Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Minhas en De Kort over het bericht 'Slecht ter been? Zorg dan maar dat je niet op dit station terecht komt'
Vragen van de leden Minhas en De Kort (beiden VVD) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Slecht ter been? Zorg dan maar dat je niet op dit station terecht komt» (ingezonden 3 december 2021).
Antwoord van Staatssecretaris Van Weyenberg (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
16 december 2021).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Slecht ter been? Zorg dan maar dat je niet op dit station
terecht komt»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Wat is uw reactie op het feit dat alle liften op station Rotterdam Lombardijen een
halfjaar buiten gebruik worden gesteld?
Antwoord 2
ProRail heeft bij mij aangegeven dat de vernieuwing van de vier liften op Rotterdam
Lombardijen vertraging oploopt door een opeenstapeling van ontwerpuitdagingen, lange
productie- en levertijden van de benodigde materialen en schaarste van specialisten.
Het is spijtig dat de verbouwing van de liften daardoor lang duurt, maar ProRail en
NS doen hun uiterste best om de overlast voor de reiziger te beperken. Zie hierover
ook het antwoord op vraag 3.
Vraag 3
Bent u ook van mening dat, gezien het nabijgelegen Maasstad Ziekenhuis, station Rotterdam
Lombardijen te allen tijde bereikbaar moet zijn en reizigers moeten kunnen rekenen
op betrouwbaar vervoer en een goede bereikbaarheid?
Antwoord 3
Ik ben van mening dat het Maasstad Ziekenhuis bereikbaar moet zijn. Ik vind het echter
ook logisch dat stations worden verbeterd. Bij verbouwing van een station is het soms
niet te voorkomen dat dat station tijdelijk niet of niet geheel kan worden gebruikt.
Het is dan van belang dat er voldoende maatregelen worden getroffen om de overlast
voor de reiziger zo veel mogelijk te beperken. ProRail en NS werken nauw samen om
hiervoor te zorgen. Rondom de verbouwing van de liften op station Lombardijen zijn
de volgende maatregelen genomen:
• Reizigers zijn geïnformeerd over de verbouwing via posters op de betreffende én omliggende
stations;
• Er wordt over de situatie gecommuniceerd via de website van ProRail2 en de NS reizigersapp;
• Er is aanvullende informatie verstrekt via de belangengroeperingen;
• Aan de reiziger wordt een alternatieve route via bus of tram geadviseerd;
• Aan de reiziger wordt de optie aangeboden om vooraf per telefoon een taxi te bestellen
op kosten van ProRail, waarmee van of naar Lombardijen kan worden gereisd via een
ander, toegankelijk station op de reisroute; de taxi staat dan op de afgesproken tijd
klaar op dat station. Dit voorkomt wachttijd;
• NS en ProRail zoeken via hun netwerk actief naar reizigers die structureel gedupeerd
worden door deze vertraging en bieden in overleg met hen een maatwerkoplossing aan;
• Er is een speciaal telefoonnummer opengesteld, dat reizigers die hulp nodig hebben
(met sjouwen van zware koffer of buggy, ondersteunen bij het traplopen) kunnen bellen.
Dan komt een medewerker van AD Kiosk zo snel mogelijk naar hen toe.
Vraag 4
Bent u ook van mening dat, gezien de ligging van station Rotterdam Lombardijen nabij
het Maasstad Ziekenhuis, er zo snel mogelijk een tijdelijke liftinstallatie moet worden
aangebracht gedurende de periode dat de werkzaamheden nog niet zijn afgerond?
Antwoord 4
Bij stations met meer dan 5.000 reizigers (zoals station Lombardijen) wordt voorafgaand
aan de verbouwing van liften uitvoerig onderzocht of het mogelijk is om tijdelijke
liften te plaatsen. Het plaatsen van een tijdelijke liftinstallatie op station Lombardijen
bleek niet mogelijk: de vloeren in de stationshal kunnen de belasting van een tijdelijke
lift niet aan en er is op perronniveau geen veilige manier om tijdelijke liften te
plaatsen.
