Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Van Nispen en Bikker over de valse start van het online gokken en de storing in het Centraal register uitsluiting kansspelen
Vragen van de leden Van Nispen (SP) en Bikker (ChristenUnie) aan de Minister voor Rechtsbescherming over de valse start van het online gokken en de storing in het Centraal register uitsluiting kansspelen (ingezonden 5 oktober 2021).
Antwoord van Minister Dekker (Rechtsbescherming) (ontvangen 27 oktober 2021). Zie
            ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2021–2022, nr. 449.
         
Vraag 1
            
Erkent u dat het legaliseren van online gokken een lange aanloop heeft gekend, met
               heel veel debat, en dat een van de belangrijkste zorgen een toename van kansspelverslaving
               was, waarvoor het Centraal register uitsluiting kansspelen (Cruks) één van de meest
               essentiële instrumenten was om die grote toename te voorkomen?
            
Antwoord 1
            
De legalisatie van online kansspelen is een lang traject geweest. Het kansspelbeleid
               is er op gericht kansspelverslaving te voorkomen, de consument te beschermen en fraude
               en criminaliteit tegen te gaan. Daarom is bij het legaliseren van online gokken uitdrukkelijk
               aandacht uitgegaan naar verslavingspreventie. Cruks is een belangrijk, maar niet het
               enige instrument dat bij online kansspelen wordt ingezet om kansspelverslaving te
               beperken. Er zijn meer maatregelen genomen. Zo zijn alle aanbieders verplicht het
               speelgedrag van spelers te volgen en tijdig te interveniëren. Ook moeten spelers vooraf
               limieten instellen die bepalen hoeveel geld ze maximaal kunnen inzetten.
            
Vraag 2
            
Hoe heeft het kunnen gebeuren dat bij de start van het online gokken op 1 oktober
               het Cruks niet functioneerde?1
Antwoord 2
            
De Kansspelautoriteit heeft mij het volgende bericht. Het Cruks is in de periode voor
               1 oktober jl. getest in de zogenaamde testomgeving. Stresstesten en pentesten zijn
               succesvol uitgevoerd en de systemen zijn veilig bevonden.
            
De live verbindingen met aanbieders konden echter niet worden getest. De reden hiervoor is
               dat Cruks werkt met BSN nummers. Vóór 1 oktober was het niet mogelijk om BSN nummers
               (persoonsgegevens) uit te wisselen omdat de regelgeving die dit toestaat, pas op 1 oktober
               2021 in werking zou treden. Op vrijdag 1 oktober bleek dat er een probleem was met
               de live verbinding met de Beheervoorziening burgerservicenummer (BV BSN) als gevolg van het
               ontbreken van een diginet verbinding. Deze koppeling is nodig zodat aanbieders van
               kansspelen de gegevens van spelers kunnen verifiëren. Door het probleem met de verbinding
               konden spelers zich niet inschrijven bij online aanbieders. Op 2 oktober jl. is met
               betrekking tot de verbinding met BV BSN een tussenoplossing gecreëerd zodat spelers
               zich bij vergunde aanbieders konden inschrijven. Het probleem is op 20 oktober jl.
               definitief opgelost. Zie ook het antwoord op vraag 12.
            
Op donderdag 30 september jl. bleek daarnaast dat ondanks de succesvolle testen de
               inschrijving in Cruks niet werkte omdat de DigiD verbinding nog niet was gerealiseerd.
               Die verbinding is nodig voor het inschrijven van spelers in Cruks. Dit probleem is
               op maandagmiddag 4 oktober opgelost. Spelers konden zich vanaf dat moment inschrijven
               in Cruks.
            
Vraag 3
            
Hoe kan het dat de Kansspelautoriteit toestemming gaf om online kansspelen aan te
               bieden, terwijl Cruks een storing had en consumenten zich niet konden inschrijven
               in Cruks en er dus geen bescherming was tegen de risico’s van online gokken?
            
Antwoord 3
            
Het klopt dat de Kansspelautoriteit op 2 oktober jl. de mogelijkheid heeft geboden
               aan net vergunde aanbieders om online kansspelen aan te bieden, terwijl nog niet alle
               problemen met Cruks waren opgelost.
            
Bij de besluitvorming heeft bij de Kansspelautoriteit voorop gestaan dat de consument
               veilig moet kunnen spelen.
            
De vrees bestond dat meer Nederlanders bij illegale sites zouden gaan gokken als ze
               in het weekend niet bij legale Nederlandse aanbieders terecht zouden kunnen.
            
