Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Ceder over de brief van 24 augustus 2021 (Kamerstuk 27062-124) inzake alleenstaande minderjarige asielzoekers
Vragen van het lid Ceder (ChristenUnie) aan de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid over de brief van 24 augustus 2021 (Kamerstuk 27 062, nr. 124) inzake alleenstaande minderjarige asielzoekers (ingezonden 27 september 2021).
Antwoord van Staatssecretaris Broekers-Knol (Justitie en Veiligheid) (ontvangen 5 november
2021). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2021–2022, nr. 387.
Vraag 1
Klopt het dat u op basis van een bepaalde casus en de uitspraak van de rechtbank in
die zaak beleid hebt gemaakt voor alleenstaande minderjarige vreemdelingen in andere
gevallen? Als u dit geen beleid wenst te noemen, wat is dan het verschil tussen beleid
en een werkwijze?
Antwoord 1
In het beleid zijn algemene regels neergelegd ter nadere invulling van de interpretatieruimte
van wettelijke bepalingen en de bijbehorende beslisruimte waarbinnen beslissingen
op verblijfsaanvragen moeten worden getoetst. De beslispraktijk van de IND heeft echter
te maken met een veelheid aan uiteenlopende, complexe vraagstukken, met vaak bijzondere
individuele omstandigheden. Een dergelijk vraagstuk deed zich voor bij een individuele
zaak waarin de IND in 2019 een dusdanige afwijking van de gebruikelijke gang van zaken
constateerde, dat van de IND in redelijkheid niet gevraagd kon worden het gewenste
nareisverzoek te honoreren. Vervolgens is de IND, met het oog op rechtsgelijkheid,
in enkele vergelijkbare gevallen tot eenzelfde oordeel gekomen, waarmee tot een meer
generiek gehanteerde werkwijze werd gekomen. De werkwijze in deze casuïstiek betrof
een uitwerking van het begrip «alleenstaande» binnen het nareiskader, zoals dat volgt
uit de Gezinsherenigingsrichtlijn. De werkwijze heeft niet de vorm van een beleidsregel
aangenomen.
Vraag 2
Wat is het verschil tussen beleid en beleidsinformatie?
Antwoord 2
Het (vreemdelingen)beleid is openbaar en voor iedereen kenbaar. Het betreft algemene
regels omtrent de invulling van nationale en internationale wet- en regelgeving. Het
nationale vreemdelingenbeleid is opgenomen in de Vreemdelingenwet, het Vreemdelingenbesluit,
het Voorschrift Vreemdelingen en de Vreemdelingencirculaire. Het hele (nationale én
internationale) beleidsterrein is echter breed en complex en de uitvoering hiervan
ook. Medewerkers van de IND die moeten beslissen op verblijfsaanvragen kunnen voor
diverse uiteenlopende vraagstukken komen te staan bij het behandelen van een aanvraag.
Om deze medewerkers te helpen om beleidsregels en jurisprudentie correct en eenduidig
toe te passen en vaste werkprocessen te volgen worden verschillende vormen van informatiemiddelen
gebruikt. De IND gebruikt hiervoor werkinstructies die vaak een breder onderwerp toelichten
voor medewerkers van de IND en ondersteunend zijn om het beleid op een correcte en
eenduidige wijze uit te voeren. Ook gebruikt de IND informatieberichten die vaak meer
zien op actuele gebeurtenissen (zoals hoe om te gaan met bepaalde jurisprudentie of
een gebeurtenis die recent is voorgevallen) en meer tijdelijk van aard zijn. Deze
informatiemiddelen helpen medewerkers van de IND om tijdig en op uniforme wijze in
te spelen op actuele ontwikkelingen. De informatieberichten van de IND zijn in principe
tijdelijk van aard, omdat het uitgangspunt is dat de informatie (voor zover relevant)
opgenomen wordt in de Vreemdelingencirculaire, openbare werkinstructie of procesbeschrijving.
