Schriftelijke vragen : De gevolgen van de veranderende bekostigingssystematiek voor het primair onderwijs
Vragen van de leden De Hoop (PvdA), Westerveld (GroenLinks) en Kwint (SP) aan de Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs over de gevolgen van de veranderende bekostigingssystematiek voor het primair onderwijs (ingezonden 13 januari 2022).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het bericht «Basisonderwijs krijgt volgend schooljaar 500
miljoen euro minder»?1
Vraag 2
Klopt het dat schoolbesturen tussen augustus en december 2022 zo'n 7,2% van de personele
bekostiging die zij op dat moment nog niet hebben ontvangen vanwege de nieuwe bekostigingssystematiek,
boekhoudkundig zullen moeten aanvullen vanuit de eigen reserves?
Vraag 3
Klopt het dat het eigen vermogen een bufferfunctie heeft die is opgebouwd op basis
van risico-inventarisatie en dat deze buffer na verlaging weer opgebouwd moet worden
om in voorkomende gevallen risico’s af te kunnen dekken?
Vraag 4
Klopt het dat schoolbesturen na de vermindering van het eigen vermogen van macro 500
miljoen euro dit vermogen ten behoeve van het afdekken van risico’s slechts kunnen
aanvullen vanuit de exploitatie en dat dus ten koste gaat van investeringen in het
onderwijs?
Vraag 5
Uw voorganger stelde dat er coulant zal worden omgegaan met scholen die in de problemen
komen met de signaleringswaarde door deze nieuwe bekostiging. Is bekend bij hoeveel
scholen er problemen zullen ontstaan? Waaruit zal de coulance bestaan?
Vraag 6
Is dit een puur een «technische exercitie» zoals uw voorganger het noemde2, of kunnen er wel degelijk negatieve effecten zijn voor scholen? Betekent dit dat
er feitelijk 500 miljoen euro minder aan onderwijs besteed kan worden?
Vraag 7
Op welke manier verhoudt deze mogelijke afname van reserves zich tot het feit dat
«De medezeggenschapsraden en de raden van toezicht bij de afbouw van reserves een
actieve rol moeten spelen»?3
Vraag 8
Deelt u de mening dat gezien de grote opgaven waar het onderwijs voor staat zoals
het verbeteren van de onderwijskwaliteit, maar bijvoorbeeld ook de verbetering van
ventilatie in schoolgebouwen, dit geld uit de reserves misschien beter daarin geïnvesteerd
had kunnen worden, dan dit nu op deze manier af te boeken?
Vraag 9
Kunt u deze vragen zo spoedig mogelijk beantwoorden, zodat enige onduidelijkheid bij
schoolbesturen en leraren kan worden opgehelderd?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Habtamu de Hoop, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
Lisa Westerveld, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
J.P. Kwint, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.