Daarbij heeft de Kansspelautoriteit meegenomen dat er juist bij de vergunde aanbieders,
               naast Cruks, verschillende instrumenten zijn om kansspelverslaving te bestrijden.
               Zie ook het antwoord op vraag 1.
            
Vraag 4
            
Klopt het dat de Kansspelautoriteit op zaterdagochtend 2 oktober meldde dat de storing
               verholpen was en alles werkte, maar dat de werkelijkheid was dat het systeem nog instabiel
               was en spelers pas na het weekend konden inschrijven?
            
Antwoord 4
            
Op zaterdagochtend 2 oktober communiceerde de Kansspelautoriteit op haar website dat
               de storing van Cruks die ervoor zorgde dat online aanbieders niet bereikbaar waren,
               was opgelost. Vanaf dat moment konden online aanbieders dus spelers toelaten. Het
               inschrijven van spelers in Cruks is maandag 4 oktober jl. om 16 uur mogelijk geworden.
            
Vraag 5
            
Klopt het dat diverse aanbieders u verzocht hebben om tussen het moment van vergunningverlening
               en 1 oktober de mogelijkheid te krijgen om hun systemen live te testen, maar dat dit
               door de Kansspelautoriteit is afgewezen? Waarom heeft de Kansspelautoriteit deze inschatting
               gemaakt en welke rationale ligt hier achter?
            
Antwoord 5
            
De Kansspelautoriteit heeft mij bericht dat het klopt dat verschillende aanbieders
               vóór 1 oktober bij haar hebben aangegeven graag de mogelijkheid te willen hebben om
               voor 1 oktober de systemen live te testen. Zoals in het antwoord op vraag 2 is aangegeven konden live tests voor dat controleproces niet vóór 1 oktober plaatsvinden omdat er geen wettelijke
               grondslag bestond om persoonsgegevens te mogen uitwisselen.
            
Vraag 6, 7
            
Klopt het dat u richting diverse aanbieders heeft aangegeven dat het systeem nog niet
               volledig functioneerde en dat later deze week nog aanvullende reparatiewerkzaamheden
               moeten worden uitgevoerd?
            
Functioneert het Cruks momenteel volledig en zonder problemen? Is te allen tijde de
               privacy van de consumenten gewaarborgd geweest?
            
Antwoord 6, 7
            
Het klopt dat het systeem niet vanaf het begin volledig functioneerde. Dit was erg
               vervelend en voor alle betrokkenen een tegenvaller. Voor de beantwoording van de vraag
               naar het huidige functioneren van Cruks verwijs ik u naar het antwoord op vraag 2.
               De Kansspelautoriteit heeft mij bericht dat de privacy van consumenten in het gehele
               proces niet in gevaar is geweest.
            
Vraag 8
            
Hoe is dit alles voorbereid om een goede start mogelijk te maken? Zijn er bijvoorbeeld
               ook stresstests uitgevoerd? Zo nee, waarom niet?
            
Antwoord 8
            
Zoals ik bij de beantwoording van Kamervragen van de heer Van Nispen (SP; Aanhangsel
               Handelingen, vergaderjaar 2021–2022, nr. 467) heb aangegeven, zijn bij de bouw en inrichting van Cruks stresstesten en pentesten
               uitgevoerd. Deze testen, die bedoeld zijn om de belastbaarheid en veiligheid van het
               systeem te testen, zijn goed doorlopen. Sinds eind november 2020 is er voorts een
               testomgeving beschikbaar om de toegang tot het register met aanbieders te testen.
               Sinds 20 september 2021 is in een productieomgeving (met een testverbinding) getest
               met aanbieders die succesvol door de eerdere testen zijn gekomen.
            
Vraag 9
            
Wat zijn de gevolgen geweest van het niet (tijdig) werken van Cruks? Was het bijvoorbeeld
               mogelijk om in te schrijven en online deel te nemen aan kansspelen zonder dat Cruks
               werkte? Hoe risicovol is dat volgens u geweest? Is ook een effect geweest dat spelers
               juist bij de illegale (veel risicovollere) aanbieders door zijn gaan gokken? Zijn
               deze gevolgen te onderzoeken?
            
