Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Bisschop over de berichten 'Wereldwijzer: carrouselmodel voor lessen levensbeschouwing – PO' en 'Levensbeschouwing, maar dan anders'
Vragen van het lid Bisschop (SGP) aan de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media over de berichten «Wereldwijzer: carrouselmodel voor lessen levensbeschouwing – PO» en «Levensbeschouwing, maar dan anders» (ingezonden 18 november 2021).
Antwoord van Minister Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media) (ontvangen 15 december
2021).
Vraag 1
Bent u bekend met de berichten «Wereldwijzer: carrouselmodel voor lessen levensbeschouwing
– PO» en «Levensbeschouwing, maar dan anders»?1
Antwoord 1
Ja, daarmee ben ik bekend.
Vraag 2
Kunt u bevestigen dat bij de ontwikkeling van het godsdienstig en levensbeschouwelijk
vormingsonderwijs vanouds het verzoek van de ouders centraal staat om hun kinderen
binnen de openbare school ook onderwijs in een specifieke godsdienstige of levensbeschouwelijke
richting te laten ontvangen? Bent u van mening dat dit uitgangspunt voldoende tot
gelding komt wanneer de school voor alle leerlingen een standaardprogramma als vast
onderdeel van het curriculum inzet?
Antwoord 2
Ja, ouders moeten zich uitspreken over de vraag naar het onderwijs dat krachtens artikel
50 van de wet op het primair onderwijs (WPO) wordt aangeboden. Het gaat hierbij om
godsdienstonderwijs of levensbeschouwelijk vormingsonderwijs op openbare scholen.
De school faciliteert dit onderwijs, maar verzorgt het niet. Het vormingsonderwijs
is daarmee geen vast onderdeel van het curriculum.
Vraag 3
Hoe verhoudt de aanpak om met hulp van het Centrum voor vormingsonderwijs alle leerlingen
onderwijs te geven over alle godsdiensten en levensbeschouwingen zich tot de eigenstandige
opdracht van openbare scholen om in het curriculum aandacht te besteden aan de diversiteit
van godsdiensten en levensbeschouwingen? In hoeverre kan de subsidie voor het godsdienstig
en levensbeschouwelijk vormingsonderwijs ingezet worden voor activiteiten die onder
het reguliere curriculum vallen en waarvoor de lumpsum beschikbaar is?
Antwoord 3
Het gaat hier om twee verschillende soorten onderwijs. Enerzijds bepaalt de wet (artikel
9 WPO) dat elke school in het reguliere curriculum aandacht besteedt aan het kennisgebied
«geestelijke stromingen». Openbare scholen zijn en blijven inderdaad zelf verantwoordelijk
voor het onderwijs over dat kennisgebied. Daarvoor is de lumpsum bedoeld.
Anderzijds bestaat het godsdienstonderwijs of levensbeschouwelijk vormingsonderwijs
dat ouders kunnen aanvragen in het kader van artikel 50 van de WPO. Het Centrum voor
Vormingsonderwijs krijgt vanuit OCW subsidie om het onderwijs in dat kader te verzorgen.
De subsidie is alleen bedoeld voor het ontwikkelen en verzorgen van godsdienstig en
levensbeschouwelijk vormingsonderwijs zoals bedoeld in artikel 50 WPO en mag dus niet
voor iets anders worden gebruikt. Dit betekent dat scholen die gebruik maken van het
aanbod van het Centrum voor Vormingsonderwijs, ook als dit onderwijs via het carrouselmodel
betreft, daarnaast zelf aandacht moeten besteden aan geestelijke stromingen in het
reguliere curriculum, zoals voorgeschreven is in artikel 9 van de WPO.
Dit is ook aan de orde gesteld in het gesprek dat jaarlijks met het Centrum voor Vormingsonderwijs
wordt gevoerd. Ik blijf over dit onderwerp met het Centrum voor Vormingsonderwijs
in gesprek.
Vraag 4
Hoe wordt in de voorlichting voldoende duidelijk gemaakt dat ouders het recht hebben
om te vragen om godsdienstig of levensbeschouwelijk vormingsonderwijs in een specifieke
richting, gegeven door mensen uit die specifieke richting?
Antwoord 4
In artikel 50, derde lid, van de WPO is bepaald dat ouders over deze mogelijkheid
moeten worden geïnformeerd in de schoolgids. Ouders kunnen zich op die manier uitspreken
over of zij willen dat hun kind dit aanbod wel of niet volgt.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A. Slob, minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.