Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Romke de Jong over de garantieregeling voor evenementen
Vragen van het lid Romke de Jong aan de Minister van Economische Zaken en Klimaat over de garantieregeling voor evenementen (ingezonden 11 februari 2022).
Antwoord van MinisterAdriaansens (Economische Zaken en Klimaat) (ontvangen 10 maart
2022).
Vraag 1
Bent u van mening dat een beperking, die wordt opgelegd door de overheid, moet betekenen
dat de overheid compensatie aanbiedt voor het opleggen van die beperking? Zo ja, hoe
kijkt u naar de 80% compensatie die wordt geboden als een evenement niet door kan
gaan vanwege beperkingen die zijn opgelegd door de overheid? Zo nee, wat kunnen ondernemers
doen om schade te voorkomen?
Antwoord 1
Omdat de overheid de afgelopen jaren veel contactbeperkende maatregelen heeft moeten
treffen bij de bestrijding van het coronavirus, zijn verschillende steunmaatregelen
getroffen. Naast een pakket met generieke maatregelen (met daarin de NOW en de TVL)
zijn voor de evenementensector aanvullend ook aanvullende regelingen getroffen, met
de Garantieregeling evenementen (TRSEC-19) en de Aanvullende tegemoetkoming evenementen
(ATE). Het kabinet heeft in december besloten om deze regelingen ook in 2022 door
te trekken, tot en met het derde kwartaal van dit jaar.
Met het oog op de overgang naar een situatie waarin corona endemisch is, worden de
contactbeperkende maatregelen nu snel afgebouwd. In dat kader heeft het kabinet besloten
om een eigen risico in te bouwen in de garantieregelingen voor de evenementen, en
niet langer 100% garant te staan. In deze overgang zal de evenementenorganisator dit
risico dus mee moeten wegen bij de afweging om een evenement te gaan organiseren.
Organisatoren krijgen daarmee ook een prikkel om evenementen «coronaproof» te organiseren
en daarmee de kans te vergroten dat deze door kunnen gaan. Door het eigen risico ligt
een deel van het financiële risico bij de organisator van het evenement, en draagt
de overheid niet langer het volledige risico. Dit eigen risico wordt stapsgewijs geïntroduceerd.
In het eerste kwartaal van 2022 wordt 90% compensatie geboden. Daarna wordt de compensatie
naar 80% verlaagd in het tweede en derde kwartaal van 2022.
Vraag 2
Bent u bereid om te onderzoeken of een evenement, dat binnen zes weken moet worden
geannuleerd als gevolg van beperkingen die zijn opgelegd door de overheid, voor 100%
kan worden gecompenseerd, ook na 31 december 2021?
Antwoord 2
Het kabinet realiseert zich dat organisatoren de meeste kosten in de laatste weken
voor aanvang van het evenement maken. Daarom zet het kabinet zich in om 6 tot 3 weken
voor de startdatum van een evenement duidelijkheid te kunnen geven over een eventueel
evenementenverbod. De praktijk wijst uit dat dit in het verleden niet altijd is gelukt.
In de nieuwe garantieregeling voor 2022 (de opvolger van TRSEC-19 en ATE) voorziet
het kabinet dat organisatoren tijdens een periode waarin een evenementenverbod van
kracht is, en wiens evenement ná de periode van het evenementenverbod is gepland,
dit evenement mogen annuleren vanaf drie weken voor de geplande datum van het evenement.
Daarmee wordt voorkomen dat organisatoren tot kort voor hun evenement in onzekerheid
zijn over het wel of niet van toepassing zijn van een verbod, en kosten moeten blijven
maken in voorbereiding op een evenement dat mogelijk niet door mag gaan. Op vrijdag
4 maart 2022 heb ik uw Kamer geïnformeerd over deze regeling voor 2022 (https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=8bd94e1c-f6b6-49e0-9be…).
In antwoord op vraag 1 heb ik toegelicht waarom het kabinet een eigen risico heeft
ingebouwd in de garantieregeling voor 2022.
