Inbreng verslag schriftelijk overleg : Inbreng verslag van een schriftelijk overleg inzake wijziging au-pairbeleid (Kamerstuk 19637-2782)
2021D50450 INBRENG VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG
De vaste commissie voor Justitie en Veiligheid heeft een aantal vragen en opmerkingen
voorgelegd aan de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid over de brief van 8 november
2021 inzake wijziging van de au-pairregeling (Kamerstuk 19 637, nr. 2782).
De fungerend voorzitter van de commissie, Van Meenen
De adjunct-griffier van de commissie, Tielens-Tripels
Inhoudsopgave
blz.
I
Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
2
1.
Vragen en opmerkingen vanuit de VVD-fractie
2
2.
Vragen en opmerkingen vanuit de D66-fractie
2
3.
Vragen en opmerkingen vanuit de ChristenUnie-fractie
3
II
Reactie van de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid
4
I. Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
1. Vragen en opmerkingen vanuit de VVD-fractie
De leden van de VVD-fractie hebben kennisgenomen van de brief van de Staatssecretaris
van Justitie en Veiligheid tot wijziging van het au-pairbeleid. Deze leden hebben daar nog enkele vragen en opmerkingen over.
Algemeen
Hoewel de leden van de VVD-fractie de zorg delen dat het au-pairbeleid in het verleden
in meer of mindere mate oneigenlijk gebruikt kon worden om arbeid te faciliteren in
plaats van culturele uitwisseling te faciliteren, vragen zij de Staatssecretaris te
reflecteren op de reacties uit de sector waaruit blijkt dat misstanden nauwelijks
voor komen. Voorts vragen deze leden te schetsen hoe deze cijfers zich verhouden tot
ervaringen uit de omringende landen, en daarbij tevens aan te geven hoe de nieuwe
maatregelen zich verhouden tot betreffende landen.
Controle en handhaving
De leden van de VVD-fractie steunen in beginsel de maatregelen alleen ongehuwde en
kinderloze au pairs onder de 25 jaar te voorzien van een tijdelijke verblijfsvergunning.
Wel vragen de leden of de gemelde misstanden onder au pairs, die aan de nieuwe voorwaarden
voldoen, met deze maatregelen worden teruggedrongen. De voornoemde leden zijn benieuwd
of aanvullende controlebevoegdheden voor de erkend referenten daaraan zullen kunnen
bijdragen. Graag een reflectie van de Staatssecretaris op dit punt.
Definitie lichte huishoudelijke werkzaamheden
De leden vragen voorts wat exact onder lichte huishoudelijke werkzaamheden wordt verstaan
en hoe au pairs worden voorgelicht welk werk zij wel en niet moeten uitvoeren.
De leden van de VVD vernemen ook graag waarop de gemelde misstanden zich toespitsen?
Betreft dat bijvoorbeeld voornamelijk het overtreden van de uren of meer de aard van
de werkzaamheden? In het verlengde daarvan zijn deze leden voorts benieuwd hoe de
30 uur tot stand is gekomen en hoe zich dit verhoudt tot de ons omringende landen.
2. Vragen en opmerkingen vanuit de D66-fractie
De leden van de D66-fractie hebben kennisgenomen van de brief van de Staatssecretaris
inzake de wijziging van het au-pairbeleid. Deze leden hebben nog enkele vragen.
De leden van de D66-fractie vragen in welke mate de Staatssecretaris verwacht de in
de brief genoemde problemen aan te pakken met de genoemde maatregelen. Deze leden
vragen of de overtredingen, dat 50% van de geïnterviewde au pairs afkomstig uit derde
landen heeft aangegeven meer dan 30 uur per week huishoudelijke taken te verrichten,
en naast lichte, ook zware huishoudelijke taken moest uitvoeren, kunnen worden opgelost
door mensen die ouder zijn dan 25 jaar of kinderen hebben, niet meer te laten deelnemen
aan het au pair programma.
De leden van de D66-fractie vragen naar een onderbouwing over de samenhang tussen
de voorgestelde maatregelen en de geschetste problemen. Zij kunnen zich namelijk ook
voorstellen dat juist met een jonge leeftijd (jonger dan 25 jaar) mensen zich misschien
wel lastiger kunnen verzetten tegen verzoeken voor (zwaar) huishoudelijk werk die
eigenlijk buiten het takenpakket van een au pair vallen. De leden vragen ook of er
onderbouwing is voor het feit dat gehuwd zijn tot meer druk vanuit het land van herkomst
leidt, of dat ervaren druk om het werk te blijven doen bijvoorbeeld ook kan ontstaan
vanuit familiebanden, zoals de zorg voor ouders. Bovengenoemde leden hebben kortom
hun vraagtekens bij deze maatregel.
