Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Bikker over gokreclames op www.vi.nl
Vragen van het lid Bikker (ChristenUnie) aan de Minister voor Rechtsbescherming over gokreclames op www.vi.nl. (ingezonden 1 december 2021).
Antwoord van Minister Dekker (Rechtsbescherming) (ontvangen 13 december 2021).
         
Vraag 1
            
Bent u bekend met het vermelden van quotering bij (live) voetbalwedstrijden en het
               daarmee adverteren voor sportweddenschappen door Voetbal International op www.vi.nl?
            
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2
            
Kunt u aangeven hoe deze advertenties zich verhouden tot artikel 3, eerste en tweede
               lid van de Regeling werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen die verplicht
               bij advertenties te wijzen op de minimumleeftijd en de doorverwijzing naar informatie
               over risico's van gokken?
            
Antwoord 2
            
Artikel 3 van de Regeling werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen schrijft
               voor dat de vergunninghouder bij elke afzonderlijke wervings- en reclameactiviteit
               de consument op voldoende zichtbare wijze wijst op de minimumleeftijd voor deelname
               aan een kansspel. Ook moet de vergunninghouder ervoor zorgen dat bij elke afzonderlijke
               wervings- en reclameactiviteit de consument op voldoende zichtbare wijze wordt gewezen
               op de internetpagina van de vergunninghouder alwaar informatie wordt gekregen zodat
               de consument volledig wordt geïnformeerd over deelneming aan kansspelen.
            
In dit geval maakt kansspelaanbieder Jack’s Casino, via de website www.vi.nl, reclame voor haar spelaanbod. Dit is een vorm van affiliate marketing. Ook voor deze vorm van reclame voor kansspelen is de vergunninghouder verantwoordelijk
               en daarom moet hij de regels van onder andere artikel 3 van de Regeling werving, reclame
               en verslavingspreventie kansspelen in acht nemen. De Kansspelautoriteit houdt daar
               toezicht op.
            
Vraag 3
            
Kunt u aangeven hoe deze advertenties zich verhouden tot artikel 2, derde en vierde
               lid van het Besluit werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen dat verbiedt
               reclame te richten op minderjarigen en mensen in de leeftijd tot 24 jaar?
            
Antwoord 3
            
Het is vergunninghouders van kansspelen op afstand verboden om hun reclame te richten
               op minderjarigen en jongvolwassenen. Bij de beoordeling of reclame is gericht op kwetsbare
               groepen betrekt de Kansspelautoriteit onder meer de volgende elementen: inhoud, medium
               of middel, locatie en tijdstip en de doelgroep. De vergunninghouder moet kunnen aantonen
               dat hij er alles aan heeft gedaan om te voorkomen dat de reclame bij kwetsbare groepen
               terecht komt.1 Het is aan de Kansspelautoriteit om toezicht te houden op naleving van de reclameregels
               en in te grijpen indien dat niet gebeurt.
            
Vraag 4
            
Kunt u aangeven hoe in deze advertenties wordt voldaan aan dat wat staat in de memorie
               van toelichting bij de Wet kansspelen op afstand dat ook bij reclame- en wervingsactiviteiten
               voor spelers duidelijk moet zijn van wie deze afkomstig zijn?
            
Antwoord 4
            
Reclame voor kansspelen draagt bij aan kanalisatie; het leiden van spelers naar het
               legale aanbod van kansspelen. Van belang is daarbij dat reclame zorgvuldig en evenwichtig
               is. Dit houdt onder meer in dat reclame voor kansspelen niet mag misleiden en het
               voor spelers in ieder geval duidelijk moet zijn dát er sprake is van reclame voor
               een kansspel en door of namens wie die reclame wordt gemaakt. Reclame moet dus herkenbaar
               zijn als reclame. Bovendien schrijft artikel 3 van de Regeling werving, reclame en
               verslavingspreventie kansspelen voor dat de vergunninghouder ervoor moet zorgen dat
               bij elke afzonderlijke wervings- en reclameactiviteit de consument op voldoende zichtbare
               wijze wordt gewezen op de internetpagina van de vergunninghouder alwaar informatie
               wordt gekregen zodat de consument volledig wordt geïnformeerd over deelneming aan
               kansspelen. Overigens is de website van vi.nl op 8 december 2021 aangepast. Het is
               aan de Kansspelautoriteit als toezichthouder om per geval – ook in dit geval – te
               beoordelen of hiermee is voldaan aan de wet- en regelgeving voor reclame.
            
Vraag 5
            
Kunt u aangeven hoe in deze advertentie wordt voldaan aan dat wat staat in de memorie
               van toelichting bij de Wet kansspelen op afstand dat aangaande het «sterk verslavende
               karakter van live betting» strikte regulering noodzakelijk is? Op welke wijze is deze
               strikte regulering in lagere regelgeving terecht gekomen?
            
