Schriftelijke vragen : Het bericht dat European Sleeper de dienstregeling van de nieuwe nachttrein tussen Brussel, Rotterdam, Amsterdam, Berlijn en Praag heeft bekendgemaakt.
Vragen van de leden Amhaouch en Palland (beiden CDA) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht dat European Sleeper de dienstregeling van de nieuwe nachttrein tussen Brussel, Rotterdam, Amsterdam, Berlijn en Praag heeft bekendgemaakt (ingezonden 10 januari 2022).
Vraag 1
            
Bent u bekend met het bericht «European Sleeper heeft de dienstregeling van de nieuwe
               nachttrein tussen Brussel, Rotterdam, Amsterdam, Berlijn en Praag bekendgemaakt»?1
            
Vraag 2
            
Klopt het dat de European Sleeper buiten de Randstad op geen enkel ander treinstation
               zal stoppen binnen Nederland? Deelt u de mening dat het een gemiste kans is dat deze
               trein niet stopt in Overijssel, bijvoorbeeld op station Hengelo, zodat ook mensen
               in Oost-Nederland gemakkelijk gebruik kunnen maken van deze trein?
            
Vraag 3
            
Wat is de betrokkenheid van de overheid en NS bij de totstandkoming en instandhouding
               van de European Sleeper? Gaat er subsidie naar dit bedrijf ter ondersteuning van deze
               internationale treindienst? Zo ja, welke voorwaarden zijn verbonden aan deze subsidiegelden?
            
Vraag 4
            
Doen de huidige internationale (nacht)treinen die in Nederland rijden alleen steden
               in de Randstad aan of zijn er ook nachttreinen die stoppen op regionale treinstations?
               En bent u het ermee eens dat internationale (nacht)treinen ook regionale internationale
               stations moeten aandoen, zodat ook mensen uit de regio gebruik kunnen maken van internationale
               (nacht)treindiensten?
            
Vraag 5
            
Heeft u zicht op de ontwikkeling van nieuwe internationale (nacht)treindiensten in
               Nederland? Zo ja, kunt u met de Kamer delen welke internationale (nacht)treinen op
               dit moment in Nederland rijden en welke er de komende vier jaar op de planning staan
               om erbij te komen?
            
Vraag 6
            
Hoeveel subsidie gaat er vanuit het Rijk naar bedrijven die internationale treindiensten
               aanbieden? Welke voorwaarden zijn er aan deze subsidiegelden verbonden?
            
Vraag 7
            
Deelt u de mening dat regionale treinstations, in navolging van regionale (spreiding)
               burgerluchthavens, een belangrijke rol kunnen spelen in het welslagen van het internationale
               treinnetwerk van en naar Nederland? Zo ja, kan dit ook expliciet onderdeel gaan uitmaken
               van de strategie omtrent internationaal treinverkeer in Nederland? Zo nee, waarom
               niet?
            
Vraag 8
            
Kunt u erop toezien dat bij de uitrol van het internationale (nacht)treinennetwerk
               in Nederland internationale treinen ook zullen stoppen op regionale treinstations
               in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland?
            
Vraag 9
            
Welke invloed heeft het toenemende aantal internationale (nacht)treinen op de binnenlandse
               spoordiensten? In hoeverre wordt er rekening gehouden met de binnenlandse spoordiensten
               bij het toelaten van nieuwe internationale (nacht)treinen? Hoeveel ruimte is er nog
               voor het toelaten van nieuwe internationale (nacht)treinen zonder dat dit van invloed
               is op de reguliere nationale treindiensten?
            
Indieners
- 
              
                  Gericht aan
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat - 
              
                  Indiener
M. Amhaouch, Tweede Kamerlid - 
              
                  Medeindiener
H.M. Palland, Tweede Kamerlid 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.