Of de informatieberichten komen te vervallen als deze niet meer relevant zijn. Informatieberichten
ten aanzien van landgebonden asielbeleid zijn in principe maximaal twee jaar geldig.
De IND onderzoekt momenteel of het mogelijk is alle toekomstige informatieberichten
standaard openbaar te maken.
Vraag 3
Voor welke andere «werksoorten» zijn er nog meer «handvatten» gemaakt? Kunt u een
volledig overzicht toesturen van de handvatten die momenteel gebruikt worden? Zo nee,
waarom niet?
Antwoord 3
Nareis is de enige werksoort waarin een document bestaat genaamd «handvatten» dat
medewerkers helpt om hun werk op goede wijze uit te voeren. Dit document betreft een
bundeling van en aanvulling op bestaande instructies, bedoeld om de uniformiteit van
de uitvoering van het beleid te bevorderen en waarborgen. Op 23 november 2017 is uw
Kamer door mijn ambtsvoorganger geïnformeerd over het doel om de beslispraktijk van
het nareiskader te actualiseren en verder te verbeteren, met het oog op een zorgvuldige
en uniforme toepassing van het beoordelingskader in de beslispraktijk1. Om aan dit doel bij te dragen is het betreffende document opgesteld. De IND zal
de inhoud van dit document omzetten naar een openbare werkinstructie.
Vraag 4
Kunt u de nota «Alleenstaande minderjarige nareis» uit maart van dit jaar met de Kamer
delen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 4
Ja, deze nota heb ik met de Kamer gedeeld op 25 oktober 2021.
Vraag 5
Kunt u de inventarisatie waartoe u opdracht heeft gegeven en die u 23 augustus jl.
ontvangen heeft, met de Kamer delen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 5
De door u gevraagde inventarisatie betreft persoonsgebonden, individuele casuïstiek.
Deze inventarisatie kan ik daarom niet met de Kamer delen. Het bijbehorende ambtelijk
advies dat mij per nota is toegekomen op 23 augustus jl. heb ik met de Kamer gedeeld
op 25 oktober 2021.
Vraag 6
Kunt u het informatiebericht waar u naar verwijst met de Kamer delen? Zo nee, waarom
niet?
Antwoord 6
Het informatiebericht (IB 2021/41) is bijgevoegd2. Het bericht is inmiddels niet meer geldig. Het nu geldende beleid is opgenomen in
de Vreemdelingencirculaire3.
Vraag 7
Kunt u ook de volgende stukken met de Kamer delen:
1. werkinstructie WI 2020/15;
2. informatiebericht IB 2021/98;
3. informatiebericht IB 2021/74;
4. informatiebericht IB 2021/88;
5. informatiebericht IB 2021/69;
6. informatiebericht IB 2021/68;
7. informatiebericht IB 2021/56;
8. informatiebericht IB 2021/41;
9. informatiebericht IB 2021/8;
10. informatiebericht IB 2021/3;
11. informatiebericht IB 2020/172;
12. informatiebericht IB 2020/153;
13. informatiebericht IB 2020/152;
14. informatiebericht IB 2020/138;
15. informatiebericht IB 2020/82;
16. informatiebericht IB 2020/60;
17. informatiebericht IB 2019/81;
18. informatiebericht IB 2019/30;
19. informatiebericht IB 2019/8;
20. informatiebericht IB 2018/25?
Zo nee, waarom niet?
Antwoord 7
De gevraagde documenten heb ik bijgevoegd4. Informatiebericht 2021/98 is inmiddels niet meer geldig. Zoals bij het antwoord
op vraag 2 aangegeven onderzoekt de IND of het mogelijk is alle toekomstige informatieberichten
standaard openbaar te maken.
Het eerste document waar u naar vraagt betreft een werkinstructie. De geldige werkinstructies
van de IND zijn in principe openbaar en vindbaar op de website van de IND.5
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A. Broekers-Knol, staatssecretaris van Justitie en Veiligheid
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.