Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Kat en Paulusma over het bericht 'Dure betalingsregeling van Infomedics maakt de tandarts onbetaalbaar'
Vragen van de leden Kat en Paulusma (beiden D66) aan de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het bericht «Dure betalingsregeling van Infomedics maakt de tandarts onbetaalbaar» (ingezonden 17 november 2021).
Antwoord van Minister De Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport), mede namens de
Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de Minister voor Rechtsbescherming
(ontvangen 17 december 2021).
Vraag 1
Bent u bekend met het RTL-bericht «Dure betalingsregeling van Infomedics maakt de
tandarts onbetaalbaar» van 13 november 2021?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Wat vindt u van «factoring» waarbij zowel de tandarts als de patiënt een bedrag betalen
aan het facturenbureau?
Antwoord 2
Bij factoring draagt een ondernemer (in dit geval de tandarts) de facturatie en het
debiteurenrisico over aan een gespecialiseerd bedrijf, de factoringmaatschappij. In
ruil voor een vergoeding aan dit bedrijf ontvangt de ondernemer direct zijn geld.
De patiënt betaalt incassokosten als de factuur te laat wordt betaald. In die situatie
gelden de procedure en de incassokosten, zoals opgenomen in de Wet Incassokosten.
In de onderhavige casus kan een iemand ook direct kiezen voor een betalingsregeling.
Hiervoor rekent Infomedics servicekosten.
Het staat een ondernemer, en dus ook een tandarts, vrij om gebruik te maken van deze
dienstverlening. De voordelen ervan worden ook genoemd in de kabinetsbrief van 25 november
2019.2 Schuldeisers hebben er baat bij dat vorderingen door geregistreerde incassodienstverleners
op een economische renderende wijze worden verhandeld en dat deze op een innovatieve,
doelmatige en klantvriendelijke wijze worden geïnd. Zo geeft de mogelijkheid om vorderingen
(gedeeltelijk) te verkopen een zorgverlener de gelegenheid zich volledig te richten
op zijn of haar werk in de zorg en kan dus efficiënt zijn.
Voor wat betreft de kosten voor de patiënt is het goed om te noemen dat het een doel
is van dit kabinet om incassokosten zoveel mogelijk te voorkomen en snel te acteren
bij beginnende betalingsachterstanden. Dat doet het kabinet samen met gemeenten, publieke
en private (incasso)partijen.
Vraag 3
Bent u het ermee eens dat de in rekening gebrachte kosten een behoorlijke extra last
kunnen zijn voor mensen met een kleine portemonnee?
Antwoord 3
Ja.
Vraag 4
Bent u het ermee eens dat het onwenselijk is dat er extra kosten in rekening worden
gebracht bij een betalingsregeling voor noodzakelijke zorguitgaven, zoals de tandarts?
Antwoord 4
Ja, ik ben het ermee eens dat excessieve (incasso)kosten voor mensen met een kleine
portemonnee dienen te worden voorkomen. Tegelijk bestaat het dilemma waar de operationele
kosten voor deze dienstverlening dan moeten vallen. Het is daarom zoeken naar een
balans en mogelijkheden om deze kosten zoveel mogelijk te voorkomen.
Infomedics, de Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde
(KNMT) en de NVVK hebben laten weten dat zij ieder vanuit hun eigen rol willen meedenken
over concrete en uitvoerbare oplossingen in het belang van de financieel kwetsbare
patiënt. De betrokken departementen gaan hierover met deze partijen in gesprek.
Vraag 5
Bent u het ermee eens dat hier geen sprake is van reguliere incassokosten, omdat het
niet gaat om mensen die te laat of niet betalen?
Antwoord 5
Ja, in beginsel betreft dit inderdaad geen reguliere incassokosten. Dat zijn redelijke
kosten die schuldeisers in rekening mogen brengen zonder een gerechtelijke procedure
als mensen niet of te laat betalen.
Uit de casus maak ik op dat Infomedics ervoor kiest om niet af te wachten of mensen
(op tijd) de factuur in een keer zullen betalen en de kosten die zij daarvoor maximaal
in rekening mogen brengen – te weten 40 euro – aanwendt ter dekking van operationele
kosten voor het aanbieden en uitvoeren van een betalingsregeling. Mensen krijgen de
mogelijkheid om de factuur in maximaal 8 delen te betalen, waarbij per termijn € 5,–
servicekosten wordt gerekend.