Vraag 3
Kunt u ermee instemmen dat als een organisator voor 80% compensatie krijgt, deze organisator
afspraken kan maken met artiesten en leveranciers dat in het geval van annulering
als gevolg van beperkingen die zijn opgelegd door de overheid, de artiesten en leveranciers
slechts een gedeeltelijke vergoeding ontvangen? Zo ja, hoe helpt u organisatoren met
het maken van dit soort afspraken? Zo nee, hoe rijmt u dit met de taak van de organisator
om de kosten zoveel als mogelijk te beperken?
Antwoord 3
Zowel de garantieregeling (TRSEC-19) als de ATE zijn erop gericht de organisator te
compenseren voor specifiek gemaakte kosten bij de organisatie van het betreffende
evenement De regelingen zijn erop gericht de organisator van een evenement in staat
te stellen zijn toeleveranciers te betalen. De regelingen zijn expliciet bedoeld om
de hele keten te kunnen compenseren. Organisatoren en toeleveranciers hebben over
annulering privaatrechtelijke afspreken gemaakt in hun contract. Als er een betalingsverplichting
opgenomen is met bepaalde termijnen dan is de organisator verplicht om de leverancier
dit bedrag te betalen. Daar is de subsidie ook (mede) voor bedoeld. Als deze verplichting
niet wordt nagekomen door de subsidieontvanger dan kan de betreffende schuldeiser
deze verplichting afdwingen bij de rechter. Deze werkwijze is bekend bij de sector.
Vraag 4
Bent u bekend met de economische gevolgen van een beperking in het aantal bezoekers,
waardoor het voor veel organisatoren niet rendabel is om een evenement te organiseren?
Hoe worden organisatoren gecompenseerd voor het eventueel organiseren van een verliesdragend
evenement als gevolg van beperkingen in het aantal bezoekers die zijn opgelegd door
de overheid?
Antwoord 4
Om de verspreiding van het virus tegen te gaan zijn er maatregelen genomen die voor
zwaar ingrijpen op het dagelijks leven en op de economie. Om de economische gevolgen
van deze beperkingen zo veel mogelijk op te vangen is er een steunpakket opgezet,
om hiermee ondernemers zo goed mogelijk door de crisis heen te helpen. Dit pakket
omvat generieke regelingen, zoals de TVL en NOW, maar ook sectorspecifieke regelingen,
zoals de ATE en TRSEC. Nu we de endemische fase ingaan zet het kabinet zich in om
sluitingen en beperkingen in aantallen in de toekomst te voorkomen.
Het kabinet heeft de afgelopen jaren zeer intensief contact onderhouden met de evenementensector
en is mede daardoor bekend dat door beperkingen in de bezoekersaantallen in veel gevallen
een evenement niet langer winstgevend georganiseerd kan worden. Mede om deze reden
heeft het kabinet voor de periode van 25 september tot en met 12 november 2021 ook
een suppletieregeling in het leven geroepen. Kort gezegd houdt deze regeling in dat
evenementen die vanwege de coronaregels slechts 75% van hun bezoekerscapaciteit konden
ontvangen de overige 25% door de overheid vergoed konden krijgen (compensatieregeling
voor organisatoren van culturele evenementen Covid-19 (fondspodiumkunsten.nl).
Vraag 5
Kunt u voor toekomstige compensatie- en garantieregelingen op voorhand duidelijke
afspraken met accountants om te zorgen voor een heldere uitwerking van de afspraken,
zodat problemen met de uitvoering worden voorkomen? Zijn de problemen met de uitvoering
na vragen en opmerkingen van accountants over verleende steun nu opgelost? Zo nee,
wat gaat u doen om deze zo snel mogelijk op te lossen? Zo ja, hoe wordt ervoor gezorgd
dat alle betrokken partijen deze informatie ontvangen?
Antwoord 5
Het kabinet betreurt dat het lang duurde voordat er duidelijkheid was omtrent het
controleprotocol voor de TRSEC. Dit controleprotocol is inmiddels gereed en zorgt
voor duidelijke afspraken met accountants. Dit controleprotocol dient dan ook als
voorbeeld voor de nieuwe garantieregeling voor de evenementen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.A.M. Adriaansens, minister van Economische Zaken en Klimaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.