De leden van de D66-fractie vragen of in andere Europese landen de bovengenoemde beperking
van de groep die als au pair aan het werk kan, ook een maatregel is die is genomen
om misbruik van de au-pair regeling te beperken, of heeft dit een andere achtergrond.
De voornoemde leden vragen of een overzicht kan worden gegeven van de geldende au-pairregelingen
in de verschillende Europese landen, en van de beperkingen die daarbij gelden.
De leden van de D66-fractie vragen of de Staatssecretaris een toelichting kan geven
op de monitoring van de problemen en de overtredingen. Welke middelen hebben de referentiebureaus
om te communiceren en informatie op te doen van eventuele problematische gevallen.
De aan het woord zijnde leden constateren daarnaast dat au pairs vaak niet bereid
zijn meldingen te doen, uit angst dat de IND de verblijfsvergunningen zal intrekken.
De leden vragen de Staatssecretaris of au pairs een garantie kunnen krijgen dat dit
niet zal gebeuren, zodat zij eerder bereid zijn meldingen te doen van misstanden.
De leden van de D66-fractie vragen naar de opties waarop gastgezinnen wel structureel
gecontroleerd zouden kunnen worden. Klopt het dat de metingen in 2014 en 2016 de laatste
informatie is waarover zij kunnen beschikken? Deze leden vragen in dat kader ook op
welke manier de Staatssecretaris wilt volgen of de voorgestelde maatregelen effect
sorteren en of de Staatssecretaris bereid is meer regelmatig onderzoek te laten doen
naar de mate van overtredingen. Daarnaast vragen de aan het woord zijnde leden waarom
de Staatssecretaris ervoor kiest de Kamer pas in 2024 over de effecten van de genomen
maatregelen te informeren.
3. Vragen en opmerkingen vanuit de ChristenUnie-fractie
De leden van de ChristenUnie-fractie hebben kennisgenomen van uw voorstellen tot wijziging
van het au pair-beleid. Zij hebben daarover nog enkele vragen.
De leden van de ChristenUnie-fractie kunnen zich goed vinden in de voorgestelde voorwaarde
dat alleen mensen als au pair mogen werken indien zij ongehuwd zijn en geen (pleeg)kinderen
hebben. Zij plaatsen echter vraagtekens bij de voorwaarde die de Staatssecretaris
wilt stellen ten aanzien van de leeftijd van au pairs, namelijk dat de au pair niet
ouder dan 25 jaar mag zijn op het moment dat de aanvraag wordt ingediend. Een fors
deel van de huidige au pairs heeft de leeftijd van 26–30 jaar, dus deze wijziging
heeft grote gevolgen. Kan worden toegelicht wat nut, noodzaak en proportionaliteit
is van deze wijziging? De leeftijd van de au pair is toch geen zwaarwegende factor
bij oneigenlijk gebruik van de au pair-regeling? Juist au pairs die iets ouder en
volwassener zijn, kunnen toch een goede invulling geven aan de rol van au pair? Is
de Staatssecretaris bereid deze voorwaarde te heroverwegen?
De leden van de ChristenUnie-fractie vragen of de Staatssecretaris ook mogelijkheden
en beleidsopties heeft overwogen om specifiek gastgezinnen aan te pakken die de au
pair regels hebben geschonden en waarbij bijvoorbeeld de au pair arbeid heeft verricht
in strijd met de Wet arbeid vreemdelingen (Wav). Bijvoorbeeld door het wettelijk mogelijk
te maken dat boetes gegeven kunnen worden aan deze gastgezinnen en/of hen uit te sluiten
van deelname aan de au pair regeling. Is een dergelijke gerichte aanpak niet zinvoller
dan generieke maatregelen die alle gastgezinnen en alle au pairs treffen?
II. Reactie van de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
P.H. van Meenen, voorzitter van de vaste commissie voor Justitie en Veiligheid -
Mede ondertekenaar
P.F.L.M. Tielens-Tripels, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.