Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid De Hoop over het bericht ‘Met de rolstoel de trein in? In Cuijk en Boxmeer heb je dan een probleem’
Vragen van het lid De Hoop (PvdA) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Met de rolstoel de trein in? In Cuijk en Boxmeer heb je dan een probleem» (ingezonden 26 oktober 2021).
Antwoord van Staatssecretaris Van Weyenberg (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
14 december 2021). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2021–2022, nr. 715.
Vraag 1
Kent u het bericht «Met de rolstoel de trein in? In Cuijk en Boxmeer heb je dan een
probleem»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Vindt u de geschetste situatie in dit bericht ook onacceptabel?
Antwoord 2
Het is heel vervelend wanneer mensen in het OV drempels ervaren. ProRail werkt in
opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan het toegankelijk
maken van alle treinstations voor reizigers met een beperking, zodat zij zoveel mogelijk
zelfstandig kunnen reizen (MIRT Programma Toegankelijkheid Stations). Dit programma
loopt tot 2030. De perrons op de stations Nijmegen Heijendaal, Cuijk, Venray en Vierlingsbeek
moeten nog worden aangepast (station Boxmeer is wel reeds aangepast). De aanpassingen
zullen naar verwachting uiterlijk 2024 gerealiseerd zijn. Dat desondanks niet iedereen
altijd mee kan betreur ik, maar is soms te verklaren op basis van specifieke omstandigheden.
Naast de perrons en het materieel is namelijk een relevante factor dat rolstoelen
vele vormen en maten kunnen hebben. In het antwoord op vraag 4 ga ik hier nader op
in.
Vraag 3
Zijn er, voor zover u weet, meer stations in Nederland waar mensen in een rolstoel
niet fatsoenlijk geholpen worden?
Antwoord 3
De situatie waarin rolstoelgebonden mensen niet met de trein meekunnen, vind ik onwenselijk.
Zoals beschreven in het antwoord op vraag 2 werkt ProRail in opdracht van het ministerie
aan het toegankelijk maken van alle treinstations voor reizigers met een beperking.
Op decentrale stations rijden over het algemeen treinen die zelfstandig toegankelijk
zijn; de combinatie van een aangepast perron en een zelfstandig toegankelijke trein
maakt dat de meeste mensen in een rolstoel zonder ondersteuning mee kunnen. Zoals
in antwoord op vraag 2 en 4 gesteld, zijn desondanks niet alle rolstoelen hiervoor
geschikt. Op een deel van deze stations is reisassistentie aanwezig.
Reisassistentie is echter niet op alle decentrale trajecten (wettelijk) verplicht,
omdat de treinen een (in beginsel) toegankelijke instap hebben. Ook is reisassistentie
op dit moment niet door alle concessieverleners verplicht gesteld in het kader van
de huidige lopende concessies. Hierdoor kan het voorkomen dat er geen hulp voorhanden
is. Voor een overzicht van de aanwezigheid van reisassistentie op decentrale trajecten,
verwijs ik naar het Actualisatierapport Toegankelijkheid Spoor 2021.2
Ik bereid momenteel een Bestuursakkoord Toegankelijkheid OV voor met decentrale ov-autoriteiten,
vervoerders, ProRail en belangenbehartigers voor mensen met een beperking3. Hier spreken we over de uitbreiding van de inzet van reisassistentie op regionale
trajecten. Uw Kamer wordt over de uitkomst van deze gesprekken geïnformeerd.
Vraag 4
Bent u het eens met de stelling dat je ook in een rolstoel zelfstandig met de trein
moet kunnen reizen, overal in Nederland?
Antwoord 4
Ik ben het ermee eens dat rolstoelgebruikers zoveel mogelijk zelfstandig met de trein
moeten kunnen reizen. Ondanks alle inspanningen om de stations toegankelijk te maken
kan het – nu en in de toekomst – toch voorkomen dat iemand door bijvoorbeeld de aard
van de specifieke rolstoel niet zelfstandig mee kan. Zo variëren de maten van de wielen
per rolstoel en dat heeft invloed op de manier waarop mensen de trein betreden of
verlaten. Vanwege die verschillen is er geen garantie dat álle rolstoelen zelfstandig
mee kunnen in de trein, ook als het perron en het materieel zijn aangepast. In die
situaties kan reisassistentie ervoor zorgen dat ook deze reizigers mee kunnen met
de trein. Zoals gesteld spreken we in het kader van het voorgenomen Bestuursakkoord
Toegankelijkheid OV met decentrale ov-autoriteiten en vervoerders over de uitbreiding
van de inzet van reisassistentie op regionale trajecten. Uw Kamer wordt over de uitkomst
van deze gesprekken geïnformeerd.
Vraag 5
Bent u bereid om op korte termijn in gesprek te gaan met Arriva om ervoor te zorgen
dat mensen in een rolstoel zelfstandig kunnen reizen via alle stations waar Arriva
stopt, en de Kamer te informeren over de uitkomst?
Antwoord 5
Ja, ik heb hierover reeds contact gehad met Arriva, de provincie Limburg (als concessieverlener)
en ProRail. De komende jaren zal ProRail nog een aantal stations aanpassen. Soms blijft
er echter een iets grotere opening over tussen treeplank en perronrand, bijvoorbeeld
doordat het perron in een boog ligt. Dat is helaas niet altijd te voorkomen. Voor
dergelijke situaties spreek ik met de betrokken partijen over de uitbreiding van de
inzet van reisassistentie.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S.P.R.A. van Weyenberg, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.