Schriftelijke vragen : De berichten '3000 lege vliegtuigen in België de lucht in om landingsrechten te behouden' en 'Knotsgekke drempels in Europese lidstaten bemoeilijken treinreis'
Vragen van de leden Hagen en Boulakjar (beiden D66) aan de Minister en Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over de berichten «3.000 lege vliegtuigen in België de lucht in om landingsrechten te behouden» en «Knotsgekke drempels in Europese lidstaten bemoeilijken treinreis» (ingezonden 7 januari 2022).
Vraag 1
Kunt u uitgesplitst per luchtvaartmaatschappij aangeven hoeveel lege vliegtuigbewegingen
zijn uitgevoerd vanaf en naar Nederlandse luchthavens van nationaal belang door vliegtuigmaatschappijen
om zo hun (historische) slotrechten te behouden? Zo nee, bent u bereid dit nader te
onderzoeken?1
2
Vraag 2
Hebt u signalen ontvangen dat komende periode lege vliegtuigbewegingen zullen worden
uitgevoerd als gevolg van de huidige pandemische situatie en/of daaruit volgende reisbeperkingen?
Zo ja, kunt u dit eveneens uitsplitsen per luchtvaartmaatschappij en luchthaven?
Vraag 3
Hoeveel van deze vluchten zijn te vervangen door treinreizen en welke investeringen
in de infrastructuur zijn nodig om de trein hier een goed alternatief te laten zijn
voor het vliegtuig?
Vraag 4
Kunt u aangeven wat de huidige stand van zaken is met betrekking tot de zogenaamde
slot-waiver?
Vraag 5
Verwacht u dat dit voldoende blijkt om te voorkomen dat vliegtuigmaatschappijen lege
vliegtuigbewegingen uitvoeren van en naar Nederlandse luchthavens, gezien de huidige
pandemische situatie?
Vraag 6
Hoe ziet u dat in het licht van het de aangekondigde verhoging van het gebruikspercentage
van de slot-waiver naar 64% per maart 2022?
Vraag 7
Bent u bereid hierover nader in gesprek te treden met de Europese Commissie om deze
praktijk te voorkomen? En welke kansen liggen hier om, zoals de topman van Sunweb
stelt, niet zo snel als kan weer gierend van start te gaan met vliegen, maar juist
te zorgen voor alternatieven?
Vraag 8
Bent u het eens met de stelling dat het noodzakelijk is de «knotsgekke drempels» zoals
genoemd in het Telegraaf artikel zo snel mogelijk weg te nemen voor internationale
spoorvervoerders om de trein het echte alternatief te laten zijn voor het vliegtuig?
Zo ja, welke stappen gaat u zetten samen met Europese collega’s?
Vraag 9
Wanneer kunnen de eerste resultaten worden verwacht van het Europese Platform International
Rail Passenger Transport waarbij ook aandacht wordt besteed aan het verbeteren van
het ticketsysteem voor internationale treinreizen?
Vraag 10
Welke voorstellen heeft u in gedachten om in te dienen als pilotproject voor nieuwe
internationale treindiensten als onderdeel van het Green Mobility pakket waarbij het
bevorderen van lange afstands- en grensoverschrijdend personenvervoer per spoor het
doel is?
Indieners
-
Gericht aan
B. Visser, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Gericht aan
S.P.R.A. van Weyenberg, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat -
Indiener
K.B. Hagen, Tweede Kamerlid -
Medeindiener
F. Boulakjar, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.