vragen en antwoorden
36 030 Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2022 (Eerste incidentele suppletoire begroting inzake naleving, controle en handhaving inzet Coronatoegangsbewijs)
Nr. 4 VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN
Vastgesteld 31 maart 2022
De vaste commissie voor Justitie en Veiligheid, belast met het voorbereidend onderzoek
van dit voorstel van wet, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst
van vragen met de daarop gegeven antwoorden.
De vragen zijn op 11 maart 2022 voorgelegd aan de Minister van Justitie en Veiligheid.
Bij brief van 29 maart 2022 zijn ze door de Minister van Justitie en Veiligheid beantwoord.
Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling van
het wetsvoorstel voldoende voorbereid.
De voorzitter van de commissie, Van Meenen
De griffier van de commissie, Brood
1
Waarom wordt er nog 34 miljoen euro uitgetrokken voor de naleving en controle van
het Coronatoegangsbewijs (CTB) nu het CTB grotendeels niet meer verplicht is?
De specifieke uitkering naleving controle CTB 2022 is opgesteld met het doel om het
controleren van het CTB te bevorderen. De controle wordt uitgevoerd door ondernemers,
instellingen en verenigingen. Dit is voor hen een extra taak die, afhankelijk van
de branche, tot veel extra controlewerkzaamheden leidt.
Daarom heeft het Kabinet deze middelen vrijgemaakt om hen te ondersteunen in deze
taak. De regeling loopt van 1 januari 2022 t/m 26 maart 2022. Alleen kosten die gemaakt
zijn met dit doel komen in aanmerking. Wanneer de CTB-plicht volledig wegvalt, worden
er ook geen kosten meer gemaakt die aan dit doel voldoen. Ongebruikte middelen vloeien
terug naar het Rijk.
2
Is het bedrag van 34 miljoen euro voor de controle en handhaving van CTB's ook bedoeld
ten behoeve van de controle en handhaving van testbewijzen voor grote evenementen?
Ja, voor zover de middelen ingezet worden om de controle van het CTB te bevorderen.
3
Welk bedrag is er nodig voor Testen voor toegang (1G)?
Zie vraag 4.
4
Is de 34 miljoen euro die nu wordt uitgetrokken voor de controle en handhaving van
CTB's ook bedoeld voor Testen voor Toegang? Zo ja, welk deel van die 34 miljoen euro?
Zo nee, waar is het bedrag dan nog wel voor bedoeld?
De middelen van de specifieke uitkering CTB kunnen alleen ingezet worden om het controleren
van het CTB te bevorderen. Dit geldt ook voor 1G evenementen, zo lang zij CTB-plichtig
zijn. De middelen kunnen daarom ingezet worden voor de CTB controle aan de deur van
deze evenementen. De gemeenten kunnen de middelen naar eigen inzicht inzetten om lokaal
maatwerk te kunnen leveren. Er zal op gemeentelijk niveau gekeken worden wat er nodig
is. De middelen kunnen niet ingezet worden voor het afnemen van testen. De testen
worden georganiseerd door de Stichting Open Nederland, die separaat wordt gefinancierd.
5
Waarom is uw voornemen om extra middelen vrij te maken om bij te dragen aan de kosten
die ondernemers, instellingen en verenigingen maken voor het controleren van het CTB
nog geldig nu de CTB's daar niet meer verplicht zijn? Om welke kosten gaat het dan
nog?
De middelen zijn alleen bedoeld voor die periode en die ondernemers (of instellingen
of verenigingen) waar er een CTB controle is.
6
Kan worden toegelicht hoe effectief de middelen voor de controle van het (CTB) zijn
besteed?
De verantwoording over deze middelen zal plaatsvinden in 2023.
7
Hoe zijn de extra middelen die de gemeenten ontvingen voor de naleving van het CTB
exact verdeeld en besteed en hoe zijn de effecten van deze middelen gemonitord?
De middelen zijn evenredig over de gemeenten verdeeld op basis van het inwonersaantal.
Voor het aantal inwoners wordt uitgegaan van peildatum 1 januari 2021. De verantwoording
over deze middelen zal plaatsvinden in 2023, daarna zal de besteding inzichtelijk
worden.
8
Hoe is omgegaan met gemeenten die wel middelen hebben ontvangen voor de controle van
het CTB, maar ook hebben gecommuniceerd dat zij niet of slechts beperkt het CTB hebben
gehandhaafd?
Er wordt uitgegaan van naleving en controle, waarbij handhaving het sluitstuk is.
Deze middelen zijn juist bedoeld om de controle door ondernemers te bevorderen en
hen te ondersteunen in deze taak. Gemeenten leggen verantwoording af over hoe deze
middelen zijn ingezet.
9
Is het voor u controleerbaar dat alle middelen die aan gemeenten zijn gegeven voor
de handhaving van het CTB, ook daadwerkelijk door gemeenten zijn besteed aan naleving
van het CTB?
De verantwoording over deze middelen zal plaatsvinden in 2023, daarna zal de verdeling
en besteding pas inzichtelijk worden. Gemeenten zijn ervan op de hoogte dat de middelen
alleen ingezet mogen worden met het doel de controle van het CTB te bevorderen. Zij
weten ook dat zij hun uitgaven dienen te verantwoorden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
P.H. van Meenen, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
A.M. Brood, griffier