Inbreng verslag schriftelijk overleg : Inbreng verslag van een schriftelijk overleg over de geannoteerde Agenda Informele Jeugd- en Onderwijsraad 27 januari 2022 (Kamerstuk 21501-34-371)
2022D01431 INBRENG VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG
Binnen de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap hebben enkele fracties
                  de behoefte om vragen en opmerkingen voor te leggen over:
               
• de brief van de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport d.d. 13 januari
                        2022 inzake de geannoteerde agenda Informele Jeugd- en Onderwijsraad 27 januari 2022
                        (Kamerstuk 21 501-34, nr. 371);
                     
• de brief van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap d.d. 9 december 2021
                        inzake het verslag van een schriftelijk overleg over o.a. de geannoteerde agenda van
                        de OJCS-Raad (onderwijs en cultuur/AV) van 29–30 november 2021 (Kamerstuk 21 501-34, nr. 369);
                     
• de brief van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap d.d. 15 november 2021
                        inzake de geannoteerde agenda van de OJCS-Raad (onderwijs en cultuur/AV) van 29–30 november
                        2021 (Kamerstuk 21 501-34, nr. 367).
                     
De voorzitter van de commissie, Tellegen
De adjunct-griffier van de commissie, Bosnjakovic
Inhoud
blz.
                         
                         
                         
                         
I
Vragen en opmerkingen uit de fracties
2
•
Inbreng van de leden van de VVD-fractie
2
•
Inbreng van de leden van de D66-fractie
2
•
Inbreng van de leden van de Volt-fractie
3
                         
                         
                         
                         
II
Reactie van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
4
I Vragen en opmerkingen uit de fracties
               
Inbreng van de leden van de VVD-fractie
De leden van de VVD-fractie hebben met interesse kennisgenomen van de agenda van de
                  OCJS-Raad en hebben hier nog enkele vragen over.
               
De leden van de VVD-fractie lezen dat de discussievragen voor het beleidsdebat nog
                  niet bekend zijn, maar zij kunnen zich vinden in de voorgenomen inbreng. Zo zijn de
                  leden enthousiast over het betrekken van jongeren als facilitators voor verandering
                  om de leefomgeving te beschermen. De leden zijn voorstanders van een zinvolle jongerenparticipatie,
                  ook bij het maken van klimaat- en milieubeleid.
               
De leden van de VVD-fractie lezen in de geannoteerde agenda dat Nederland voornemens
                  is om duurzaamheid te integreren in een vernieuwd curriculum in het primair – en voortgezet
                  onderwijs. Daarnaast lezen de leden echter ook dat in het hbo en mbo initiatieven
                  worden ontplooid om studenten «groene» vaardigheden bij te brengen. Wat wordt er precies
                  verstaan onder het integreren van duurzaamheid in curricula en het bijbrengen van
                  «groene» vaardigheden bij studenten, zo vragen de leden. Welk nieuw beleid ligt ten
                  grondslag aan deze ontwikkeling die lijkt op een centrale aanwijzing op curricula,
                  zo vragen de leden.
               
Inbreng van de leden van de D66-fractie
De leden van de D66-fractie hebben met interesse kennisgenomen van de geannoteerde
                  agenda ten behoeve van de Informele Jeugd- en Onderwijsraad van 27 januari 2022. Zij
                  hebben nog enkele vragen en opmerkingen.
               
Jongeren
De leden van de D66-fractie zijn positief dat het Franse voorzitterschap de lidstaten
                  wil aanmoedigen om van gedachten te wisselen over de wijze waarop jongeren betrokken
                  kunnen worden bij het beschermen van de leefomgeving. Deze leden moedigen dit initiatief
                  aan en zijn van mening dat jongeren een belangrijke stem hebben in het debat over
                  biodiversiteit en klimaat. Zij vragen of de Minister een tipje van de sluier kan oplichten
                  wat de inzet van onze afvaardiging zal zijn.
               
Curriculum
De leden van de D66-fractie lezen dat de Minister stelt dat ook het onderwijs een
                  bijdrage kan leveren aan jeugdparticipatie in relatie tot duurzaamheid. Zo stelt de
                  Minister dat Nederland voornemens is om duurzaamheid te integreren in het vernieuwde
                  curriculum voor het primair – en voortgezet onderwijs. Deze leden zijn van mening
                  dat eerst de basis op orde moet zijn, voor we nog meer zaken gaan toevoegen aan het
                  curriculum. Daarbij verwijzen zij ook naar het coalitieakkoord, dat stelt dat we zullen
                  focussen op het in orde brengen van de basisvaardigheden en dat we duidelijker zullen
                  zijn richting scholen. Ook in het kader van de curriculumherziening. Graag ontvangen
                  zij hierop een reflectie van de Minister.
               
