Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Rudmer Heerema over de nasleep van de storing in het Centraal register uitsluiting kansspelen
Vragen van het lid Rudmer Heerema (VVD) aan de Minister voor Rechtsbescherming over de nasleep van de storing in het Centraal register uitsluiting kansspelen (ingezonden 22 november 2021).
Antwoord van Minister Dekker (Rechtsbescherming) (ontvangen 13 december 2021).
Vraag 1
Wanneer is de evaluatie van de Kansspelautoriteit ten aanzien van de opstartproblemen
van het Centraal register uitsluiting kansspelen (Cruks) gereed, zodat deze met de
Kamer kan worden gedeeld?
Antwoord 1
De Kansspelautoriteit heeft desgevraagd aangegeven dat deze evaluatie inmiddels is
gestart en door een externe partij wordt gedaan. De Kansspelautoriteit verwacht uiterlijk
1 april de resultaten beschikbaar te hebben.
Vraag 2
Klopt het dat u in uw antwoorden op Kamervragen van de leden Bikker en Van Nispen
stelt dat Cruks inmiddels stabiel functioneert en dat het probleem met de verificatie
van gegevens via de Beheervoorziening burgerservicenummer (BV BSN) op 20 oktober jl.
is opgelost? Zijn inmiddels alle gevolgen van de opstartproblemen van Cruks in kaart
gebracht?1
Antwoord 2
Het klopt dat ik in het antwoord op eerdere Kamervragen heb aangegeven dat Cruks stabiel
functioneert en dat het probleem met de verificatie van gegevens via de Beheervoorziening
burgerservicenummer (BV BSN) op 20 oktober jl. is opgelost.
De Kansspelautoriteit heeft mij aangegeven de gevolgen van de opstartproblemen in
kaart te hebben gebracht, zowel ten aanzien van landgebonden als online kansspelen.
Hieruit is gebleken dat er in deze periode spelers waren waarvan de gegevens in het
Cruks onjuist of onvolledig waren. Een tweede gevolg van de opstartproblemen was dat spelers
mogelijk ten onrechte werden doorgelaten wanneer foutieve gegevens van de aanbieders niet overeenkwamen met de (correcte) gegevens in Cruks. Wanneer de verbinding met
BV BSN goed werkt, krijgt de aanbieder een foutmelding wanneer hij met het BSN nummer
en onjuiste gegevens van een speler probeert te controleren of een speler in Cruks
is geregistreerd.
In de volgende antwoorden wordt weergegeven hoe dit is opgelost.
Vraag 3 en 4
Hoe gaat de Kansspelautoriteit om met de gegevens die voor 20 oktober jl. in Cruks
zijn opgenomen en niet via BV BSN werden gecontroleerd?
Hoe en op welke termijn is de Kansspelautoriteit voornemens de vervuilde bestanden
die voor 20 oktober jl. niet via BV BSN zijn gecontroleerd te corrigeren?
Antwoord 3 en 4
De Kansspelautoriteit heeft mij bericht dat zij het gehele Cruks heeft gecontroleerd
op de juistheid van de gegevens van de daarin opgenomen spelers. Waar nodig heeft
zij inschrijvingen gecorrigeerd aan de hand van de door spelers opgegeven BSN gegevens.
Dit proces is op 16 november voltooid. Sindsdien zijn alle gegevens in Cruks correct.
De vergunninghouders (landgebonden en online) zijn hierover geïnformeerd.
Vraag 5
Klopt het dat er bij de Kansspelautoriteit gevallen bekend zijn van aanbieders die
als gevolg van de vervuilde bestanden spelers toelaten omdat dit door de foutieve
Cruks-code niet wordt opgemerkt? Zo ja, om hoeveel spelers gaat het hier?
Antwoord 5
Hierover heeft de Kansspelautoriteit mij bericht dat het klopt dat er spelers waren
die in de periode tot 16 november jl. zijn toegelaten tot kansspelen, terwijl ze hadden
moeten worden uitgesloten. Zie ook hierboven het antwoord op vraag 2.
Het is onbekend hoe vaak deze situatie zich heeft voorgedaan. De Kansspel-autoriteit
heeft van 67 spelers in genoemde periode een melding ontvangen dat zij zich hadden
ingeschreven in het Cruks, maar toch werden toegelaten bij speelhallen, landgebonden
casino’s of bij online aanbieders. Van al deze spelers zijn door de Kansspelautoriteit
aan de hand van de inschrijving en een legitimatiebewijs de gegevens in Cruks gecontroleerd
en waar nodig gecorrigeerd. De Kansspelautoriteit heeft alle aanbieders van online
kansspelen, speelautomaten en speelcasino’s opgeroepen alle registraties van spelers
te controleren die gedaan zijn tussen 2 en 20 oktober 2021. Daarnaast onderzoekt de
Kanspelautoriteit of specifieke aanbieders kunnen worden geïdentificeerd waarbij de
spelersbestanden relatief veel onjuiste of onvolledige spelersgegevens bevatten. In
het uiterste geval kan de Ksa handhavend optreden.
Vraag 6
Kunt u deze vragen beantwoorden voor het commissiedebat over Kansspelen van 15 december
2021?
Antwoord 6
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S. Dekker, minister voor Rechtsbescherming
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.