Infomedics laat weten dat bij een betalingsachterstand de procedure en kosten, zoals
opgenomen in de Wet Incassokosten, worden gevolgd, en in dat geval de servicekosten
komen te vervallen.
Vraag 6
Bent u van mening dat deze zorgverleners ook gebruik zouden moeten maken van het solidariteitsbeginsel,
zoals gebruikelijk is bij zorgverzekeraars?
Antwoord 6
Zorgverzekeraars hebben de keuze gemaakt om geen kosten in rekening te brengen aan
hun klanten voor het treffen van een betalingsregeling. Dit kost zorgverzekeraars
extra geld aan beheerskosten, maar daar staan weer extra inkomsten tegenover, omdat
klanten in de gelegenheid worden gesteld om makkelijker aan hun financiële verplichtingen
te kunnen voldoen. Het incassopercentage is dus hoger. Private partijen maken daarin
hun eigen afweging op basis van de kosten die zij maken (deze kosten kunnen verschillen),
de mate waarin de kosten kunnen worden doorgerekend aan andere klanten. Daarnaast
maken private partijen een keuze hoe zij willen omgaan met sociaal incasseren.
In het kader van de Brede Schuldenaanpak heeft dit kabinet schuldeisers gestimuleerd
om individueel en samen, net als bij toepassing van het solidariteitsbeginsel, te
werken aan een incassobeleid dat meer rekening houdt met financieel kwetsbare mensen.
Ook Infomedics heeft laten weten haar incassobeleid op dit punt te willen herbezien.
Vraag 7
Zijn er bij u meer praktijken in de zorg bekend waarbij kosten van facturering, niet
zijnde incassokosten, worden doorberekend aan klanten?
Antwoord 7
Ik heb geen zicht op het dienstenaanbod van dit soort bedrijven.
Vraag 8
Bent u van mening dat de doorverkoop van facturen of schulden een «moral hazard» met
zich mee kan brengen?
Antwoord 8
Er is een duidelijke algemene regeling inzake de overdracht van vorderingen in het
Burgerlijk Wetboek (BW) opgenomen. Het kabinet heeft in een brief van november 2019
aangegeven het doorverkopen van private vorderingen niet tegen te willen gaan. Dat
zou betekenen dat bedrijven die niet de tijd en de expertise hebben om (soms moeilijk
te innen) vorderingen te incasseren, geen vorderingen meer kunnen verkopen aan een
incassobedrijf (dat de vorderingen vervolgens int voor zichzelf).3 De kern van het probleem ligt hier niet in het doorverkopen zelf, maar in de handelwijze
van een deel van de incassobranche. Met het wetsvoorstel Wet Kwaliteit Incassodienstverlening4 dat momenteel ter behandeling in Uw Kamer ligt, wordt de incassobranche gereguleerd.
Het wetsvoorstel stelt kwaliteitsnormen aan de incassodienstverlening inclusief de
dienstverlening die gericht is op de inning van opgekochte vorderingen. Ook gaat een
registratieplicht voor incassodienstverleners gelden en worden zij onderworpen aan
toezicht.
Vraag 9
Wat zijn de voor- en nadelen van een verbod op het in rekening brengen van kosten
bij een betalingsregeling voor noodzakelijke zorguitgaven?
Antwoord 9
Het in beeld brengen van de voor- en nadelen van een verbod op het in rekening brengen
van kosten bij een betalingsregeling voor noodzakelijke zorguitgaven, vraagt om een
zorgvuldige analyse. Ik acht een dergelijke analyse niet aan de orde, omdat dit kabinet
geen verbod overweegt. Het kabinet heeft wel als doel gesteld om incassokosten zoveel
mogelijk te voorkomen en snel te acteren bij beginnende betalingsachterstanden. Dat
doet het kabinet samen met gemeenten, publieke en private (incasso)partijen.
Vraag 10
Bent u bereid om deze vragen te beantwoorden voor het commissiedebat Armoede- en Schulden
van 15 december 2021?
Antwoord 10
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.M. de Jonge, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport -
Mede namens
A.D. Wiersma, staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid -
Mede namens
S. Dekker, minister voor Rechtsbescherming
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.