Antwoord 9
            
Van zaterdagochtend 2 oktober tot maandag 4 oktober 16 uur is het inderdaad voor spelers
               mogelijk geweest zich bij een vergunde aanbieder in te schrijven, terwijl inschrijving
               in Cruks niet mogelijk was. Dit betekent dat spelers tussen zaterdagochtend en maandagmiddag
               hebben kunnen spelen, terwijl ze zich misschien in Cruks hadden willen inschrijven
               voor een vrijwillige spelblokkade.
            
Om spelers veilig te kunnen laten spelen was het toelaten van consumenten bij de vergunninghoudende
               aanbieders op zaterdag minder risicovol dan dit niet te doen. Dat is een keuze van
               de Kansspelautoriteit geweest die ik kan ondersteunen. In het geval dat de Kansspelautoriteit
               de inschrijving niet mogelijk zou hebben gemaakt, zou het enige aanbod immers het
               illegale aanbod zijn geweest, waarbij de risico’s groter zijn. Daarbij speelt ook
               een rol dat een aantal grotere buitenlandse aanbieders juist vanaf de opening van
               de legale markt op 1 oktober geen Nederlandse spelers meer bedient. Het risico bestond
               daardoor dat spelers terecht zouden komen bij onverantwoord opererende aanbieders
               (cowboys). De Kansspelautoriteit heeft mij overigens bericht de opstartproblemen te
               evalueren en mij daarover te informeren.
            
Vraag 10
            
Hoe verklaart u dat uitgerekend TOTO, onderdeel van een staatsdeelneming, wel gewoon
               op 1 oktober online ging, terwijl duidelijk was dat Cruks niet werkte? Hoe kijkt u
               terug op die beslissing?
            
Antwoord 10
            
Desgevraagd heeft de Nederlandse Loterij (NLO), waar TOTO Sport onder valt, mij laten
               weten zaterdag 2 oktober jl. laat in de ochtend online te zijn gegaan voor consumenten,
               ná plaatsing van het bericht op de website van de Kansspelautoriteit dat de storing
               van Cruks die ervoor zorgde dat online aanbieders niet bereikbaar waren, was opgelost.
               De NLO heeft daarnaast aangegeven de afweging te hebben gemaakt om toch al live te gaan, omdat zij het belangrijk vindt om als legale aanbieder, met de aanwezig
               zijnde preventiemaatregelen, beschikbaar te zijn voor Nederlandse spelers.
            
Vraag 11
            
Deelt u de mening dat juist bij de start van het (omstreden) online gokken dit systeem
               ter voorkoming van kansspelverslaving goed had moeten functioneren; kunt u daarbij
               ook ingaan op het belang van het vertrouwen dat consumenten moeten hebben in een goede
               werking van het systeem?
            
Antwoord 11
            
Ik deel de mening dat de systemen rond Cruks goed hadden moeten functioneren bij de
               start op 1 oktober. Het is vervelend voor alle betrokken stakeholders en spelers dat
               de start niet vlekkeloos is verlopen. Consumenten moeten erop kunnen vertrouwen dat
               zij bij legale aanbieders veilig kunnen spelen en aanbieders moeten erop kunnen vertrouwen
               dat zij kunnen controleren of een speler al dan niet is uitgesloten van kansspelen.
               Echter, op het moment dat bleek dat het systeem niet werkt ondersteun ik de keuze
               van de Kansspelautoriteit om zo snel mogelijk te werken aan een situatie waarin consumenten
               gebruik kunnen maken van een veilig en legaal aanbod. De Kansspelautoriteit heeft
               zoals gezegd aangegeven de opstartproblemen van Cruks te gaan evalueren.
            
Vraag 12
            
Kunt u de stabiliteit en de functionaliteit van Cruks garanderen? Zo ja, op welke
               manier? Zo nee, wat gaat u doen met de online kansspelmarkt tot het moment dat u dit
               wel kunt garanderen?
            
Antwoord 12
            
Cruks functioneert nu stabiel. Op 4 oktober jl. kwam, zoals eerder aangegeven in het
               antwoord op vraag 2, de aansluiting met Digid tot stand zodat spelers zich aan konden
               melden in Cruks. De mogelijkheid van verificatie van de gegevens via BV BSN ontbrak
               echter nog. Dit probleem is op 20 oktober jl. opgelost. Op 25 oktober 2021 waren 3067
               spelers in Cruks ingeschreven.
            
Vraag 13
            
Kunt u deze vragen zo snel als mogelijk beantwoorden?
Antwoord 13
            
Ja.
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 S. Dekker, minister voor Rechtsbescherming
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.
