Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Eppink over de dreigende teloorgang van de autonome positie van KLM binnen Air France-KLM
Vragen van het lid Eppink (JA21) aan de Minister van Financiën over de dreigende teloorgang van de autonome positie van KLM binnen Air France-KLM (ingezonden 4 februari 2022).
Antwoord van Minister Kaag (Financiën) (ontvangen 7 maart 2022).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het bericht «KLM krijgt weer Nederlandse ceo»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2, 3, 4
Hoe bent u van plan om de autonome positie van KLM te waarborgen in Air France-KLM?
Bent u van mening dat KLM nooit mag opgaan in Air France en haar autonome positie
nooit mag verliezen?
Klopt het dat het kabinet zich vooral richt op duurzaamheidseisen, in plaats van volop
in te zetten op het behoud van de autonome positie van KLM binnen Air France-KLM?
Antwoord 2, 3, 4
KLM is tezamen met Air France onderdeel van de holding Air France-KLM (AFKL). Binnen
deze holding opereert KLM op veel terreinen autonoom. Het is primair aan de raad van
bestuur van KLM om deze positie en haar profiel binnen de holding te bespreken en,
in samenspraak met de holding, vorm te geven. De ceo van AFKL, de heer Ben Smith,
heeft in dit kader bij de presentatie van de jaarcijfers over 2021 aangegeven dat
de gehele onderneming profiteert van de hubfunctie van Schiphol en dat ook in de toekomst
wil blijven doen.
Voor de Nederlandse staat is het behoud van het intercontinentale bestemmingennetwerk
op Schiphol, waar KLM een essentiële rol in speelt, van groot belang voor de Nederlandse
economie en werkgelegenheid. Dit publieke belang wordt gewaarborgd door onder meer
de uitoefening van de aandeelhoudersrechten in de holding en door de zogenoemde staatsgaranties.
Het kabinet is van mening dat het publieke belang het beste geborgd blijft door KLM
onderdeel te laten blijven van de holding AFKL.
De staatsgaranties zijn afspraken tussen de Nederlandse staat en AFKL over onder meer
de mate van gebruik van Schiphol als internationale hub en blijvende vestiging van
KLM in Nederland, opererend onder Nederlandse vergunningen en verkeersrechten. De
opzegtermijn van deze staatsgaranties zijn bij het verschaffen van het steunpakket
in 2020 aan KLM verlengd van negen maanden naar vijf jaar.
KLM is grootste vervoerder op Schiphol en heeft daarmee een belangrijke functie in
de verduurzaming van de Nederlandse luchtvaart. Het kabinet verwacht daarom dat KLM
koploper is en zal zijn voor wat betreft duurzaamheid. Dit schaadt de autonome positie
van KLM binnen AFKL niet. Ook AFKL heeft ambities op het gebied van duurzaamheid en
de Franse staat hecht hier ook veel waarde aan.
Vraag 5
Kunt u een overzicht geven van de geplande geldstromen naar KLM de komende jaren?
Antwoord 5
KLM heeft tot op heden € 277 miljoen getrokken van de directe staatslening (€ 1 miljard
beschikbaar) en € 665 miljoen van de bankleningen (€ 2,4 miljard beschikbaar). KLM
heeft de mogelijkheid om de komende jaren het restant onder deze leningen te trekken.
Daarnaast is uw Kamer op 6 april 2021 geïnformeerd dat er gesprekken gaande zijn tussen
de Europese Commissie (EC), AFKL, KLM en de Franse staat over een mogelijke herkapitalisatie
van KLM. Aangezien AFKL een beursgenoteerde onderneming is en de betreffende informatie
koersgevoelig is, informeert het kabinet de vaste commissie voor Financiën van uw
Kamer vertrouwelijk over eventuele ontwikkelingen.
Vraag 6, 7, 8
Wilt u nagaan of het bericht klopt dat Air France-KLM van KLM binnen 24 maanden een
zogenoemde operating carrier wil maken, dat het hoofdkantoor in Amstelveen gaat sluiten,
en dat (in de persoon van Oltion Carkaxhija, die als «reorganisatiedirecteur» in Amstelveen
rondloopt) de voorbereidingen daartoe inmiddels in volle gang zijn?
Wilt u de Kamer informeren over het voornemen om KLM binnen twee jaar de nek om te
draaien, als dat bericht inderdaad op waarheid berust?
Wat gaat de Nederlandse staat ondernemen om te voorkomen dat Air France-KLM de positie
van KLM als autonoom bedrijfsonderdeel beëindigt?
Antwoord 6, 7, 8
Zoals hierboven aangegeven bij de beantwoording van vragen 2,3 en 4 opereert KLM binnen
AFKL op veel terreinen autonoom en is het primair aan de raad van bestuur van KLM
om deze positie en haar profiel binnen de holding te bespreken en, in samenwerking
met de holding, vorm te geven. De ceo van AFKL, de heer Ben Smith, heeft in dit kader
bij de presentatie van de jaarcijfers over 2021 aangegeven dat de gehele onderneming
profiteert van de hubfunctie van Schiphol en dat ook in de toekomst wil blijven doen.
Voor de Nederlandse staat is het behoud van het intercontinentale bestemmingennetwerk
op Schiphol, waar KLM een essentiële rol in speelt, van groot belang voor de Nederlandse
economie en werkgelegenheid. Dit publieke belang wordt gewaarborgd door onder meer
de uitoefening van de aandeelhoudersrechten in de holding en door de zogenoemde staatsgaranties.
De opzegtermijn van deze staatsgaranties is in 2020 verlengd van negen maanden naar
vijf jaar. Onderdeel van deze staatsgaranties is onder meer de blijvende vestiging
van KLM in Nederland. Aangezien de opzegtermijn niet is ingeroepen, is een verplaatsing
van deze vestiging, en daarmee sluiting van het hoofdkantoor in Amstelveen, dus niet
aan de orde.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S.A.M. Kaag, minister van Financiën
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.