Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Wuite over het artikel 'Rapport over Caribische luchtvaart al twee jaar in onderste la ministerie I&W'
Vragen van de leden Wuite en Hagen (beiden D66) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het artikel «Rapport over Caribische luchtvaart al twee jaar in onderste la ministerie I&W» (ingezonden 27 augustus 2021).
Antwoord van Minister Visser (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen 21 oktober
2021). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2020–2021, nr. 4079.
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Rapport over Caribische luchtvaart al twee jaar in
onderste la ministerie I&W»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Bent u het eens met de vragenstellers dat een goede connectiviteit van Caribisch Nederland
van groot publiek belang is?
Antwoord 2
Ja.
Vraag 3
Hoe beoordeelt u de conclusie van de commissie Hartman dat er op een aantal routes
binnen Caribisch Nederland sprake is van zogenaamde «dunne routes», waarbij commerciële
luchtvaartmaatschappijen niet altijd voldoende connectiviteit kunnen garanderen?
Antwoord 3
Het klopt dat er sprake is van dunne routes. Het is om die reden dat de Nederlandse
Staat sedert 2010 middels staatsdeelneming in de luchtvaartmaatschappij Winair probeert
luchtvervoer op de meest dunne routes (naar Saba en Sint Eustatius) in stand te houden.
Het instrument staatsdeelneming heb ik de afgelopen periode geëvalueerd. Ik onderzoek
nu of en op welke wijze ik uitvoering kan geven aan de aanbevelingen uit de evaluatie.
In dat kader verken ik onder meer de mogelijkheid van een openbaredienstverplichting
op de routes tussen Sint Maarten, Saba en Sint Eustatius. De evaluatie, inclusief
de opvolging die daaraan wordt gegeven wordt momenteel met de meest betrokken departementen
besproken. Zodra dit is afgerond zal ik u de evaluatie en beleidsreactie doen toekomen.
Vraag 4
In hoeverre bent u van mening dat de Nederlandse overheid een rol heeft om de connectiviteit
op peil te houden als marktpartijen hier niet in slagen.
Antwoord 4
Nederland heeft een verantwoordelijkheid richting Caribisch Nederland als het gaat
om het bereikbaar houden van deze bijzondere Nederlandse gemeenten.
Vraag 5
Kunt u nader uiteenzetten wat er is gedaan met de aanbevelingen uit het rapport van
de commissie Hartman?
Antwoord 5
Het SEO-rapport dat in opdracht van de commissie Hartman is opgesteld, is met uw Kamer
gedeeld in maart 2019 (Kamerstuknummer 31 936, nr. 581). Zoals destijds gemeld, hebben de vier Koninkrijkslanden tezamen besloten deze adviezen
niet over te nemen. Even daarvoor was er een nieuwe airline op de benedenwinden gevestigd.
In de tussentijd heb ik de situatie gemonitord, en middelen beschikbaar gesteld om
een pilot naar een veerverbinding te starten. Naar aanleiding van de evaluatie naar
de staatsdeelneming verken ik op dit moment de mogelijkheid van een openbaredienstverplichting
op de routes tussen Sint Maarten, Saba en Sint Eustatius. Dat was ook één van de aanbevelingen
van de commissie Hartman.
Vraag 6
Kunt u een laatste stand-van-zaken delen over het ingediende steunverzoek van Winair?
Antwoord 6
Het is in principe aan Sint Maarten om haar nationale luchtvaartmaatschappij te ondersteunen.
Vraag 7
Kunt u delen wanneer u precies verwacht de evaluatie van de staatsdeelneming in Winair
in het licht van het bredere connectiviteitsvraagstuk te hebben afgerond? Kunt u toezeggen
deze evaluatie in elk geval af te ronden voordat eventuele nieuwe steun zal worden
besproken?
Antwoord 7
De evaluatie is afgerond. De evaluatie, inclusief de opvolging die daaraan wordt gegeven
wordt momenteel met de meest betrokken departementen besproken. Zodra dit is afgerond
zal ik u de evaluatie en beleidsreactie doen toekomen.
Vraag 8
Kunt u een laatste stand-van-zaken delen over de voortgang op het aanbestedingstraject
voor de veerdienst?
Antwoord 8
Het aanbestedingstraject verloopt volgens planning. De ambitie is om de veerdienst
voor het eind van het jaar te laten starten.
Vraag 9
Welke andere alternatieven overweegt u om de connectiviteit op peil te houden en/of
te verbeteren, bijvoorbeeld door de inzet van andere luchtvaartmaatschappijen zoals
EZ Air en SMX Airways?
Antwoord 9
Allereerst loopt natuurlijk een onderzoek naar veerverbindingen op Saba en Sint Eustatius.
Naar aanleiding van de evaluatie van de staatsdeelneming verken ik bovendien de mogelijkheid
om een openbaredienstverplichting op te leggen op de routes tussen Sint Maarten en
Saba/Sint Eustatius. Bovendien onderzoek ik of en zo ja hoe de vestigingseisen voor
luchtvaartmaatschappijen kunnen worden versoepeld.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B. Visser, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.