Schriftelijke vragen : Het bericht ‘Ook energieleverancier Enstroga valt om door hoge gasprijs’
Vragen van het lid Erkens (VVD) aan de Minister en de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat over het bericht «Ook energieleverancier Enstroga valt om door hoge gasprijs» (ingezonden 16 november 2021).
Vraag 1
Bent u ervan op de hoogte dat de afgelopen maand meerdere energiemaatschappijen failliet
zijn gegaan? Kunt u inventariseren bij de energiemaatschappijen hoeveel klanten hierdoor
worden geraakt en daarnaast wat dit (financieel) voor hen betekent?1
Vraag 2
Waar kunnen de klanten van de omgevallen energiemaatschappij terecht? Op welke manier
worden zij door de overheid geholpen en beschermd?
Vraag 3
Wat doet het kabinet om de klanten die moeten overstappen naar een andere energieleverancier
bij te staan in het krijgen van een redelijk contract? Hoe waarborgt het kabinet dit?
Vraag 4
Bent u op de hoogte van het feit dat voor veel consumenten de energiemarkt op slot
zit en dat zij nu met hoge variabele tarieven te maken krijgen? Daarbij hebben consumenten
vaak geen keuze. Hoe apprecieert u deze situatie?
Vraag 5
De Autoriteit Consument en Markt geeft aan dat er geen onredelijke winsten worden
gemaakt worden door energieleveranciers. Blijft u hier scherp op waken? Zo ja, hoe?
Vraag 6
Er zijn generieke maatregelen genomen om de forse kostenstijging af te dempen. De
complexiteit maakt maatwerk lastig. Waar kunnen huishoudens terecht indien ze door
extreme prijsstijgingen in de knel komen? Is daar op gemeentelijk of landelijk niveau
rekening mee gehouden?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Silvio Erkens, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.