Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Sneller en Bromet over onze openbare agenda
Vragen van de leden Sneller (D66) en Bromet (GroenLinks) aan alle bewindspersonen over hun openbare agenda (ingezonden 28 februari 2022).
Antwoord van Minister Dijkgraaf (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) van Minister Wiersma
(Primair en Voortgezet Onderwijs) en van Staatssecretaris Uslu (Onderwijs, Cultuur
en Wetenschap) (ontvangen 23 maart 2022).
Vraag 1
Op welke manier is de motie-Sneller/Bromet over de openbare agenda van bewindspersonen
in uw herinnering aan de orde gesteld tijdens het constituerend beraad?1
Antwoord 1
De formateur heeft in het constituerend beraad gewezen op de openbare agenda van de
bewindslieden.
Vraag 2
Bent u bereid deze motie onverkort uit te voeren? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 2
Ja. De motie verzoekt de regering om in lijn met de uitvoeringsrichtlijn openbare
agenda’s bewindslieden, de publieke agenda’s van de bewindspersonen systematischer
bij te houden door, tenzij er zwaarwegende redenen zijn om dit niet te doen, alle
externe afspraken in de agenda’s op te nemen en hierbij ten minste het onderwerp van
de afspraak te vermelden, de afspraken eenvoudig per categorie te ordenen en deze
agenda’s zoveel mogelijk realtime bij te houden. Op dit moment worden de openbare
agenda’s van de OCW-bewindspersonen, in navolging van de aangenomen motie-Sneller/Bromet,
systematisch, compleet en gecategoriseerd bijgehouden. Wel is verbetering mogelijk
door consequent zowel het onderwerp van het gesprek als een contactpersoon per afspraak
te vermelden. Deze verbeteringen worden ook genoemd in de notitie «Openbare agenda
bewindspersonen», die begin januari is vastgesteld in het overleg van secretarissen-generaal.
Deze notitie is omgezet in een handleiding, die op 10 maart is vastgesteld in de hoogambtelijke
VoorlichtingsRaad. Wij zijn reeds begonnen met het doorvoeren van de genoemde verbeteringen
in onze openbare agenda’s van de afgelopen weken.
Vraag 3
Bent u bekend met de Notitie van de Rijksvoorlichtingsdienst over de Openbare agenda
bewindspersonen (d.d. 3 januari 2022)? Onderschrijft u de zeven afspraken die daarin
beschreven worden en bent u bereid deze nauwgezet na te leven?
Antwoord 3
Ja, wij zijn hiermee bekend en wij onderschrijven deze. We zijn inderdaad van plan
deze afspraken na te leven.
Vraag 4
Hoe beoordeelt u de uitkomsten van het onderzoek van Open State Foundation dat slechts
14% van de afspraken die zijn opgenomen in de openbare agenda’s de informatie bevat
die conform de Uitvoeringsrichtlijn openbare agenda bewindspersonen vereist is (terwijl
de opgenomen afspraken slechts een deel zijn van diegene die daar volgens de Uitvoeringsrichtlijn
in hadden moeten staan en de afspraken die wel aan de normen voldoen uitsluitend bij
de Ministeries van LNV en Financiën voorkomen)?2 3 Welke concrete doelstelling voor de mate van naleving van de bestaande afspraken
heeft u zichzelf voor de rest van deze kabinetsperiode gesteld?
Antwoord 4
Het onderzoek van de Open State Foundation laat eveneens zien dat verbetering mogelijk
is in het publiceren van de openbare agenda’s van bewindspersonen, waaronder die van
ons. Op dit moment worden onze openbare agenda’s al consequent, compleet en gecategoriseerd
bijgehouden. Zoals in antwoord op vraag 2 aangegeven, is op verschillende punten verbetering
mogelijk. We zijn reeds begonnen met het doorvoeren van deze verbeteringen.
Vraag 5
Herkent u het beeld uit het artikel «Over mooie voornemens en agenda’s die tekort
schieten» uit de Volkskrant van 23 februari 2022 dat naleving van de beslispunten
uit deze notitie tot nog toe onvoldoende is, laat staan de motie die daarbovenop bijvoorbeeld
om «zoveel mogelijk realtime» openbaarmaking in plaats van achteraf over de afgelopen
week?
Antwoord 5
Wij hebben kennis genomen van dit artikel en erkennen dat onze openbare agenda’s niet
volledig zijn bijgehouden conform de alle adviezen uit de notitie. Zoals vermeld in
antwoord op vraag 2 klopt het dat de afgelopen tijd informatie over contactpersonen
en soms een beschrijving van het onderwerp nog ontbraken. Wij zijn reeds begonnen
met verbetering op deze punten.
Vraag 6
Bent u bereid om uw openbare agenda met terugwerkende kracht tot het moment van uw
aantreden bij te werken zodat deze alsnog voldoet aan genoemde afspraken?
Antwoord 6
Ja, wij werken de openbare agenda met terugwerkende kracht bij volgens de eerder genoemde
verbeterpunten.
Vraag 7
Op welke wijze bent u voornemens verbetering aan te brengen in de naleving van de
normen uit de genoemde motie en notitie voor toekomstige afspraken?
Antwoord 7
Wij zijn reeds begonnen met het consequent opnemen van contactpersonen en een adequate
beschrijving van het onderwerp van gesprek, en zullen dit blijven doen.
Vraag 8
In het licht van de nadruk die de premier tijdens het debat over de begroting Algemene
Zaken op 14 oktober 2021 legde op «het principe van de individuele ministeriële verantwoordelijkheid
in ons staatsbestel»: kunnen alle bewindspersonen deze vragen individueel beantwoorden?
Antwoord 8
Vanwege het vergelijkbare proces op hetzelfde departement zijn deze vragen namens
de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de Minister voor Primair- en Voortgezet
Onderwijs, en de Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap gezamenlijk
beantwoord.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.H. Dijkgraaf, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Mede ondertekenaar
A.D. Wiersma, minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs -
Mede ondertekenaar
G. Uslu, staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.