Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Ellian over "de langdurige digitale storing bij Dienst Justis”
Vragen van het lid Ellian (VVD) aan de Minister voor Rechtsbescherming over de langdurige digitale storing bij Dienst Justis (ingezonden 29 oktober 2021).
Antwoord van Minister Dekker (Rechtsbescherming) (ontvangen 15 november 2021).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Duizenden Nederlanders kunnen geen verklaring omtrent
gedrag (VOG) aanvragen door softwarefout overheid»1?
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Waarom zijn meerdere systemen tegelijk uitgevallen en waarom is de storing tot op
heden niet opgelost?
Antwoord 2
Vanaf vrijdag 15 oktober heeft zich een storing bij het Shared Service Center(SSC)-ICT
voorgedaan. De storing trof meerdere systemen rijksbreed, waaronder de applicaties
van Justis. Het betreft een technische fout, geen ransomware of hackaanval. Vanaf
maandag 1 november is de storing verholpen en zijn de processen stap voor stap weer
opgestart.
Vraag 3
Welke processen kan de Dienst Justis door de storing niet uitvoeren?
Antwoord 3
Aanvankelijk kon Justis geen enkele van de processen uitvoeren. Na enkele dagen konden
de meeste processen weer worden opgestart. Dit gold echter niet voor de certificering
van de buitengewoon opsporinsambtenaren (BOA), het toezicht op rechtspersonen en de
VOG/GVA (verklaring omtrent gedrag/gedragsverklaring aanbesteden).
Per 26 oktober is een workaround in gebruik genomen voor het proces continue screenen.
Tot en met 1 november kon een VOG of GVA niet worden aangevraagd. Sommige andere producten
konden alleen per post worden aangevraagd.
Vraag 4
Hoeveel en op welke wijze zijn mensen getroffen door deze storing?
Antwoord 4
Doorgaans worden ongeveer 5.000 VOG’s per dag worden aangevraagd. Naar schatting konden
door de storing ongeveer 70.000 VOG’s in de afgelopen twee weken niet worden aangevraagd.
Dat kan gevolgen hebben gehad voor werkgevers en werknemers doordat een werknemer
in afwachting van de VOG niet in een nieuwe baan kon starten. Ook andere processen
waarvoor een VOG vereist is, zoals emigratie en inschrijving in registers van bepaalde
beroepsgroepen, kunnen zijn geraakt. Nu de storing is verholpen werkt Justis met man
en macht aan het verwerken van de (extra) aanvragen die nu alsnog worden ingediend.
Ik heb u in de brief van 3 november reeds geïnformeerd over de maatregelen die Justis
heeft getroffen om dit te realiseren.2
Vraag 5
Waarom is niet eerder gecommuniceerd over het feit dat er een grote storing bij de
Dienst Justis is?
Antwoord 5
In eerste instantie was er ook een storing in de systemen die het plaatsen van informatie
op de website, het digitaal aanvraag-kanaal en het Klantcontactcentrum onmogelijk
maakte. Het Twitterkanaal van Justis is daarom vanaf vrijdag 15 oktober gebruikt om
mensen te informeren. Zodra de website www.justis.nl op dinsdag 19 oktober weer toegankelijk was, zijn er nieuwsberichten op de homepage
geplaatst over de storing, evenals op het kanaal digitaal aanvragen (MijnJustis).
Daarnaast heb ik u op 29 oktober3 en op 3 november4 per brief geïnformeerd over de voortgang omtrent het oplossen van de storing.
Vraag 6
Waar kunnen mensen terecht die in de problemen komen door de storing?
Antwoord 6
In beginsel kunnen mensen zich het best wenden tot degene die de VOG verlangt, bijvoorbeeld
een werkgever. Justis probeert uitloop van beoordeling zoveel mogelijk te voorkomen.
Met de extra inzet die Justis, nu de storing achter de rug is, pleegt houdt Justis
de termijn waarop een VOG wordt behandeld zo kort mogelijk. De wettelijke termijn
voor het afgeven van een VOG is in de meeste gevallen vier weken vanaf het moment
van indienen van de aanvraag. Justis verwacht dat het overgrote deel van de aanvragers
alsnog een VOG ontvangt binnen vier weken nadat ze de aanvraag hadden willen, maar
niet konden indienen.
Vraag 7
Welke gevolgen heeft de storing voor de werkvoorraad van de Dienst Justis? Leidt de
storing tot achterstanden en zo ja, hoe worden deze weggewerkt?
Antwoord 7
Nu het systeem weer werkt, is het aantal aanvragen dat momenteel binnenkomt bovengemiddeld
hoog. Hiertoe is de capaciteit van de systemen opgeschroefd, rekening houdend met
het belang om de stabiliteit van de systemen niet in gevaar te brengen. Medewerkers
werken over. Een groot deel van de aanvragen die nu binnen komen, worden daardoor
erg snel verwerkt. Voor het deel dat handmatig moet worden beoordeeld, wordt voorrang
gegeven aan de VOG’s die wettelijk verplicht zijn.
Vraag 8
Klopt het dat in 2017 voor het laatst een jaarverslag van de Dienst Justis naar de
Kamer is gestuurd?5 Zo ja, wat is hiervoor de reden?
Antwoord 8
Dat klopt. Sinds 2017 worden de cijfers op www.justis.nl gepubliceerd.
Vraag 9
Welke maatregelen zijn reeds getroffen en welke maatregelen worden op de korte termijn
uitgewerkt om nieuwe storingen bij de Dienst Justis te voorkomen?
Antwoord 9
De afgelopen weken lag de focus op het oplossen van de huidige storing. Na evaluatie
van de storing door SSC-ICT en door JenV zal bezien worden welke maatregelen worden
getroffen
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S. Dekker, minister voor Rechtsbescherming
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.