Inbreng van de leden van de Volt-fractie
De leden van de Volt-fractie hebben uit de geannoteerde agenda OJCS-raad van maandag
                  29 november 2021 vernomen dat Nederland instemt met de raadsaanbeveling blended leren
                  in het primair - en voortgezet onderwijs. Daarover hebben deze leden de volgende vraag:
                  in hoeverre wordt er in de mogelijke uitvoering van de raadsaanbeveling rekening gehouden
                  met de positie van kwetsbare leerlingen? Wat wordt er gedaan om deze groep leerlingen
                  de kansen te bieden om de juiste – en nodige – digitale vaardigheden aan te leren?
                  Eén op de negen kinderen in Nederland groeit op in armoede, waarmee de thuissituatie
                  als belemmerend voor de kansen voor een grote groep leerlingen (/kinderen) ervaren
                  kan worden in het ontwikkelen van digitale vaardigheden. Waar streeft het kabinet
                  in het kader van het verbeteren van de digitale vaardigheden onder kinderen/jongeren
                  naar? Welke streefcijfers of indicatoren hanteert het kabinet in het nastreven van
                  de doelen op het gebied van digitale vaardigheid?
               
De leden van de Volt-fractie merken op dat in de geannoteerde agenda van de OJCS-Raad
                  (onderwijs en cultuur/AV) van 29–30 november 2021 staat: «De voorstellen uit de nieuwe
                  agenda houden rekening met een evaluatie van de vorige Agenda in de periode 2011–2018
                  en hebben betrekking op onder andere de toegang tot en flexibiliteit van volwassenenonderwijs,
                  inclusie, kwaliteit en het belang van LLO1 in relatie tot de digitale en groene transities.» Om een goed beeld te krijgen van
                  de belemmeringen/barrières is overleg met volwasseneneducatie van belang en daarom
                  hebben deze leden hierover een aantal vragen aan de Minister. Heeft de Minister met
                  belangengroepen in het volwassenenonderwijs overlegd? Zo ja, wat zijn de signalen
                  vanuit deze belangengroepen omtrent de belemmeringen/barrières van volwassenen om
                  deel te nemen aan het onderwijs? Zo nee, waarom niet? Aangezien scholing en bijscholing
                  essentieel zijn in relatie tot de arbeidsmarkt en de ambities van het kabinet op onder
                  andere klimaat en digitalisering.
               
De leden van de Volt-fractie vragen in het kader van de Europese Hoger Onderwijsruimte
                  welke grote knelpunten het nieuwe kabinet momenteel ziet in de realisatie van deze
                  onderwijsruimte.
               
De leden van de Volt-fractie hebben uit de geannoteerde agenda OJCS-raad van donderdag
                  27 januari 2022 vernomen dat er een beleidsdebat plaatsvindt over het betrekken van
                  jongeren bij het beschermen van de leefomgeving. Een goed initiatief aangezien jongerenparticipatie
                  belangrijk is voor klimaat- en milieubeleid. Deze leden zijn van mening dat jongerenparticipatie
                  voor alle jongeren bereikbaar moet zijn om ook zinvol te kunnen zijn. Op dit moment
                  lijkt het dat jongeren uit midden- en hoge-inkomensgezinnen over gerepresenteerd zijn
                  in de klimaat- en milieudiscussies. Maar degenen die het hardst geraakt worden, zijn
                  de jongeren uit kwetsbare situaties. Daarbij valt te denken aan jongeren die in slecht
                  geïsoleerde huizen wonen, die de energierekeningen maar net betaald kunnen krijgen
                  en voor wie gezond voedsel te duur is. Daarom is het van belang dat deze jongeren
                  ook gehoord worden met betrekking tot het verwezenlijken van de duurzaamheidstransities
                  en zo beleid te creëren dat iedereen ten goede komt. In dit kader vragen de leden
                  of er initiatieven zijn waarin de jongeren uit kwetsbare situaties hun perceptie op
                  milieu en klimaatbeleid kunnen uitspreken. Heeft het kabinet het idee dat deze jongeren
                  voldoende betrokken worden? Zo ja, waarop baseert het kabinet zich? Zo nee, hoe dringt
                  het kabinet aan op een hogere participatie onder deze groep jongeren, zo vragen de
                  leden.
               
Tot slot vragen de leden van de Volt-fractie wat het kabinet verstaat onder «groene
                  vaardigheden». Wordt er in dit kader ook stilgestaan bij overconsumptie, consumptie
                  van vlees en vis, en consumptie van andere producten waarbij (in de productie van
                  deze producten) veel CO2 uitgestoten wordt, zo vragen zij.
               
II Reactie van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
               
          Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 O.C. Tellegen, voorzitter van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
- 
              
                  Mede ondertekenaar
 C.H. Bosnjakovic , adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.
