Schriftelijke vragen : Het bericht ‘Schoolboeken zonder bloot, dino’s en ‘decadente’ cultuur, s.v.p.’
Vragen van het lid Paul (VVD) aan de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media over het bericht «Schoolboeken zonder bloot, dino’s en «decadente» cultuur, s.v.p.» (ingezonden 15 oktober 2021).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Schoolboeken zonder bloot, dino’s en «decadente» cultuur,
s.v.p.»?1
Vraag 2
Is het waar dat er richtlijnen van educatieve uitgeverijen bestaan waarin gevraagd
wordt om bepaalde onderwerpen te mijden? Zo ja, hoe zien deze richtlijnen eruit? Bij
welke onderwerpen wordt er gevraagd om die te mijden? Zijn dit ook onderwerpen die
wetenschappelijk zijn bewezen, zoals de evolutieleer of feitelijke historische gebeurtenissen?
Zo ja, wat vindt u daarvan?
Vraag 3
Op welke manier worden scholen en leraren op de hoogte gebracht van richtlijnen bij
educatieve uitgeverijen? Zijn zij zich er altijd van bewust dat met opzet bepaalde
thema’s zijn weggelaten, bijvoorbeeld in geschiedenisboeken, zodat zij deze omissie
actief in hun lesmethode kunnen meenemen? Zo nee, hoe gaat u ervoor zorgen dat dit
wel gebeurt?
Vraag 4
Bent u het eens met de oproep van onder andere de Vereniging Openbaar Onderwijs en
Verus, de vereniging voor katholiek en christelijk onderwijs, dat er openheid moet
komen over deze praktijken? Zo ja, op welke manier gaat u hieraan bijdragen? Zo nee,
waarom niet?
Vraag 5
Op welke manier moeten lesmaterialen voldoen aan de burgerschapsopdracht? Onderkent
u het spanningsveld dat we aan de ene kant vragen aan scholen om actief aandacht te
besteden aan bijvoorbeeld seksuele diversiteit, terwijl we aan de andere kant lesmethoden
hebben waar deze bewust worden «uitgegumd»? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op welke wijze
bent u van plan om dit tegen te gaan?
Vraag 6
Deelt u de mening van hoogleraar educatie en pedagogiek van de Universiteit Utrecht
Paul Leseman, dat methodenuitgevers verplichtingen hebben als het gaat om een gedeelde
basis van kennis, vaardigheden en waarden en dat deze ondergeschikt moeten zijn aan
commerciële belangen? Zo ja, op welke manier gaat u hier opvolging aan geven?
Vraag 7
Kunt u zich het onderzoek van de Inspectie van het Onderwijs (hierna: de inspectie)
uit maart 2020 herinneren naar de burgerschapsopdracht en de manier waarop scholen
hier invulling aan geven?2 Kunt u zich herinneren dat de inspectie destijds constateerde dat er geen lesmaterialen
waren die strijdig waren met de basiswaarden van de democratische rechtsstaat? Bent
u bereid om ditmaal de inspectie de opdracht te geven te kijken naar eventuele richtlijnen
bij educatieve uitgeverijen en naar de vraag of deze in strijd zijn met de burgerschapsopdracht?
Zo nee, waarom niet?
Vraag 8
Deelt u de mening dat onderwijs moet bijdragen aan een gedeelde basis van kennis,
vaardigheden en waarden en dat dit bij uitstek van belang is voor leerlingen die deze
zaken niet als vanzelfsprekend van huis uit meekrijgen? Deelt u de mening dat het
stelselmatig onthouden van informatie strijdig is met de verantwoordelijkheid die
zowel methodenuitgevers als scholen hebben? Zo nee, waarom niet?
Indieners
-
Gericht aan
A. Slob, minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media -
Indiener
M.L.J. Paul, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.