Vraag 5
Hoe gaat u ervoor zorgen dat het vervangen van deze liften ook daadwerkelijk binnen
het halfjaar is afgerond en niet wederom wordt uitgesteld?
Antwoord 5
ProRail geeft aan samen met de betrokken aannemers strak te sturen op de planning
en mogelijke risico’s op uitloop zoveel mogelijk te elimineren. De benodigde materialen
zijn besteld, er wordt wekelijks gemonitord op productie- en levertijden. Waar personeel
schaars is, wordt dit zo vroeg mogelijk ingepland. Ik ga er daarom vanuit dat de vervanging
van de liften geen verdere vertraging oploopt.
Vraag 6
Bent u het eens met de stelling dat de huidige treintaxi’s geen oplossing vormen voor
het probleem?
Antwoord 6
Het vervangen van een lift geeft overlast voor alle reizigers die gebruik willen maken
van de lift en voor reizigers die afhankelijk zijn van de lift in het bijzonder. Het
plaatsen van een vervangende lift bij het langdurig buiten gebruik stellen van een
lift heeft dan ook de voorkeur. Wanneer een tijdelijke vervangende lift niet mogelijk
is, zoeken NS en ProRail naar een zo goed mogelijk alternatief zodat zij reizigers
die afhankelijk zijn van de lift zo goed mogelijk kunnen faciliteren. In dit geval
gebeurt dit onder meer door een taxi te regelen voor reizigers die afhankelijk zijn
van de lift tijdens werkzaamheden aan liften, zodat zij van of naar Lombardijen kunnen
reizen via een nabijgelegen toegankelijk station. Ik vind dit in de context dat er
geen tijdelijke vervangende lift kan worden geplaatst een goede oplossing.
Vraag 7
Heeft u in beeld hoe groot de capaciteit is van de alternatieve treintaxi’s en kunt
u garanderen dat deze garant staan voor een probleemloze reis?
Antwoord 7
ProRail spant zich samen met NS in om klanten die als gevolg van werkzaamheden aan
een lift afhankelijk zijn van een taxi een zo goed mogelijke reiservaring te bieden.
Daarbij is vooral het tijdstip waarop de taxi aangevraagd wordt bepalend. Wanneer
de taxi aangevraagd wordt op het moment dat de reiziger op het station aankomt, heeft
de reiziger te maken met een «aanrijdtijd». Als de taxi eerder wordt aangevraagd,
is de kans groter dat de taxi klaar staat bij het station. ProRail en NS doen er dan
ook alles aan om reizigers vooraf goed te informeren over liftwerkzaamheden zodat
reizigers niet voor verrassingen komen te staan en de reis van de klant zo prettig
mogelijk verloopt; zie daarover het antwoord op vraag 3. In de periode tot 6 december
2021 zijn er in totaal drie taxi’s besteld. Op basis van dit beeld verwacht ProRail
op dit moment geen capaciteitsproblemen.
Vraag 8
Heeft u in beeld of meer stations ontoegankelijk dreigen te worden door langdurig
onderhoud wegens schaarste in onderdelen en monteurs bij ProRail?
Antwoord 8
Het is noodzakelijk om de liften aan het einde van de levensduur te vervangen. Helaas
is het niet altijd (technisch) mogelijk om een tijdelijke liftinstallatie te plaatsen.
Daarom wordt de vervangingsperiode zo kort mogelijk gehouden en bijvoorbeeld een alternatief
met taxi’s geboden zoals hierboven beschreven. De geschetste problematiek van schaarste
in onderdelen en monteurs kan inderdaad gevolgen hebben voor aankomende vervangingen.
ProRail heeft dit in beeld en probeert dit zoveel mogelijk te beperken.
Vraag 9
Kunt u de Kamer informeren over hoe het is gesteld met de toegankelijkheid van alle
stations in Nederland?
Antwoord 9
Ja, hiervoor verwijs ik u naar het Actualisatierapport Toegankelijkheid Spoor 2021.3
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S.P.R.A. van Weyenberg, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.