Antwoord 5
            
Voor het maken van reclame gelden strenge regels. Voor live betting2 zijn de reclameregels nog strenger. Het is daarom vergunninghouders die sportweddenschappen
               aanbieden verboden, anders dan op de door hen geëxploiteerde kansspelinterface, om
               tijdens die wedstrijd reclame- of wervingsactiviteiten te ontplooien die gericht zijn
               op degene die naar die wedstrijd kijkt. Daarbij maakt het geen verschil of die persoon
               die wedstrijd in persoon volgt in het stadion of op het parcours, of het verloop van
               die wedstrijd volgt op televisie, de radio of internet. «Tijdens de wedstrijd» heeft
               betrekking op het tijdvak na aanvang van de wedstrijd en voor afloop van de wedstrijd,
               en beslaat dus ook de rust tijdens de wedstrijd. Zo zijn pushberichten met aanbod
               van weddenschappen voor die specifieke wedstrijd in die periode niet toegestaan.3 Het is niet aan mij, maar aan de Kansspelautoriteit om uitspraken te doen over naleving
               van wet- en regelgeving in een concreet geval.
            
Vraag 6
            
Hoe beoordeelt u deze reclames in het licht van het sterk verslavende karakter van
               live betting, de ogenschijnlijke neutraliteit van de advertentie, en het feit dat
               geen enkele inspanning wordt gedaan om te voorkomen dat jongeren en andere kwetsbare
               groepen worden aangezet tot gokken?
            
Antwoord 6
            
Zie mijn antwoorden op de vragen drie, vier en vijf over het relevante reclamebeleid.
               Het is niet aan mij om te oordelen over een specifieke casus,
            
dat doet de Kansspelautoriteit.
Vraag 7
            
Op welke wijze houdt de Kansspelautoriteit toezicht op dergelijke reclames en hoe
               verhoudt zich dit tot de huidige praktijken?
            
Antwoord 7
            
Ook én juist de komende periode, nu de markt van kansspelen op afstand is geopend,
               zal de Kansspelautoriteit bijzondere nadruk leggen op het optreden tegen onrechtmatige
               reclamepraktijken van legale én illegale kansspelaanbieders. Toezicht op (het gebruik
               van) affiliates maakt daar onderdeel van uit. Dit draagt bij aan het uitgangspunt om maatschappelijk
               kwetsbare groepen te beschermen. De Kansspelautoriteit doet onderzoek op basis van
               eigen waarneming en meldingen van misstanden.
            
Vraag 8
            
Was de Kansspelautoriteit reeds op de hoogte van deze reclamepraktijk en zo ja, wat
               is met dit gegeven gedaan? Zo nee, hoe komt dat?
            
Antwoord 8
            
De Kansspelautoriteit is op de hoogte van deze specifieke reclame en in het algemeen
               van het gebruik van affiliates en doet regelmatig onderzoek naar affiliate marketing voor online kansspelen. Hierbij adverteren vergunninghouders voor hun aanbod op websites.
               Die sites ontvangen geld als er vanaf hun website wordt doorgeklikt naar het online
               kansspel, zoals live casino’s. De Ksa treedt regelmatig op tegen onder andere affiliates.4 Bij de onderzoeksronde in mei 2021 startte de Ksa 22 onderzoeken tegen onvergunde
               aanbieders. Vijftien websites overtraden de Wet op de kansspelen. In dertien gevallen
               is er een last onder dwangsom opgelegd. In twee zaken loopt het onderzoek nog. In
               enkele gevallen werd de overtreding direct gestaakt of stapte de reclamemaker over
               naar het maken van reclame voor een legale aanbieder.5 Individuele zaken waarbij de Ksa tot een sanctiebesluit komt staan op haar website
               vermeld. Over andere individuele zaken kan ik geen uitspraak doen.
            
Vraag 9
            
Wat zijn uw beleidsvoornemens om de gokindustrie duidelijk te laten merken dat de
               bescherming van kwetsbare groepen, zoals minderjarigen, voor u geen wassen neus, maar
               een belangrijke pijler onder het kansspelbeleid is?
            
Antwoord 9
            
Met de wet kansspelen op afstand is een stevig pakket aan maatregelen geïntroduceerd
               om kansspelverslaving tegen te gaan. Onderdeel daarvan is aanscherping van het reclamebeleid,
               juist ter bescherming van kwetsbare groepen. Het feit dat enkele aanbieders met hun
               reclame de grenzen van het toelaatbare opzoeken en daar mogelijk overheen stappen,
               maakt voor mij niet op zichzelf dat regels aanscherping behoeven. Eerder vraagt dit
               om stevig toezicht en handhaving op de naleving. Ook én juist de komende periode,
               nu de markt van kansspelen op afstand is geopend, zal de Kansspelautoriteit bijzondere
               nadruk leggen op het optreden tegen onrechtmatige reclamepraktijken van legale én
               illegale kansspelaanbieders om zo maatschappelijk kwetsbare groepen van personen te
               beschermen. Daarnaast houd ik scherp in de gaten welke effecten het huidige pakket
               aan regels in de praktijk heeft. Waar nodig stuur ik, zoals ook eerder aan uw Kamer
               gemeld, bij via lagere regelgeving.6
Vraag 10
            
Kunt u deze vragen met spoed maar uiterlijk voor het commissiedebat kansspelen beantwoorden?
Antwoord 10
            
Ja.
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
S. Dekker, minister voor Rechtsbescherming 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.