Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Kwint over het bericht dat TopTicketShop valse kaartjes verkoopt
Vragen van het lid Kwint (SP) aan de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over het bericht dat TopTicketShop valse kaartjes verkoopt (ingezonden 8 november 2021).
Antwoord van Minister Van Engelshoven (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) (ontvangen
19 november 2021).
Vraag 1
Klopt de bewering van Peter Pannekoek dat TopTicketShop valse kaartjes verkoopt?1
Antwoord 1
Het is niet aan mij om op basis van deze berichtgeving een uitspraak te doen of deze
bewering klopt. Indien er het vermoeden is van oplichting door verkoop van valse kaarten
kan er aangifte gedaan worden. Uit strafrechtelijk onderzoek zou dan moeten blijken
of er sprake is van verkoop van valse kaarten. Indien er sprake zou zijn van misleidende
verkoop, kan er ook een melding worden gedaan bij de Autoriteit Consument & Markt.
Vraag 2
Welke stappen heeft u ondernomen sinds de motie-Kwint c.s. over het aan banden leggen
van secundaire tickethandel is aangenomen? Welke stappen bent u voornemens te zetten?2
Antwoord 2
Ik verwijs hierbij graag naar mijn brief «Voortgang Cultuur in een open samenleving»3 en de beantwoording van uw vragen over «het bericht dat kaarten voor Rammstein binnen
enkele minuten waren uitverkocht»4 en «aanvullende vragen over het bericht dat kaarten voor Rammstein binnen enkele
minuten waren uitverkocht»5. Hierin schrijf ik dat mijn collega van EZK en ik in het verleden met verschillende
partijen hebben gesproken en dat ik naar aanleiding daarvan een aantal opties heb
overwogen om uitvoering te geven aan de motie. Zoals aangegeven kies ik voor een voorlichtingscampagne
om de consument bewuster te maken van doorverkoop. De Stichting Weet Waar Je Koopt!,
een initiatief uit de sector dat in het verleden een vergelijkbare campagne heeft
gevoerd, heeft middelen ontvangen om deze campagne vorm en inhoud te geven. In verband
met de coronapandemie, waardoor de verkoop van toegangskaarten het afgelopen anderhalf
jaar vrijwel stil heeft gelegen, is in overleg met de organisatie besloten om de lancering
van deze campagne uit te stellen. Het voornemen is om de campagne begin volgend jaar
te starten.
Ten tweede heb ik eerder aangegeven dat ik ook zie dat de grotere primaire ticketverkopers
zelf actie hebben ondernomen om de doorverkoop van tickets in eigen hand te nemen,
bijvoorbeeld het platform Fan2Fan van Ticketmaster of FanSALE van Eventim. Via dergelijke
platforms krijgen kopers een nieuwe QR-code en wordt dus een veilig alternatief geboden.
Ik blijf deze initiatieven uit het veld met interesse volgen. Tenslotte heb ik het
onderwerp in Europees verband aan de orde gesteld om de omvang van de problematiek
in kaart te brengen.
Vraag 3
Hoe vaak komt het voor dat er meer kaartjes worden verkocht dan er stoelen zijn? Om
welke ticketverkopers gaat het dan?
Antwoord 3
Ik heb hierover geen gegevens tot mijn beschikking.
Vraag 4
Heeft het aanbieden van niet-bestaande kaartjes wel eens geleid tot rechtszaken? Zo
ja, wat was daar dan de uitkomst van?
Antwoord 4
Het is mij niet bekend of het aanbieden van niet-bestaande kaartjes heeft geleid tot
rechtszaken.
Vraag 5
Hoe gaat u ervoor zorgen dat er geen valse kaartjes meer worden verkocht? Bent u bereid
om woekerhandelaren als TopTicketShop te verbieden?
Antwoord 5
Zoals u weet ben ik met de sector in gesprek gegaan om uitvoering te geven aan uw
bovengenoemde motie. Uit deze gesprekken kwam naar voren dat een verbod op doorverkoop
geen oplossing biedt, onder andere omdat de doorverkoop van tickets zich dan naar
het buitenland verplaatst. Daarnaast zijn fraude en internetoplichting bij de (door)verkoop
van tickets al strafbaar voor de Nederlandse wet en is misleiding van de consument
verboden. Er bestaat wel behoefte om de consument voor te lichten over het veilig
kopen van een evenementenkaartje en de bewustwording over doorverkoop te vergroten.
Daarom wordt samen met partijen uit het veld een voorlichtings- en bewustwordingscampagne
gestart, die zoals hierboven toegelicht wegens omstandigheden nog niet is gelanceerd.
Vraag 6
Deelt u de mening dat een site die tickets aanbiedt ook verantwoordelijkheid draagt
voor de authenticiteit hiervan? Kunt u dit toelichten?
Antwoord 6
Het aanbieden van neptickets is te beschouwen als een oneerlijke handelspraktijk op
grond van Boek 6, afdeling 3, titel 3A van het Burgerlijk Wetboek. Een site die tickets
verkoopt aan consumenten is verantwoordelijk voor (het controleren van) de authenticiteit
van de tickets.
Vraag 7
Hoe staat het met uw Europese initiatieven om woekerhandel in kaarten aan banden te
leggen?
Antwoord 7
In 2019 is in het Europees Parlement en de Raad overeenstemming bereikt over een richtlijn
met maatregelen om het Europese consumentenrecht te moderniseren in de zogenaamde
New Deal for Consumers.6 Eén van deze maatregelen is een verbod om met gebruik van software meer kaartjes
dan toegestaan te kopen met als doel deze door te verkopen. De bepalingen uit deze
richtlijn zijn van toepassing vanaf 28 mei 2022. Voorts vinden op dit moment in Europa
onderhandelingen plaats over de zogeheten Digital Services Act. Deze regelgeving is
onder meer gericht op een veilige online omgeving voor consumenten. Zo worden er regels
gesteld voor online platforms en tussenhandelsdiensten om illegale inhoud te verwijderen
zodra ze hierop gewezen worden. De algemene oriëntatie van de DSA wordt binnenkort
besproken in Europa, waarna de trilogen zullen starten.
Vraag 8
Deelt u de mening dat het eindelijk tijd is voor een Nederlandse wet die de verkoop
van secundaire tickethandel aan banden legt en woekerwinsten verbiedt? Kunt u dit
toelichten?
Antwoord 8
Ik zie hiervoor op dit moment geen aanleiding.
Vraag 9
Kunt u deze vragen voor het wetgevingsoverleg Cultuur beantwoorden?
Antwoord 9
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
I.K. van Engelshoven, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.